vow 31 eerste ontwerp STEDELIJK GEBED ALMERE van oord werkendam v~ telijke overheden hier en daar grote wijken aan bestaande steden vastgeplakt en heeft het Rijk Emmeloord en Dronten gebouwd, terwijl aan de realisatie van Lelystad ook de nodige ervaring kan worden ontleend. Mede aan de hand van buitenlandse erva ringen met de bouw van nieuwe steden werd vanaf 1968, toen de regering de be slissing nam dat voor de opvang van de overloop der bevolking van Amsterdam en het Gooi een nieuwe stad gebouwd moest worden, door velen, met name binnen de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, ge werkt aan het ontwikkelen van plannen voor de realisatie van deze stad, die in 1970 in het eerste rapport over deze stad: „Verkenningen omtrent de ontwikkelingen van de nieuwe stad Almere in Flevoland" de officiële naam Almere kreeg, zo ge noemd naar de benaming van de Zuiderzee in de Middeleeuwen. Almere wordt een voor Nederlandse ver houdingen vrij grote stad. De bedoeling is dat het over een jaar of vijfentwintig 125.000 a 250.000 inwoners heeft. Ook het grondgebied dat voor Almere is bestemd, is aanzienlijk. Om zoveel mogelijk de stad te kunnen aanpassen aan nieuwe ontwik kelingen en vooral in de beginfase het gebied niet al te snel en rigoureus in te delen, is al in 1971 gekozen voor een stad die zal bestaan uit meerdere, min of meer afzonderlijk gelegen kernen. Deze veelkernige (polynucleaire) opzet maakt het bovendien mogelijk om op een voudige wijze tegemoet te komen aan het algemeen verlangen tot wonen op de be gane grond en aan de mogelijkheid van directe contacten met het landschap en de natuur. In 1971 gaf de Minister van Verkeer en Waterstaat, de Rijksdienst een opdracht om een stedebouwkundig plan op te stellen voor één van de kernen, waaruit de stad Almere zal bestaan. Dit voorjaar is door het Projectbureau Almere een ontwerp-rapport met een struc tuurschema voor deze eerste kern, die ge- UiStimetr Umtar ■wrsarveaot feor ■.5c^l.ii3gaia;;;ia:i3^i QPOR GEVER: ftKSQENST VOOR DE USSELMBBPOlhraS biEEJCEEIüH Mk jd 1 ftr <t l Kaartjes: van het eerste ontwerp naar de uitwerking van de eerste kern. woon oé beden bedr-ijfsgebiö^^n Centvu m voorziewi ngen Soliidin uinUel vestingen ond e rwij S voor zi en inqen sport- en rekrejheve voorzieningen groenvoorzieningen reservering toekomstige bestemming vrije open béér vervoersbéén met h<3lte kooPdontsl ui H ngs wegen louter lopen buifendgks uxjfer reservering hócee ryksuieg b

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 33