vow
31
eerste ontwerp
STEDELIJK GEBED ALMERE
van oord
werkendam
v~
telijke overheden hier en daar grote wijken
aan bestaande steden vastgeplakt en heeft
het Rijk Emmeloord en Dronten gebouwd,
terwijl aan de realisatie van Lelystad ook
de nodige ervaring kan worden ontleend.
Mede aan de hand van buitenlandse erva
ringen met de bouw van nieuwe steden
werd vanaf 1968, toen de regering de be
slissing nam dat voor de opvang van de
overloop der bevolking van Amsterdam en
het Gooi een nieuwe stad gebouwd moest
worden, door velen, met name binnen de
Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, ge
werkt aan het ontwikkelen van plannen
voor de realisatie van deze stad, die in
1970 in het eerste rapport over deze stad:
„Verkenningen omtrent de ontwikkelingen
van de nieuwe stad Almere in Flevoland"
de officiële naam Almere kreeg, zo ge
noemd naar de benaming van de Zuiderzee
in de Middeleeuwen.
Almere wordt een voor Nederlandse ver
houdingen vrij grote stad. De bedoeling is
dat het over een jaar of vijfentwintig
125.000 a 250.000 inwoners heeft. Ook het
grondgebied dat voor Almere is bestemd,
is aanzienlijk. Om zoveel mogelijk de stad
te kunnen aanpassen aan nieuwe ontwik
kelingen en vooral in de beginfase het
gebied niet al te snel en rigoureus in te
delen, is al in 1971 gekozen voor een stad
die zal bestaan uit meerdere, min of meer
afzonderlijk gelegen kernen.
Deze veelkernige (polynucleaire) opzet
maakt het bovendien mogelijk om op een
voudige wijze tegemoet te komen aan het
algemeen verlangen tot wonen op de be
gane grond en aan de mogelijkheid van
directe contacten met het landschap en
de natuur.
In 1971 gaf de Minister van Verkeer en
Waterstaat, de Rijksdienst een opdracht
om een stedebouwkundig plan op te stellen
voor één van de kernen, waaruit de stad
Almere zal bestaan.
Dit voorjaar is door het Projectbureau
Almere een ontwerp-rapport met een struc
tuurschema voor deze eerste kern, die ge-
UiStimetr
Umtar
■wrsarveaot
feor
■.5c^l.ii3gaia;;;ia:i3^i
QPOR GEVER: ftKSQENST VOOR DE USSELMBBPOlhraS
biEEJCEEIüH
Mk
jd 1
ftr <t l
Kaartjes: van het eerste ontwerp naar de
uitwerking van de eerste kern.
woon oé beden
bedr-ijfsgebiö^^n
Centvu m voorziewi ngen
Soliidin uinUel vestingen
ond e rwij S voor zi en inqen
sport- en rekrejheve voorzieningen
groenvoorzieningen
reservering toekomstige bestemming
vrije open béér vervoersbéén met h<3lte
kooPdontsl ui H ngs wegen
louter lopen
buifendgks uxjfer
reservering hócee ryksuieg b