s® it1' y\\v EN DETAIL EN QgOS -XsT - v moderne bedrijfsfinanciering van onder nemingen, zoals wij die nu verstaan brengt heel wat meer met zich mee dan in de be ginjaren van onze organisatie. Wij laten overigens deze interessante kwes tie van de ontwikkeling van de banken rus ten en gaan er ook aan voorbij of retail banking nu een doel in zichzelf is, danwel middel tot een ander doel, of in samenhang moet worden gezien met het geheel van de diensten van een bank. We keren terug naar de begripsbepaling. De heer Advocaat gaf aan het slot van zijn preadvies deze definitie: ..Retail banking be staat uit het geheel van activiteiten gericht op het verlenen van een uitgebalanceerd pakket gestandariseerde bankdiensten te gemoetkomend aan de individuele behoef ten van de particuliere cliënt". Dat lijkt ons een zeer goede omschrijving, die we mEiar vast moeten houden en die ook de Tweede-Kamercommissie houvast kan geven. Kenmerkend is o.i. het woord ,,ge- standariseerd", maar dan toch „uitgebalan ceerd" en toegesneden op de individuele behoeften van de particuliere cliënt (enkel voud!) Goede confectie kan als gegoten zitten, vooral als er ruime keus uit stan- daardmaten is. Wie het niet past, moet maat werk nemen. Bedrijven lopen onderling, O zelfs in dezelfde branche, zover uiteen, dat een bank met een gestandaardiseerd pak ket niet ver komt. Voor bedrijfsfinanciering moet de maat van het bedrijf genomen wor den en wel zo dat het pakket bankdiensten passend is en blijft wanneer er groei komt of magere tijden aanbreken. Dat is whole- salefinanciering. Zoëven gebruikten we het woord „toege sneden". Dat zit ergens ver ook achter dat Engelse retail. Want al komt in het Frans het woord retail niet voor, het Franse werk woord „tailler" vinden we er in terug. Tailler betekent snijden, denk aan tailleur: de kleermaker, de snijder die de taille „op neemt". Nog verder zoekend achter tailler kwamen we in een Frans woordenboek de afleiding tegen van het Latijnse taliare, het afsnijden van een talea, een stekje van een plant, met de bedoeling om die te planten en tot een nieuwe plant te laten uitgroeien. Die vondst gaf ons veel voldoening, omdat we toen begrepen dat achter zo'n moderne businessterm als retail banking toch een heel mooie gedachte blijkt schuil te gaan. En misschien geeft het beeld van zo'n talea, die met andere op rijen in het kweekbed wordt uitgezet, wel het gaafste begrip waar mee we de retail banking moeten tegemoet treden. J.R.H. QQ ÜQ 0 ^»5®IWiiii

Rabobank Bronnenarchief

T04 | 1975 | | pagina 35