31
waarom experiment?
Wel wordt met dit medium, naar wij me
nen, aan niet-professionele cursusleiders
een belangrijk handvat geboden om met
een beperkte scholing en begeleiding toch
bepaalde opleidingen of trainingen te kun
nen verzorgen.
Ook komt dit middel voor lang niet alle
cursussen in aanmerking. Zo bijvoorbeeld
niet voor de meer ingewikkelde cursussen
en voor cursussen die door hun aard een
intensieve gedachtenwisseling met de do
cent noodzakelijk maken. Naast de aard
en de inhoud van de cursus speelt ook het
punt van de kwantitatieve verhoudingen bij
de keuzebepaling voor dit medium een
banken bereid blijken, naast de aankoop
van apparatuur, zich bij voorbaat te ver
plichten de kosten van de programma's te
dragen; hoe komt dit medium - ook over
langere tijd bezien - bij de medewerkers
van de aangesloten banken over; zijn de
resultaten die met dit medium worden be
reikt minder of hoger dan bij de tot dus
ver gevolgde weg; zijn de kosten verant
woord in het licht van de hiermee te be
reiken resultaten, enz.
Ziedaar een aantal redenen om ons niet
zonder meer in een avontuur te storten,
maar ons eerst te beperken tot een expe
riment. Elf banken nemen deel aan de
belangrijke rol. De kosten voor het ver
vaardigen van dit cursusmateriaal zijn na
melijk bijzonder hoog de kosten voor
het vervaardigen van een diastrip van 10
minuten bedragen al gauw 12.000 gulden
of meer - en zijn daardoor ook alleen ver
antwoord bij een groot aantal cursisten.
Er wordt in de laatste jaren veel over het
gebruik van audio-visuele hulpmiddelen in
onderwijs en bij instructie en voorlichting
geschreven. De voordelen hiervan worden
breed uitgemeten.
Apparatuur van allerlei soort en kwaliteit
is er te over. Maar aan programma's die
voor het bedrijfsleven en zeker voor ons
doel geschikt zijn, ontbreekt nog veel. De
ze programma's zullen voorshands door
„Opleidingen" zelf ook verder moeten wor
den samengesteld, al dan niet met inscha
keling van daartoe gespecialiseerde bu
reaus.
Het is nog een project met een aantal ha
ken en ogen, waarbij zich vragen voor
doen zoals: zal de gekozen apparatuur in
de praktijk aan de verwachtingen beant
woorden; zal straks een voldoende aantal
proef. Een daarvan, de Rabobank Naald
wijk, zal behalve het voorzien in de eigen
behoefte ook een taak krijgen als oplei
dingscentrum voor een aantal andere ban
ken in het Westland. Daarnaast nemen de
banken te Apeldoorn, Amstelveen, Ermelo/
Harderwijk, Ginneken, 's-Hertogenbosch,
NO-Polder, Tilburg, Utrecht, Venray en
Zeist deel aan het project, dat voorshands
een introductieprogramma voor nieuw per
soneel en een training van baliepersoneel
zal omvatten naast enkele andere gevari
eerde opleidingsprogramma's.
Mocht, wat wij hopen, dit experiment gun
stig uitpakken, dan zal deze methodiek op
grotere schaal worden toegepast. De Rabo-
bankorganisatie zal dan daarmee bij het
opleiden binnen het bankwezen duidelijk
voorop lopen.
Mr. F. H. Brust ziet blijkbaar iets in het
kastje en wijst de heer Coenen (links) en
enige directeuren van onze banken daarop.