31 waarom experiment? Wel wordt met dit medium, naar wij me nen, aan niet-professionele cursusleiders een belangrijk handvat geboden om met een beperkte scholing en begeleiding toch bepaalde opleidingen of trainingen te kun nen verzorgen. Ook komt dit middel voor lang niet alle cursussen in aanmerking. Zo bijvoorbeeld niet voor de meer ingewikkelde cursussen en voor cursussen die door hun aard een intensieve gedachtenwisseling met de do cent noodzakelijk maken. Naast de aard en de inhoud van de cursus speelt ook het punt van de kwantitatieve verhoudingen bij de keuzebepaling voor dit medium een banken bereid blijken, naast de aankoop van apparatuur, zich bij voorbaat te ver plichten de kosten van de programma's te dragen; hoe komt dit medium - ook over langere tijd bezien - bij de medewerkers van de aangesloten banken over; zijn de resultaten die met dit medium worden be reikt minder of hoger dan bij de tot dus ver gevolgde weg; zijn de kosten verant woord in het licht van de hiermee te be reiken resultaten, enz. Ziedaar een aantal redenen om ons niet zonder meer in een avontuur te storten, maar ons eerst te beperken tot een expe riment. Elf banken nemen deel aan de belangrijke rol. De kosten voor het ver vaardigen van dit cursusmateriaal zijn na melijk bijzonder hoog de kosten voor het vervaardigen van een diastrip van 10 minuten bedragen al gauw 12.000 gulden of meer - en zijn daardoor ook alleen ver antwoord bij een groot aantal cursisten. Er wordt in de laatste jaren veel over het gebruik van audio-visuele hulpmiddelen in onderwijs en bij instructie en voorlichting geschreven. De voordelen hiervan worden breed uitgemeten. Apparatuur van allerlei soort en kwaliteit is er te over. Maar aan programma's die voor het bedrijfsleven en zeker voor ons doel geschikt zijn, ontbreekt nog veel. De ze programma's zullen voorshands door „Opleidingen" zelf ook verder moeten wor den samengesteld, al dan niet met inscha keling van daartoe gespecialiseerde bu reaus. Het is nog een project met een aantal ha ken en ogen, waarbij zich vragen voor doen zoals: zal de gekozen apparatuur in de praktijk aan de verwachtingen beant woorden; zal straks een voldoende aantal proef. Een daarvan, de Rabobank Naald wijk, zal behalve het voorzien in de eigen behoefte ook een taak krijgen als oplei dingscentrum voor een aantal andere ban ken in het Westland. Daarnaast nemen de banken te Apeldoorn, Amstelveen, Ermelo/ Harderwijk, Ginneken, 's-Hertogenbosch, NO-Polder, Tilburg, Utrecht, Venray en Zeist deel aan het project, dat voorshands een introductieprogramma voor nieuw per soneel en een training van baliepersoneel zal omvatten naast enkele andere gevari eerde opleidingsprogramma's. Mocht, wat wij hopen, dit experiment gun stig uitpakken, dan zal deze methodiek op grotere schaal worden toegepast. De Rabo- bankorganisatie zal dan daarmee bij het opleiden binnen het bankwezen duidelijk voorop lopen. Mr. F. H. Brust ziet blijkbaar iets in het kastje en wijst de heer Coenen (links) en enige directeuren van onze banken daarop.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 33