wob wob 5 zijn de velden nog niet, maar wie er zich even in verdiept weet, dat men in Afrika, maar ook in Zuid-Amerika en Z.O.-Azië op tal van plaatsen bezig is ,,het veld te bewerken", om een betere toekomst voor de bevolking te krijgen. Een klein begin kan soms tot iets groots worden met enige steun van buiten. Dat heeft de S.S.R. voor ogen. ETHIEK ledereen zal van ons wel willen aanne men, dat een bedrijf als de Centrale Bank met aangesloten banken door een onon derbroken stroom van nota's, verslagen en rapporten begeleid wordt. Dat is overal zo, waar in een groot geheel de informatie verstrekt moet worden en het beleid of bepaalde beslissingen voorbereid. Meestal zijn die stukken nogal technisch. De specialisten geven hun oordeel over wat kan en wat niet kan en wat eventueel gebeuren moet. Toch komen we in zulke voor intern ge bruik bestemde stukken ook vaak opmer kingen tegen die op een ander vlak lig gen dan de specialistische techniek. Een mooi voorbeeld daarvan troffen we aan in een recent verslag over bepaalde werk zaamheden van onze banken. Onder een apart kopje in dit verslag werd de ethiek van die werkzaamheden ter sprake ge bracht. Dat betekende, dat uitdrukkelijk de aan dacht gericht werd op de ethische, de ze delijke gedragslijnen, die wij op dat ge bied in acht moeten nemen. Het doet er nu niet toe over welk gebied het verslag ging, het gaat er ons alleen om met in stemming deze benadering van het verslag onder de aandacht te brengen. Want niet alleen in het persoonlijke leven maar ook in de bedrijfsuitoefening hebben we met de ethiek te maken. Een garagehouder, die aan een auto van een goedgelovige automobilist onnodig sleutelwerk verricht of dat alleen maar in rekening brengt, handelt tegen de ethiek: hij misbruikt het in hem gestelde vertrou wen en misschien heeft hij met het oog daarop het vertrouwen zelfs bewust ge wekt. Op dezelfde wijze hebben ook onze ban ken hun bedrijfsethiek. Omdat een bank over kennis en deskundigheid beschikt, die de meesten van haar cliënten niet heb ben, is de relatie cliënt-bank allereerst een vertrouwensband. Een vertrouwen, dat van oorsprong door de cliënt geschonken wordt. Voor de bank brengt dit mee, dat zij voor al in haar adviezen zorgvuldig het belang van de cliënt voor ogen moet houden. Im mers, de cliënt zal die adviezen gewoon lijk opvolgen, want hij is vooral wanneer het meer ingewikkelde technische zaken be treft meestal niet ter zake kundig. Hij neemt dus in goed vertrouwen de raad van „zijn" bank ter harte. Die ethiek is daarmee niet alleen een zaak voor dominees en pastoors of voor zede prekers, maar iets dat onmisbaar is voor onze praktijk van alle dag. Enige wille keurige voorbeelden: geen spaargeld zeer lang laten uitzetten, als men weet dat de cliënt het op korte termijn nodig heeft (of omgekeerd), geen reis verkopen waarvan tevoren vaststaat dat de koper er niets aan zal vinden, geen produktie-jagen op verzekeringen die de cliënt niet nodig heeft. Met die voorbeelden zouden we ge makkelijk door kunnen gaan. Altijd eist onze bedrijfsethiek, dat we ons handelen zoveel ons mogelijk is afstem men op het belang van de cliënt. Dit wordt niet geschreven, omdat er in het bedoelde verslag misverstanden op dit punt zouden zijn geconstateerd. Dat was niet het geval. Maar het feit, dat ook in de stroom van paperassen, die wij regel matig verwerken, zo'n „ethisch punt" kan opduiken, moge nog eens onderstrepen, wat we allen al wisten. DE MILJOENENNOTA - II Op het moment dat dit wordt geschreven, zijn de eerste commentaren op de rege ringsplannen voor 1975 bekend geworden. Traditiegetrouw is er zowel lof als kritiek ten aanzien van de voorgestelde maatrege len. Op een enkel punt is er echter alleen maar kritiek. Zo klinkt van vele kanten het verwijt door dat de overheid veel te weinig doet aan een effectieve bestrijding van de werkloosheid. De door minister Boersma aangekondigde maatregelen lijken de werk gelegenheid slechts tijdelijk te verbeteren, in plaats van dat zij een aanzet vormen voor een betere werkgelegenheidssituatie op langere termijn. Op deze wijze bestaat het gevaar dat de extra overheidsuitgaven, welke een direct gevolg zijn van de ver hoogde aardgasprijzen, slechts op korte termijn rendement zullen opleveren. In de troonrede is verklaard dat de inko mensontwikkeling in het midden- en klein bedrijf de regering met grote zorg vervult. Dit punt heeft dan ook onmiddellijk de aandacht getrokken. Minister Van der Stee, die op onze Algemene Vergadering pleitte voor een wijziging van de belasting op het bedrijfsvermogen, heeft zijn idee omgezet in een wetsvoorstel. In 1975 zal maximaal 50.000,- van het bedrijfsvermogen wor den vrijgesteld van vermogensbelasting. Overigens geldt deze regeling voorlopig maar voor één jaar. De vraag blijft even wel bestaan of dit bedrag gezien de nood zaak van de aanwezigheid van een be drijfsvermogen wel hoog genoeg is ge steld. De voorgestelde versnelde invoering van de fiscale oudedagsreserve betekent ook een voordeel voor de zelfstandigen. Volgens deze regeling mag jaarlijks 10% van de winst worden gereserveerd voor de oude dag met een maximum van 6.000,- en een minimum van 569,-. Verder is nu toegezegd dat de sociale ver zekeringen voor zelfstandigen worden ver beterd, al zal dit pas in 1976 van kracht worden. Per saldo menen de zelfstandigen dat er voldoende rekening is gehouden met hun belangen. Voor de landbouw komt hier de gelukkige omstandigheid bij dat de Europese Minister raad inmiddels de landbouwprijzen met 5 heeft verhoogd. Met het oog op een goede ontwikkeling van de zo noodzakelijke besparingen, blijft het te betreuren dat het oude wetsvoorstel Scholten, waarin wordt voorgesteld om een deel van de rente die men ontvangt op spaartegoeden vrij te stellen van inkom stenbelasting op geen enkele wijze is over genomen. Al met al bestaat er een zekere teleurstel ling over de wijze waarop de overheid haar middelen over de economie heeft verdeeld.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 7