opleiding slaat
nieuwe wegen in
30
drs. j. I. a. m. coenen
geen toverlantaarn
een interessant experiment Binnenkort begint „Opleidingen" met een belangrijk experiment. Bij elf daar
voor uitgekozen banken zal met een proef worden begonnen om bepaalde
cursussen of althans onderdelen hieruit, die tot dusver vanuit de Centrale Bank
werden verzorgd, te doen verzorgen door de aangesloten banken zelf. Maar
dan zal daarbij wel aan die banken de helpende hand worden geboden door
het ter beschikking stellen van zogenaamde audio-visuele hulpmiddelen, waar
onder dan in dit verband worden verstaan een combinatie van een diaprojector
met bandrecorder en cassettes met begeleidende cursustekst. Het project gaat
van start onder de codenaam AGI, wat de afkorting is van Audiovisueel Ge
richte Instructie.
Bij de aangesloten banken valt een toe
nemende belangstelling te constateren
voor de opleiding van het personeel. Naar
ruwe beraming worden alle cursussen te
zamen jaarlijks door ruim 8.000 personen
bezocht en dit aantal neemt eerder toe dan
af. Een verheugende belangstelling, want
een goede en deskundige bediening van
de cliënten is een zaak die binnen de
Rabobankorganisatie hoog genoteerd
staat. Bovendien schept het verhogen van
kennis en kunde voor de personeelsleden
kansen om vooruit te komen en kan het
ook meewerken aan vergroting van plezier
in het werk. En ook dat is belangrijk.
Maar die grote belangstelling voor het vol
gen van cursussen' brengt ook problemen
mee. De belangstelling voor bepaalde cur
sussen is namelijk zó groot, dat „Oplei
dingen" hieraan niet altijd e.en gemakke
lijk op het door de banken gewenste mo
ment kan voldoen. Dit geldt in het bijzon
der voor de zogenaamde Introductie- en
Baliecursussen, die ieder jaar vanuit de
Centrale Bank op vele plaatsen in het land
worden verzorgd. Zo vonden er in 1974
alleen al 62 tweedaagse introductiecursus
sen plaats met in totaal 1150 deelnemers
en 35 zesdaagse baliecursussen met in to
taal 821 deelnemers. En dan nog te beden
ken dat het opleiden van deze en andere
medewerkers niet een eenmalige zaak is,
maar dat deze opleidingen, mede ook in
verband met de aanpassing aan en de
uitbreiding van de bankdiensten, steeds
dienen te worden aangevuld.
Met deze ontwikkeling voor ogen ligt de
gedachte voor de hand te pogen de cur
sussen naar de cursisten te brengen in
plaats van omgekeerd; anders gezegd er
naar te streven om daarvoor in aanmer
king komende cursussen of althans onder
delen hiervan te doen plaatsvinden op en
te doen verzorgen door de aangesloten
banken zelf. Goed beschouwd ligt daar
ook de primaire verantwoordelijkheid voor
het opleidingsniveau van het personeel en
zeker voor de inwijding van nieuwkomers
in het bankbedrijf.
Als weg hiertoe werd gekozen voor het ge
bruik maken van diastrips met geluidsban
den waarop voorbereide cursusprogram
ma's worden vastgelegd die aan daarvoor
in aanmerking komende banken ter be
schikking worden gesteld.
Deze methode kan een aantal belangrijke
voordelen bieden. Zo wordt aangenomen
dat bij overdracht van kennis en informatie
door middel van beeld en geluid te zamen,
het leerproces kan worden versneld. Ook
kan een eenmaal opgenomen programma
onbeperkt worden herhaald. Bovendien
heeft men hierbij grote vrijheid in het be
palen van tijd en plaats voor cursus- of
instructiebijeenkomsten, terwijl reis- en
tijdveriet kunnen worden voorkomen.
Intussen is een tiental diastrips gereed
terwijl aan de uitbreiding van dit aantal
hard wordt gewerkt.
Overigens betekent dit niet dat met dit
medium de cursusleider kan worden ver
vangen. Het is en blijft, evenals bijvoor
beeld het traditionele schoolbord, slechts
een hulpmiddel ter ondersteuning van de
kennis- en informatieoverdracht. Steeds
zullen de „strips", wil dit medium resul
taat afwerpen, door de cursusleider dienen
te worden behandeld als onderdeel van
een weldoordacht cursuspakket, bestaan
de uit o.m. een voorafgaande inleiding,
toelichtingen, oefeningen, rollenspel, e.d.
Vooral groepsdiscussies waarbij de gele
genheid wordt geboden zich in de stof
te verdiepen en de eigen mening te toet
sen aan die van anderen, zijn hierbij niet
te missen.