wat betekent kredietverzekering eigenlijk? 33 j. smit verzekering van betalingsrisico's omzetpolis kredietlimieten waarom kredietverzekering? hoe sluit men een kredietverzekering? Een ondernemer die goederen levert of diensten verricht en met zijn afnemer of op drachtgever overeenkomt dat de betaling na een zekere tijd zal volgen, loopt het ri sico een verlies te lijden doordat hij het be drag van de uitgeschreven factuur hele maal niet, slechts voor een gedeelte of eerst na lang wachten ontvangt. Dit risico kan door een verzekering bij de Nederlandse Credietverzekering Maat schappij te sluiten worden gedekt. Deze maatschappij, waarin vooraanstaande ban ken en schadeverzekeringsmaatschappijen samenwerken, beschikt voor het verzekeren van betalingsrisico's over een uitgebreide organisatie en outillage. Niet alleen wordt dekking verleend voor commerciële risico's op binnenlandse en/of buitenlandse afnemers of opdrachtgevers, maar ook voor de aan de handel met het buitenland verbonden politieke risico's. Evenals bij andere verzekeringen bestaan ook bij de kredietverzekering diverse dek- kingsvormen en polissen. In principe is het echter de bedoeling dat een ondernemer die zijn betalingsrisico's wenst te verzeke ren zijn gehele omzet ter verzekering aan biedt. De meest gebruikelijke vormen zijn dan ook de Omzetpolis Binnenland en Om zetpolis Buitenland. Een omzetpolis Binnenland verzekert vanaf de verzending van de goederen en volgens de omschrijving in de standaardpolis is dan gedekt het risico dat de verzekerde onder neming geheel of gedeeltelijk geen betaling ontvangt van het factuurbedrag tengevolge van: insolventie: faillissement, gerechtelijk ak koord, onderhands akkoord, executie zon der voldoende baten en surceance van be taling. vermoedelijke insolventie: welke wordt ge acht aanwezig te zijn zodra een verschul digd factuurbedrag 9 maanden na de ver valdag nog niet is voldaan. Een omzetpolis Buitenland verzekert vanaf de verzending van de goederen en volgens de omschrijving in de standaardpolis is ge dekt het risico dat de verzekerde onderne ming het factuurbedrag geheel of gedeelte lijk niet in guldens in Nederland ontvangt. Onder de dekking vallen dan de verliezen tengevolge van insolventie van de afnemer, politieke gebeurtenissen en omstandig heden, maatregelen van hogerhand, trans fermoeilijkheden en deviezentekort, repre saillemaatregelen, natuurrampen en epide mieën. Tevens zijn gedekt de niet-verhaal- bare extra incassokosten die moesten worden gemaakt. De polis bevat de bepaling dat de verzeker de onderneming tot een zeker percentage zelf risico moet dragen. De hoogte van dit percentage hangt onder meer af van de aard en de grootte van het risico, van de winst marge en van eventuele eisen in verband met de bankfinanciering. In het algemeen variëert het van 10 tot 25%, zodat het ge dekte percentage 75 a 90 bedraagt. De ver zekerde blijft dus steeds bij de goede af loop van een gedekte transactie geïnteres seerd. Vanzelfsprekend moet de Nederlandse Cre dietverzekering Maatschappij voor het over nemen van dergelijke grote risico's een be hoorlijke premie ontvangen. Bij het vast stellen van deze premie wordt rekening ge houden met een aantal factoren waarvan de voornaamste zijn: a. de vorm van de verzekering b. de spreiding van het risico (bijvoorbeeld het aantal afnemers) c. de met de afnemers overeengekomen betalingsvoorwaarden d. de gemiddelde overschrijding van de overeengekomen krediettermijn e. de bedrijfstak waartoe de afnemers be horen f. de landen waarin de afnemers zijn ge vestigd g. de branche en de aard der goederen In verband met de veelheid van beoorde lingsfactoren is het niet mogelijk een voor buitenstaanders hanteerbaar premietarief samen te stellen. De premie kan ergens tussen de 0,1 en 1 over de verzekerde omzet bedragen. Het grote verschil van de kredietverzekerin gen met andere schadeverzekeringen is dat men na het sluiten van de verzekerings overeenkomst nog geen dekking heeft. Wanneer bijvoorbeeld een autoverzekering is gesloten en betaald, kan men na een aan rijding in ieder geval op schadevergoeding rekenen. Bij de kredietverzekering moet op voorstel van de verzekerde onderneming en na een onderzoek naar de kredietwaar digheid van de afnemer eerst een krediet limiet door de maatschappij worden vast gesteld. Deze begrenst het totaal der op de afnemer openstaande factuurbedragen, welke gelijktijdig onder de verzekering kun nen vallen. Eerst nadat de kredietlimiet is verstrekt, hetgeen in een aanhangsel bij de polis wordt vastgelegd, kan de verzekerde onderneming met een gerust hart zaken gaan doen. Overigens kan in een omzetpolis aan de verzekerde het recht worden verleend vol gens bepaalde richtlijnen en tot een be paald bedrag zelf kredietlimieten vast te stellen. In de polis wordt dit omschreven als de z.g. zelfbeoordeling. Ondernemers kunnen er om soms verschil lende redenen toe overgaan hun krediet risico's te verzekeren. Natuurlijk zal het in de eerste plaats gaan om de zekerheid die een kredietverzekering biedt. Maar daar naast zullen vele andere factoren een rol spelen, zoals opvoering van de doelmatig heid van de debiteurenbewaking, deskun dige hulp bij de incasso van achterstallige vorderingen en vergemakkelijking van de eigen financiering doordat de bank een kredietverzekeringspolis ter meerdere ze kerheid aanvaardt. Een andere factor die vooral de laatste tijd steeds meer bedrijven doet besluiten een kredietverzekering te sluiten is het toege nomen risico tengevolge van de inflatie en de sterke stijging van de grondstoffenprij- zen. Hierdoor wordt het zakenvolume gro ter, terwijl vaak het in het bedrijf van de afnemer geïnvesteerde eigen vermogen geen gelijke tred met de geldomzetten kan houden. Die liquiditeitsproblemen zullen er dan toe leiden dat de afnemers hun leveran ciers wat trager gaan betalen en dat bete kent dan weer dat het aantal tegelijk uit staande facturen per afnemer toeneemt. De werkzaamheden betreffende kredietver zekering vereisen veel deskundigheid en een juiste begeleiding. Daarom hebben banken en grote assurantie tussenpersonen veelal een specialist op dit gebied in dienst die hun relaties voorlicht en adviseert. Wanneer eenmaal voldoende interesse bij een ondernemer voor kredietverzekering bestaat, zal de kredietverzekeringsdeskun- dige in een eerste gesprek de inhoud en de werking van de polis uiteenzetten. Daarna zal op verzoek van de relatie een voorstel

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 35