24 de remedie leiders als lijdend voorwerp b. De manager moet primair zorgen dat de dingen goed gedaan worden Mijns inziens is het de primaire taak van de leider dat hij er zorg voor draagt dat de goede dingen gedaan worden. Als hij zich steeds zou afvragen wat hij wil bereiken, waarom en wanneer, dan zou wel eens kunnen blijken dat zijn eenheid nu nog allerlei vruchteloze dingen (goed) doet. Helaas besteedt het bedrijf meer aandacht aan de kwaliteit van hoe het gedaan wordt en veel minder aan wat gedaan wordt. c. Hard en veel werken wordt eerder gewaardeerd dan rustig en goed werken Als het bedrijf zich meer zou bekommeren om de bereikte resultaten en veel minder om het bezig zijn, zouden de werk omstandigheden menselijk gezien veel verbeteren (overigens ook economisch gezien). Sommige mensen zijn in staat om in een uur meer te presteren dan een ander in een dag. Voorwaarde is dan wel dat zij in dat uur fit zijn. Helaas stelt het bedrijf zware eisen aan de aanwezigheid van de man. Men wordt betaald voor minimaal 40 uur (per week) aanwezigheid en niet of minder voor de geleverde prestatie. Uitrusten, ontspannen voor de volgende krachtsinspanning kunnen sommige mensen niet in het bedrijf, maar wel daar buiten. Omdat ze echter een aanwezig- heidsloon krijgen, moeten ze toch op het bedrijf blijven. Op die manier maak j_e ook van de man die in dat uur zoveel kon, iemand die daar een hele dag voor nodig heeft. Door hem b.v. de vrijheid te geven er af en toe eens een tijdje uit te stappen (b.v. een uurtje) had zijn bereikte resultaat vele vele procenten hoger kunnen liggen. Sub 2. HET ONTBREKEN VAN EEN DUIDELIJK BEDRIJFSBELEID In elk bedrijf ontmoet men managers die klagen dat zij amper weten wat van hen verwacht wordt, welke verantwoordelijk heden en bevoegdheden zij hebben. Vanuit de behoefte aan zekerheid bouwen zij dan hun eigen stukje beleid op en ervaren dan wel eens dat dat ergens weer botst met het (voor hen onbekende) bedrijfsbeleid. Zij voelen zich op dat moment terecht in een onzekere situatie en mede vanuit een stukje angst zoeken zij een medeverantwoordelijke in het bedrijf om zichzelf enigszins in te dekken. In principe zal dit meestal de leider direct onder hen zijn die daardoor weer extra wordt belast. Bovendien gaat in het indekken van bepaalde zaken zelf al vaak zo ontzettend veel tijd zitten. Ook hier is weer een conditie voor overbelasting geschapen. Sub 3. HET ONTBREKEN VAN EEN WERKPROGRAMMERING Omdat sommige leiders zo een beetje hun eigen koers gaan varen zonder rekening te houden met de belangen van andere eenheden ontstaat er op bepaalde punten in het bedrijf een onverteerbare berg werk. Immers deze managers vinden datgene wat zij doen van de hoogste prioriteit en zij dringen er bij de ondersteunende afdelingen op aan dat zij het eerst geholpen worden, (secretariaten, computer afdelingen, e.d.) Resultaat: overbelaste afdelingen en geïrriteerde leiders (het duurt daar altijd zo lang voordat ze je zaakjes afgewerkt hebben). Kortom: door de eenheden in het bedrijf niet voldoende op elkaar af te stemmen raken zo lang zamerhand steeds meer leiders overbelast. Sub 4. DE PERSOONLIJKE OORZAKEN VAN DE MEDEMENS Het is duidelijk dat wanneer de omgeving overbelast is, oneigenlijke doelen nastreeft, rationele normen aanlegt, het gevoel niet accepteert, angstig is enz., dit niet zonder gevolgen blijft voor de leider die zich in die situatie bevindt, hoe goed hij het ook bedoelt. Daarmee zijn we aan het punt dat het probleem van de over belasting gezamenlijk moet worden aangepakt. Het is een moeilijk probleem, maar ook een dringend probleem. Misschien zullen de leidinggevende functionarissen me verwijten dat ik hier en daar wat overdreven heb, maar ik acht hen wel in staat op basis van hun eigen ervaringen en datgene wat zij in hun omgeving hebben waargenomen, de geschetste situatie, waar nodig, te nuanceren. Als we de oorzaken van het probleem van de overbelasting van de manager nog eens overzien, zal het duidelijk zijn dat er geen receptjes te geven zijn ter genezing. Elke oorzaak vraagt om zijn eigen aanpak. Elk mens vraagt zijn unieke aanpak. Elk bedrijf vraagt om een eigen aanpak. Het allerbelangrijkste is wellicht dat de manager in zijn eigen situatie een analyse maakt van de meest dominerende oor zaken. Pas als bekend is hoe het komt, kan hij kijken wat eraan te doen. Het bepalen van de juiste remedie zal hij in de meeste gevallen samen met zijn medewerkers moeten doen. Op het moment dat hij de echte bereidheid heeft zijn eigen situatie en zichzelf ter discussie te stellen is er al veel hoop op remedie te verwachten. Maar waarschijnlijk zal dit punt voorlopig voor de meeste leiders de grootste oorzaak zijn waarom de overbelasting nog zal blijven. Laten we vooral ons niet op ons zelf verkijken, want als mens hebben we één mooie" eigenschap, die minder mooi is dan hij lijkt en ons gemakkelijk de das om kan doen: bij totale overbelasting (over spannenheid, hartinfarct, e.d.) stijgt de bereidheid tot grote hoogten en kan er plotseling een heleboel. Tot slot nog even dit: in elke genoemde oorzaak in dit artikel kan de manager als zijn bril niet al te gekleurd is de remedie al vinden. Ik ben overigens bereid om straks voor hen als lijdend voorwerp te dienen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 26