9 sociale verzekering voor zelfstandigen integratie gas en tuinbouw op het grote belang van een gerichte bestrijding van de werkloosheid, welke immers voor een groot deel structu reel van karakter is en dus niet kan worden bestreden met de globale aanpak van algemene verbetering van het ren dement welke de werkgeversverbonden voorstaan. De landbouw heeft ook te lijden onder werkloosheid om dat daarmede de structuurverbetering wordt afgerond in de sector door een geringe afvloeiing. Ook het Overlegorgaan voor Midden- en Kleinbedrijf kwam met een aparte verlanglijst, welke evenals die van het Landbouwschap voor een belangrijk deel de fiscale positie van de zelfstandigen betrof. Landbouw en midden stand waren ook eensgezind in hun aandringen op een versnelling van de totstandkoming van een volksverzeke ring voor arbeidsongeschiktheid. Er wordt al lange tijd gewerkt aan de voorbereiding van een sociale verzekering voor arbeidsongeschiktheid bij zelfstandigen. Voor werknemers bestaat reeds een uit kering welke een jaar na het begin van de arbeidsonge schiktheid ingaat, die een kostbare affaire blijkt te zijn. Uitbreiding van de verzekering in die zin dat ook de zelf standigen eronder vallen, is door de regering reeds enige weken aangehouden. Er zijn echter wel enige moeilijk heden te overwinnen, zoals de omschrijving van het be grip arbeidsongeschiktheid in het geval van een zelfstan dige. Een zelfstandig ondernemer zal eerder bereid en in staat zijn om ondanks zijn handicap nog enige nuttige werkzaamheden in zijn eigen bedrijf te verrichten dan een werknemer, van wie door zijn werkgever werken naar be loning wordt gevraagd. Bij een volksverzekering betalen werkgevers en zelfstandigen in beginsel dezelfde premie; het punt is hier of de eventuele uitkering in feite voor beide groepen van gelijke omvang is. In het stuk van het Midden- en Kleinbedrijf wordt ge vraagd om uitbreiding van de werkingssfeer van de Wet Werkloosheidsvoorziening ook tot de zelfstandigen. Dit punt treft men niet aan in de lijst van het Landbouwschap. Het Bestuur van het Landbouwschap blijkt dit onderwerp wel te hebben besproken. De voorzitter van het Landbouw schap, ir. Knottnerus, pleitte zelfs voor de toepassing van een wachtgeld- en werkloosheidsvoorziening op de land bouw. Uit deze verlangens van de landbouw en de midden stand blijkt dat de georganiseerde zelfstandigen de sociale voorzieningen steeds verder tot hun beroepsgroep willen uitbreiden. Tot nog toe is het de Bijstandswet en in het bijzonder de Rijksgroepsregeling voor zelfstandigen, waar op deze beroepsgroep is aangewezen. Daar is bij de zelfstandigen veel weerzin tegen, omdat men het gebruikmaken van de mogelijkheden van deze wet als het ontvangen van een gunst beschouwt. Dit is onjuist omdat de Bijstandswet een recht verschaft aan iedere Nederlander en niets te maken heeft met de armenzorg waarop men vroeger was aangewezen. Het blijkt trouwens dat de Bijstandswet voor de agrarische sector goed gewerkt heeft en nog werkt, zoals nu de fruitteeltbedrijven weer kunnen ondervinden die lijden onder de gevolgen van de onverwachte late nachtvorst in bepaalde delen van het land. Wanneer de zelfstandigen zich in toenemende mate gaan aansluiten bij sociale verzekeringen welke in oorsprong voor werknemers zijn bedoeld, dan kan dat als een teken van integratie worden gezien, waarmede verouderde te genstellingen verdwijnen. Er zal echter een oplossing ge vonden moeten worden voor de verschillen in uitgangs punt van de zelfstandige en de werknemer: de eerste neemt met zijn vermogen deel aan een onpersoonlijk spel van vraag en aanbod, de tweede stelt zijn arbeid beschik baar in ruil voor een tevoren overeengekomen bedrag. Bij de zelfstandige speelt het vermogen een centrale rol: hij heeft het nodig om te kunnen werken en dat is een reden om dit bedrijfsvermogen fiscaal minder te belasten dan „gewoon" vermogen; de regeling voor zelfstandigen onder de Bijstandswet heeft daarom terecht een stelsel van voorschotten zodat de zelfstandige die in moeilijkhe den is gekomen, weer over bedrijfskapitaal kan beschik ken voorzover dat nodig wordt geacht. Gaat de zelfstan dige aanspraak maken op de Werkloosheidsvoorziening, dan valt de aandacht van hulpverlenende instanties voor het bedrijfsvermogen geheel weg en gaat het alleen om een redelijke beloning voor de arbeid die iemand wel ter beschikking wil stellen, maar waarvoor geen of onvol doende emplooi is. De wereld van de zelfstandige vloeit zo over in die van de werknemer. Zoals elk jaar bij de Rijksbegroting zal ook dit jaar weer naar een evenwicht gezocht moeten worden tussen nood zakelijke groei van de overheidsuitgaven en de algemene wens om de druk van de belastingen niet sterk te verho gen. Bij alle tegenvallers die in dit opzicht de energie crisis ten gevolge heeft gehad, is er één meevaller: het in waarde toenemen van de Nederlandse voorraad aardgas. Zoals gebruikelijk is er tussen de verschillende politieke partijen al een discussie ontstaan over de vraag hoe deze meevaller besteed zal kunnen worden. Voor de glastuin bouw is dit echter geen erg vrolijke aangelegenheid. Het is duidelijk dat de gasprijs op den duur opgetrokken moet worden tot het peil van olie, maar de tuinbouw zal vele jaren nodig hebben om zich aan de nieuwe situatie aan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 11