de nieuw geautomatiseerde administratieve systemen voor de aangesloten banken 11 I. j. h. m. sonnenschein Door de redactie van dit blad werd mij gevraagd een korte toelichting te ge ven op de ontwikkelingen van de nieuwe systemen voor de geautomatiseerde administratie van de aangesloten banken, zulks in aansluiting op de reeds verspreide documentatie ter zake van de ontwikkelingen in het giroverkeer in Nederland (februarinummer van het maandblad „Informatie"). Gaarne voldoe ik aan dit verzoek, temeer omdat ik daardoor in de gelegen heid ben iets dieper in te gaan op de voorgeschiedenis van de ontwikkelingen van de nieuwe systemen. Reeds direct na het bekend worden van de komende fusie tussen beide Centrale Banken zijn in veel plaatsen besprekingen gestart tussen de bij de beide Centrales aangesloten banken teneinde ook te ko men tot een fusie. Vanwege de Centrale Banken is toen aan de banken verzocht, eerst de fusie tussen de beide Centrale Banken af te wachten vooraleer aangeslo ten banken zouden overgaan tot fusie. Eén van de redenen hiervoor was, dat de fusie van aangesloten banken een dus danige voorbereiding vroeg, dat daarvoor overleg tussen de Centrale Banken nodig was om te komen tot richtlijnen teneinde niet voor onvoorziene moeilijkheden te komen staan. In dit verband is dan ook samengesteld het zogenaamde fusiedraai boek, welk fusiedraaiboek aan daarvoor in aanmerking komende banken, bij de eerste fusiebesprekingen, ter hand wordt gesteld. Eén van de onderdelen welke bij gelegen heid van een fusie van aangesloten ban ken moest worden bekeken, was de ad ministratie en de administratieve organisa tie van deze aangesloten banken en zulks in het bijzonder wanneer deze geautoma tiseerd waren. Tussen het geautomati seerde systeem van de vroegere Raiffei- sen-organisatie en de vroegere Boeren leenbank-organisatie bestaan aanzienlijke verschillen. Wanneer twee administraties - welke volgens verschillende systemen gevoerd werden - samengevoegd zouden moeten worden, moesten wel problemen optreden. In het fusiedraaiboek is door de Cen trale Bank een zogenaamd gefusioneerd geautomatiseerd systeem aangekondigd hetgeen echter in de praktijk op zoveel problemen bleek te stuiten, dat inmiddels in veel gevallen ook bij gefusioneerde banken, de administratie nog volgens twee systemen wordt gevoerd. Het is dui delijk dat dit voor de banken veel extra werk oplevert. Doch niet alleen in geval van fusie deed zich de vraag naar uniformiteit voor. Wan neer wij uitgaan van onze totale organi satie is het duidelijk, dat wij zullen moeten beschikken over een geüniformeerd sys- teem van automatische gegevensverwer king. Het tot stand brengen van een dergelijk systeem vereist een uitgebreide studie waarbij uiteraard in eerste instantie ervan werd uitgegaan te trachten zoveel moge lijk bestaande systemen in elkaar te schui ven en een geüniformeerd systeem te be reiken door een dergelijke samenvoeging. Gebleken is, dat een dergelijke methodiek niet tot goede resultaten kon leiden. Om deze reden is de inmiddels gefusioneerde Centrale Bank ertoe overgegaan te bestu deren op welke wijze tot een geharmoni seerd geautomatiseerd systeem gekomen zou kunnen worden. Bestudering van de bestaande systemen, zowel in Eindhoven als in Utrecht, leidde ertoe dat geconsta teerd moest worden, dat een unificatie on herroepelijk zou moeten leiden tot her programmering. Daarbij rees de vraag of bij deze herpro grammering dan uitsluitend aandacht zou moeten worden besteed aan het zo snel mogelijk realiseren van een geüniformeerd systeem danwel of ook andere overwegin gen in de opzet betrokken zouden moeten worden teneinde niet alleen geüniformeerd te zijn doch ook een up-to-date systeem te krijgen, aangepast aan de thans bestaande behoefte bij het bankwezen. Teneinde dit vraagpunt te verduidelijken moet worden medegedeeld, dat de opzet van de be staande systemen, zowel in Utrecht als in Eindhoven, al van jaren her dateert. Uiteraard is regelmatig iets aan de syste men bijgeschaafd doch tot een algehele revisie is men op geen van beide plaatsen gekomen, gezien de grote hoeveelheid werkzaamheden welke verricht moest wor den. In nauw overleg met de technische Adviescommissie Automatisering is toen besloten bij de ontwikkeling van het nieuw geüniformeerde systeem deze revisie gron dig ter hand te nemen en maximaal reke ning te houden met de eisen waaraan vol daan moet worden om een zo up-to-date mogelijk systeem tot stand te brengen. Het belangrijkste nieuwe aspect waarmede rekening moest worden gehouden was wel de thans reeds op gang zijnde en op korte termijn op gang komende veranderingen binnen het binnenlandse betalingsverkeer, zoals deze vastgesteld zijn én worden mid dels de samenwerking van de Centrale Bank in de Bankgirocentrale. Een aantal punten vraagt hier de nadere aandacht, en wel: a. De wens van het bankwezen om te komen tot een zogenaamd ,,bijlage-arm" verkeer. ,,Bijlage-arm" verkeer betekent dat men ernaar gaat streven om zo min mogelijk losse formulieren aan de cliën ten van de banken ter beschikking te stel len en zulks door vermelding van de voor de cliënt benodigde gegevens op de dag afschriften. Het systeem binnen het bin nenlands betalingsverkeer, waarbij een kopie van het opdrachtformulier wordt door gezonden naar de begunstigde, komt daar door te vervallen omdat de begunstigde dan de informatie krijgt via de vermelding op het dagafschrift. Daarom wordt thans zoveel nadruk gelegd op het ,,overtype"-project, hetgeen inhoudt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 13