32 e.g.slecht geweten monetaire compensaties: de boosdoener uitstel van alternatief hervorming landbouwbeleid? rapport-kriellaars moeilijkheden zonder oplossingen maken met een ernstige terugslag. De Italiaanse regering kondigde een maatregel aan waarbij de importeurs van dit land 50 van hun ontvangsten in Rome voor een half jaar renteloos moesten laten liggen. Deze maatregel geldt voor alle industrie- en landbouw- produkten, behalve bepaalde grondstoffen. Voor de ex port van Nederlandse agrarische produkten zou dit een belangrijk obstakel betekenen. 30 van de export van Nederlands vlees gaat naar Italië, waarbij de export van kalfsvlees bijna geheel op de Italiaanse markt is gericht. De Italiaanse maatregel werd in de Raad van E.G.- Ministers zeer gematigd ontvangen. Er was algemene er kenning van de moeilijke financiële en monetaire situatie waarin Italië verkeert. Deze gematigdheid werd waarschijn lijk ingegeven door een slecht geweten wat betreft de wijze waarop de ministers de laatste jaren over economische sa menwerking wel veel hebben gesproken maar zeer weinig hebben gedaan. Zo is het nog niet zolang geleden dat de discussie over het regionaal beleid de mist in is gegaan. Ook lag de speech van de nieuwe Engelse minister Cal- laghan, over de heronderhandeling over de toetredings voorwaarden van het U.K., de ministers nog zwaar op de maag. De Italiaanse maatregel betreft de produkten, zowel van de landbouw als van de industrie. Op initiatief van het lid van de Europese Commissie Lardinois, werd getracht om voor de landbouwprodukten die onder een marktordening val len, een uitzondering te krijgen. Het struikelblok bleek hier het systeem van monetaire compenserende bedragen. Vanuit West-Duitsland werd de Italiaanse markt voorzien met produkten waarvoor een toeslag van 12% gegeven werd om de gevolgen van de reeks van revaluaties van de D.M. te overbruggen. Omdat de werkelijke invloed van deze revaluaties niet meer aan te geven is, voelen de Italianen deze toeslagen als een vervalsing van concurrentie. De Duitse import van melkpoeder b.v., zou voornamelijk door deze toeslagen op gang zijn gekomen. Boven de Duitse monetaire compenserende bedragen heb ben de Italiaanse importeurs ook nog op een dergelijk be drag recht omdat de Italiaanse Lire in waarde is gedaald en de Italiaanse regering niet een overeenkomstige stijging van het prijspeil van landbouwprodukten wilde toestaan. In de praktijk schijnen deze Italiaanse compenserende be dragen nogal moeilijk ter beschikking te komen en de be zwaren van de Italiaanse landbouw richtten zich vooral op de Duitse compenserende bedragen. De heer Lardinois probeerde aan dit bezwaar tegemoet te komen door de ministers o.m. voor te stellen om de com penserende bedragen zoals deze door de gerevalueerde landen, d.w.z. Duitsland en de Benelux, worden toegepast met 2,75% te verminderen zodat de Benelux geen bedrag meer zouden overhouden en het Duitse bedrag overeen komstig zou worden verlaagd. Noch de Duitse, noch de Nederlandse minister konden zich met dit voorstel ver enigen. Ook de andere door de Commissie voorgestelde maat regelen om aan de Italiaanse situatie tegemoet te komen, vonden geen genade in de Raad. De enige oplossing was een voorlopige goedkeuring van de reeds genomen Ita liaanse maatregelen en de machtiging van de Commissie om vervangende regels te stellen. Dit laatste nam meer tijd dan aanvankelijk voor mogelijk en wenselijk werd gehouden. De vraag deed zich toen voor of de exporteurs steun van hun regeringen zouden krijgen. De heer Lardinois was geen voorstander van een derge lijke steun. Ook de Nederlandse regering meende dat een dergelijk optreden de druk zou verminderen op de Ita liaanse regering om zich meer communautair te gedragen. Even leek het dat Frankrijk zou beginnen met hulp aan de export naar Italië en dan zouden de andere landen moeten volgen. In een informele bijeenkomst in Beieren tussen de Minis ters van Landbouw van de E.G., wist de heer Lardinois tijd te winnen en nationale steunmaatregelen te voor komen. Na een vruchteloos gesprek van de Europese Commissaris in Rome, werd er weer uitstel verkregen. In middels ging de export van vele produkten langs één van de vele onduidelijke wegen die naar Rome leiden zonder al te grote moeilijkheden door. Hoe lang dat duurt is op het moment dat dit geschreven wordt nog niet te zien. Duidelijk is dat de Italiaanse maatregel een nieuwe breuk lijn in de E.G. heeft veroorzaakt. De Italiaanse maatregel heeft de speech van minister Callaghan over het heronderhandelen overschaduwd. Een herziening van landbouwpolitiek was één van de eisen die door de nieuwe Engelse Regering werd gesteld. Wel werd tegelijkertijd toegegeven dat de hoge wereldmarktprijzen van het ogenblik een slechte voorwaarde zijn voor een omvorming volgens oud-Britse leest: vrije invoer en in komenstoeslagen voor de producenten. Maar, zo zei de Britse minister, de wereldmarkt zou wel eens snel weer door lage prijzen gekenmerkt kunnen zijn. Hoewel de toespraak van de Britse minister algemeen werd ontvangen als een ongeoorloofde poging om aan eerder gemaakte afspraken te ontkomen, werd geleidelijk duidelijk dat het er vooral om ging om aan binnenlandse Engelse moeilijkheden lucht te geven. Wat wel een be langrijk discussiepunt zou blijken is de bijdrage die het Verenigd Koninkrijk aan het E.G.-beleid geeft; de mone taire problemen zijn echter reeds een reden op zich om de details van de vroeger opgestelde regels te bekijken. Ook zal de Engelse regering het rundvleesbeleid ter tafel brengen. Een onderwerp waarvan het in ieders belang is om het serieus te onderzoeken. Het rundvleesbeleid is immers een zeer zwak punt in het E.G.-landbouwbeleid ge bleken. Terwijl in de E.G. voorlopig dus nog geen sprake is van een fundamentele herziening, heeft in ons eigen land de Commissie gerapporteerd die de toenmalige minister Lardinois eind 1972 heeft ingesteld en die de invoering van een toeslagenstelsel moest bestuderen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 34