27 de uitvoering minder werk door de aannemer in minde ring zullen worden gebracht. Het derde geval van „meer prijs" doet zich voor, wanneer er in het aannemingscon tract een of meer stelposten zijn opgeno men. Dit zijn posten, waarvan de prijs bij het aangaan van de overeenkomst niet nauwkeurig kan worden bepaald, omdat bijv. er te veel onzekere factoren mee spelen in een bepaald onderdeel van het bouwwerk of wanneer de opdrachtgever dat hij het werk door een andere aannemer zal moeten laten voltooien tegen mogelijk hogere kosten. Algemeen is dan ook de praktijk gevestigd dat de betaling geschiedt in termijnen, al naarmate de bouw vordert. In geval er een architect voor de aanbesteder optreedt, zal deze voor elke betaling een mandaat of certificaat afgeven, d.w.z. een goedkeu ring tot betaling. Aan de betaling in termijnen kan de stor- stratieve Voorschriften, zoals die zijn vast gesteld door de ministers van Verkeer en Waterstaat, van Defensie en van Volkshuis vesting en Ruimtelijke ordening bij besluit van december 1968. In de aannemingsover eenkomst plegen meer verwijzingen voor te komen, bijv. bestek, tekeningen en even tuele algemene bepalingen, die de aanne mer heeft doen opstellen. Deze stukken vormen een onderdeel van de aannemings overeenkomst. nog niet weet hoe of hij dit onderdeel wil laten uitvoeren. Bij de „regiecontracten" wordt er zelfs geen aannemingssom vastgesteld. De on zekerheid omtrent de omvang, de wijze en de kosten van uitvoering zijn voor beide partijen zo groot dat het overeenkomen van een vaste aanneemsom zinloos lijkt. In de tweede plaats legt de aannemingsovereen komst de wijze en de tijdstippen van beta ling vast. Bij bouwwerken van grotere om vang, bijv. woningen, geschiedt de betaling meestal in termijnen. Noodzakelijk is dit niet. De aannemer kan verlangen, dat de aanbesteder de bouwsom in zijn geheel direct bij de aanvang op tafel legt. De aannemer heeft dan het voordeel, dat hij zijn eigen kapitaal of zijn bankkrediet niet voor de uitvoering van de bouw be hoeft aan te spreken. Maar de aanbesteder verkeert in de situa tie, dat hij de totale bouwsom beschikbaar stelt zonder er direct een tegenwaarde voor terug te ontvangen. De bouw is immers niet in één dag te realiseren doch vergt tijd. De aanbesteder derft het geld zonder er enig genot van te hebben. Hij lijdt rente verlies. De aanbesteder loopt zelfs het ge vaar zijn geld kwijt te raken als de aan nemer tussentijds failliet gaat en het werk niet afbouwt. Hij zal zich althans tevreden moeten stellen met hetgeen gebouwd is en met een vordering op de failliete aan nemer, tot vergoeding van de schade om- ting van een waarborg bijv. 10% van de bouwsom, vooraf gaan, meestal te storten bij de ondertekening van het contract. De betaling van de eerste termijn geschiedt bijv. nadat de bouwplaat is gelegd. Die van de laatste termijn valt samen met de op levering van het bouwwerk. In feite kent men twee opleveringen. De eerste oplevering vindt plaats wanneer het bouwwerk ter beschikking van de aan besteder wordt gesteld, zodat hij dit na verkrijging van de sleutels in gebruik kan nemen. In de tweede oplevering wordt voorzien als partijen een bepaalde onderhoudstermijn zijn overeengekomen. Daarbij verbindt de aannemer zich om de gebreken die ge durende een bepaalde tijd na de ter be schikkingstelling van het bouwwerk op komen en als zodanig bij een proces verbaal of rapport zijn geconstateerd weg te nemen. Deze onderhoudstermijn kan 3 of 6 maanden of nog langer zijn. Deze onderhoudstermijn kan voor de aanbeste der heel belangrijk zijn. Wanneer de slot- termijn bovendien eerst betaald behoeft te worden bij die tweede oplevering neemt hij zelfs een sterke positie in tegenover de aannemer, die nalatig is de geconstateerde gebreken weg te nemen. Het is niet noodzakelijk van de onder- houdstermijnen melding te maken wanneer in de aannemingsovereenkomst verwezen wordt naar de UAV, de Uniforme Admini- leder zijn werk, maar allemaal schaften Bij tegenstrijdigheid prevaleert de tekst in het eigenlijke contract. Hierin wordt meest al ook geregeld op welk tijdstip het werk zal moeten worden opgeleverd. Men kan een bepaalde datum noemen; men kan echter ook uitgaan van bepaalde omstan digheden bijv. een aantal „werkbare da gen", d.w.z. dagen waarop de weersom standigheden naar in de bouwwereld ge hanteerde maatstaven zodanig zijn dat er gewerkt kan worden. De aannemer draagt de verantwoordelijk heid voor de juiste uitvoering van de op dracht. Hij kan het werk geheel in eigen beheer uitvoeren. Hij kan ook onderdelen ervan door gespecialiseerde onderaanne mers die een nevenbedrijf uitoefenen, doen uitvoeren. In die keuze is hij in beginsel vrij, al is het een goede gewoonte daarover vooraf overleg met de opdrachtgever te plegen. De nevenbedrijven beperkten zich oor spronkelijk tot het schildersbedrijf, het stu- cadoorsbedrijf en het loodgietersbedrijf, maar later zijn er allerlei andere neven-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 29