bank en reisbemiddeling 24 de start de aanpak drs. s. g. verbeek directeur rabobank amstelveen De reisbemiddeling ontwikkelt zich dit seizoen bijzonder positief. Terwijl mede door de energiecrisis het landelijk boekingspercentage daalde, steeg bij onze organisatie het aantal geboekte personen met 60 Als oorzaak hiervoor kunnen meerdere factoren genoemd worden zoals de vertrouwens positie van de banken in de huidige minder gunstige economische situatie, de op de bank als „bemiddelaar" gerichte publiciteit en de zeer geslaagde dia-presentatie voor het baliepersoneel. Met veel genoegen namen wij dan ook kennis van nevenstaand artikel van drs. S. G. Verbeek, directeur van de bank te Amstelveen die vanaf de start met veel enthousiasme achter deze nieuwe dienstverlening heeft gestaan. Vanzelfsprekend is, zoals de heer Verbeek ook zelf in zijn artikel schrijft, de situatie in Amstelveen niet bepalend voor de gehele organisatie en hij attendeert er dan ook op niet te snel tot het aanstellen van een coördinator reiszaken over te gaan. Met betrekking tot het assortiment komt het ons verstandig voor, dat banken zonder specialist zich beperkingen opleggen, zulks om de grotere kans op fouten te voorkomen. Toen begin 1970 de Raiffeisenorganisatie startte met de verkoop van reizen, stelde „Amstelveen" zich positief op tegenover deze nieuwe vorm van dienstverlening. Het verlenen van reisbemiddeling door bankinstellingen was een logische ontwik keling. Vreemde valuta, travellercheques, reis bagage-, ziekte- en ongevallenverzekering leverden de banken reeds lang. Dat de ver zorging van het voornaamste onderdeel, de reis zelf, ontbrak, was in feite een lacune. Deze werd nu opgevuld, de ontbrekende schakel aangebracht, het thema „reizen" werd afgerond. De start kwam op een gunstig moment. De girale salarisbetaling door overheid en be drijfsleven had de banken sterker in con tact gebracht met het grote publiek. De re- tail-banking was verder op gang gekomen. Een brede groep nieuwe relaties werd aan getrokken. In de woonwijken en winkel centra zag men een ongekende uitbreiding van het aantal bankvestigingen. Deze toevloed van nieuwe bankrelaties be tekende potentiële cliënten, met name voor reisbemiddeling. De banken hadden hierbij een voordeel op de bestaande reisbureaus; niet alleen had den zij een regelmatig contact met hun tal rijke relaties, zij beschikten ook over de nodige achtergrondkennis van hun (reis-) cliënten en genoten hun vertrouwen. Een nadeel was het ontbreken van vakkennis. Maar vakkennis kan worden eigengemaakt, waardoor de achterstand der banken opge heven wordt. Hun voorsprong echter is blij vend. Vanaf het begin waren wij van mening, dat reizenverkoop door onze bank alleen dan een succes zou kunnen worden, wanneer dit nieuwe artikel bij al onze plaatselijke kantoren (10) verkrijgbaar zou zijn. Een eerste vereiste was dus dat alle kantoor beheerders spoedig de cursus reisbemid deling volgden. Daarna namen ook de eerste kasassisten- ten van onze servicepunten deel aan deze goed opgezette cursus. Hierdoor beschikte een groot aantal van onze medewerkers over de noodzakelijke breedtekennis. De landelijke advertentiecampagne ter on dersteuning van de nieuwe dienstverlening werd dankbaar geaccepteerd en door ons aangevuld met frequent adverteren in de plaatselijke pers. Uit het reeds beschikbare, uitgebreide adressenbestand werd geput voor direct- mailing. De verzending der dagafschriften benutten wij mede om de reisbemiddeling te propa geren door middel van bijsluiters, met na me bij de maandelijkse boeking der auto matische overschrijvingen, wanneer aan een groot aantal privé-rekeninghouders een dagafschrift verzonden moest worden. De mogelijkheid, geboden door het compu tercentrum der Centrale Bank, tot aan brengen van een korte tekst op de dagaf schriften, werd gebruikt om de aandacht te vestigen op bijzondere gebeurtenissen als bij voorbeeld het verschijnen van nieuwe reisprogramma's. Weldra bleken de aanvankelijk geboden mogelijkheden te beperkt om tot het ge wenste resultaat te komen. Uitbreiding van het reizenpakket was noodzakelijk. Tot ons genoegen mochten wij ervaren, dat deze gedachte ook leefde bij de Centrale Bank. Resultaat: het inschakelen van een ver scheidenheid van gespecialiseerde tour operators. De ervaring leerde nog meer. Na de inlei dende breedtecursus was er bij de reis- bemiddelaars grote behoefte aan perma nente ad hoc-informatie. Deze werd ver kregen door abonnementen op diverse vak tijdschriften en later ook uit de informatie bulletins van de Centrale Bank, alsmede door de opbouw van een reisbibliotheek. Met het groeien van het aantal reiscliënten bleek duidelijk dat volledige afhandeling van reistransacties aan de kasbalie niet eenvoudig was en de verworven basisken nis hiertoe veelal niet toereikend. Oplossing werd gevonden in de aanstelling van een coördinator reiszaken met als taak: - coördinatie van de totale activiteiten; - coachen van de reisbemiddelaars op de diverse kantoren; - zorg voor de correspondentie, admini stratie en eindfase der reistransactie. Wij zijn ons volledig bewust dat een derge lijke aanstelling pas in overweging dient te worden genomen bij een aanzienlijk om zet. Een grote omzet verhoogt nl. de pro blematiek en maakt aanstelling van een specialist, mede ter coördinatie, noodzake lijk en verantwoord. Het spreekt vanzelf dat deze coördinator moet beschikken over een belangrijk verder strekkende kennis inzake het reiswezen. Deze kennis kan worden verkregen door vakstudie en studiereizen. Het organiseren van studiereizen voor reis- coördinators door de Centrale Bank be hoort echter nog steeds tot onze wensen inzake het optimaal functioneren van de afdeling Reizen. Geleidelijk groeiden wij naar een nieuwe fase.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 26