Een volgend punt, en dat geldt specifiek voor de rekening-courant, dat onderdeel van overweging is geweest, is gelegen in een te bereiken kostenbesparing met be trekking tot de portikosten. Het is gebleken, dat het merendeel van de privé-rekening- houders het niet wenselijk vindt dat zij op staande voet geïnformeerd worden wan neer mutaties op hun rekening plaatsvin den. Wel wil men gaarne weten wanneer een grote creditpost op de rekening is ge boekt terwijl ook de tijd welke verloopt tussen het ene en het andere dagafschrift niet te lang mag zijn. Banken welke deze tendens onderkennen hebben een oplos sing gevonden door de dagafschriften niet meer dagelijks uit te zenden doch gedu rende een periode van b.v. veertien dagen te bewaren en deze dan ineens te verzen den danwel uit te reiken. Een en ander wordt bereikt door een dagafschrift uit te printen, niet na elke mutatie maar na een aantal mutaties. Nagegaan is dan ook op welke momenten het gewenst is een dagafschrift te printen. In het nieuwe systeem is hieraan volledig aandacht besteed zodat de besparing van portikosten bereikt kan worden. Al de hiervoor genoemde overwegingen leiden ertoe, dat de ontwikkeling van de nieuwe systemen voor systeemanalisten en programmeurs een zeer grote hoeveel heid werk medebrengt. Daarnaast leggen de nieuwe systemen een zodanig beslag op de apparatuur dat ook daar veranderingen en aanpassingen noodzakelijk bleken. Om deze redenen kan de invoering van de nieuwe systemen in 1974 niet geschieden, maar verwacht mag worden dat vóór eind 1975 alle banken volgens de nieuwe sys temen geautomatiseerd zijn. Dit geldt in ieder geval zowel voor de re kening-courant als de spaarrekeningen. Optische lees- en sorteermachine voor betaalcheques. assurantiesysteem en de spaarbank in uw bezit zijn gekomen. Uiteraard zullen wij dit ook doen ten aanzien van de leningen en de eigen rekeningen. De invoering van de nieuwe systemen zal uiteraard alleen dan goed kunnen ver lopen met de volle medewerking van alle aangesloten banken. Hoewel de invoering van de nieuwe syste men een enorme operatie genoemd kan worden, menen wij toch dat wij met de medewerking van alle banken in staat zullen zijn vóór eind 1975 onze gehele geautomatiseerde administratie aan te passen aan alle eisen welke daaraan ge steld kunnen worden en tevens zodanig toegerust zullen zijn dat ook de ontwik kelingen in de toekomst op het gebied van verdergaande automatisering, met een gerust hart tegemoet kunnen worden ge zien. De werkzaamheden ten behoeve van de nieuwe systemen leggen volledig beslag op de capaciteit van het directoraat Auto matisering. Vandaar dat de aanpassingen en ontwikkelingen van andere projecten verschoven zijn tot het moment waarop sys teemanalisten en programmeurs vrijkomen voor nieuwe werkzaamheden. Een en ander betekent echter niet, dat wij niet alles in het werk stellen om toch te proberen ook an dere geautomatiseerde systemen tot stand te brengen met behulp van service-bureaus. Een voorbeeld hiervan is de assurantie administratie, waarover u inmiddels bericht hebt ontvangen. Deze assurantie-admini stratie is opgezet volgens een programma dat bestond bij de IBM en zal ook door ons bij IBM in verwerking worden gegeven tot het moment waarop de nieuwe systemen volledig geïmplementeerd zijn en de ver werking van de assurantie-administratie op eigen computers zal kunnen verlopen. Regelmatig zal men worden geïnformeerd over de geautomatiseerde nieuwe syste men. Wij hebben gemeend dat te moeten doen via brochures waarvan inmiddels de brochures omtrent de rekening-courant, het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 15