bezoek bij de bank of america 25 openheid en zakelijkheid management by objectives delegatie van bevoegdheden De Bank of America, onze partner in de vorig jaar opgerichte Ftabo- merica International Bank N.V., hoort onder de banken natuurlijk tot onze naaste kennissenkring. Het is dan ook niet zo vreemd, dat twee heren van de Centrale Bank daar onlangs op visite" zijn geweest. De gastheren hebben hun visite het hele huis laten zien, waarbij figuur lijk gesproken de keuken niet ver geten werd. Daar kwamen de heren natuurlijk ook speciaal voor. Na hun terugkeer maakten zij een uitvoerig rapport van alles wat zij ervaren hadden en wie dat gelezen heeft zal hun verzuchting daarin kunnen be grijpen „dat twee weken intensiel interviewen qua opnamevermogen vrij maximaal is". De heer Van Campen geeft ons hier naast enkele korte indrukken van deze studiereis weer. Het zaken doen door banken in Amerika wordt gekenmerkt door openheid en zake lijkheid. Zakelijkheid omdat ieder dienston derdeel, zowel voor particulieren als voor bedrijven, wordt aangeboden tegen een be paalde prijs, waarbij een krachtige concur rentie tussen de banken onderling ervoor zorgdraagt, dat de waarde van de dienst verlening in redelijke verhouding staat tot de hoogte van de prijs. Dit staat tegenover de situatie in Nederland, waar ondermeer het particuliere rekening-courant-verkeer praktisch geheel gratis is. De prijsstelling zelf is in de regel veel door zichtiger, waardoor de klanten beter kun nen beoordelen wat zij voor een bepaalde dienstverlening betalen. Ook hier weer een verschil met Nederland waar dikwijls een boekhouder nodig is om te kunnen nagaan wat door de bank in rekening is gebracht. De Bank of America past zelfs voor haar bedrijfsrelaties een soort open calculatie systeem toe, waarbij aan de cliënt kan wor den getoond hoeveel de bank in een be paalde periode aan hem heeft verdiend, rekeninghoudend met het renteloze tegoed dat door de cliënt moet worden aangehou den en de kosten die worden veroorzaakt door mutaties op de rekening. Ook tussen de banken onderling bestaat in een situatie van overigens sterke concur rentie vaak veel openheid. Tal van markt gegevens worden met elkaar uitgewisseld, zodat de banken in staat zijn op goedkope Het bezoek, dat de heer R. C. Nijmeijer, onderdirecteur, hoofd van het Directo raat Bedrijven, en drs. P. E. A. M. van Campen, hoofd van de Stafgroep Com merciële Ontwikkeling, in november jl. brachten aan het hoofdkantoor van de Bank of America te San Francisco, had ten doel de bestudering van de krediet verlening en de overige dienstverlening aan het bedrijfsleven. Aan dit doel heeft de reis alleszins beantwoord, vooral dank zij de voortreffelijke wijze waarop de Bank of America het bezoek had georganiseerd en de openhartigheid van alle gesprekspartners. zaken sneller en persoonlijker worden afge handeld. De bevoegdheden met betrekking tot de kredietverlening vallen uiteen in drie niveaus. De plaatselijke kantoren zijn be voegd van 150.000,-tot 1.000.000,- per cliënt, afhankelijk van de aard van het werkgebied en de capaciteiten van de be trokken kantoordirecteur. Zijn de krediet aanvragen hoger dan worden ze doorgeleid naar de regiokantoren, die bevoegd zijn tot 4.000.000,- per cliënt. De fiattering van financieringen boven dit bedrag geschiedt op een van beide hoofdkantoren in Califor- nië, namelijk te San Francisco voor het noorden en te Los Angeles voor het zuiden van deze staat. Uitgaande van de jaardoelstellingen voor de gehele organisatie worden op het hoofdkan toor de doelstellingen per regio opgesteld. Op de regiokantoren vindt de verdere on derverdeling per kantoor plaats. Het marke tingplan per kantoor wordt derhalve opge steld door functionarissen van het regio kantoor, uiteraard in goed overleg met de betrokken kantoordirecteur. Essentieel in dit gehele proces is een voortdurende con frontatie van de behaalde management- resultaten met de doelstellingen. In het gehele management van alle kan toren per regio (meestal een kleine 100) ver vullen de regiokantoren een belangrijke on dersteunende functie. Tal van zaken op het gebied van personeelsbeleid (werving, doorstroming), publiciteit, marketing, oplei ding en bijscholing worden verricht op de regiokantoren. Deze bundeling van activi teiten heeft bijzonder grote efficiencyvoor- delen en stelt de kantoordirecteuren en hun medewerkers in staat de aandacht maxi maal te richten op de dienstverlening aan de cliënten en de realisering van de marke tingdoelstellingen. Een blik vanuit het gebouw van de Bank of America - het op één na hoogste - op het hoogste gebouw van San Francisco. wijze te bepalen welke hun posities zijn in bepaalde marktsectoren. Ook komt het veelvuldig voor dat de banken voor de grotere cliënten onderling partici peren bij de financiering: het systeem van „huisbank" komt in de Verenigde Staten veel minder geprononceerd voor dan bij ons. Uitgangspunt van het management van de Bank of America is een zo ver mogelijk doorgevoerde delegatie van bevoegdheden op elk gebied, in het bijzónder ook op het terrein van de kredietverlening. Zowel de medewerkers als de cliënten hebben hier baat bij. De medewerkers dragen een gro tere verantwoordelijkheid en zijn daardoor meer betrokken bij het werk en het wel en wee van de bank; dit verhoogt ook het ple zier in het werk. Voor de klant kunnen de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1975 | | pagina 27