best 31 ons nieuwe dienstencentrum veelzijdig fluitje van een cent tijd staat niet stil Enige weken geleden werd in de vestiging van de Centrale Bank te Best een tentoon stellingsruimte in gebruik genomen ten dienste van de voorlichting aan de aangesloten banken. Deze gebeurtenis viel ongeveer samen met een tijdstip, waarop men daar gelukkig kon vaststellen dat de allergrootste problemen met betrekking tot de harmonisatie, her structurering en huisvesting achter de rug waren. De concentratie te Best van Centrale Verkoop, Centrale Inkoop, Centrale Drukkerij en het Centrale Magazijn in maart 1973, werd gevolgd door een aantal maanden, waarin het geduld van de aangesloten banken danig op de proef werd gesteld en achterstand en stagnatie bij aflevering kennelijk on vermijdelijk waren binnen het moeilijke proces van de eenwording. In die afgelopen periode is eveneens veel gevraagd van de werkkracht en het aanpas singsvermogen van de medewerkers in Best. Het meeste leed is thans echter geleden en met man en macht wordt nu gewerkt aan de verdere uitbouw van dit dienstencentrum van de Rabobankorganisatie. Wie het zou wagen een schema te tekenen van de vier branches, die in Best zijn ver enigd, zou niet kunnen volstaan met sim pele, enkelvoudige verbindingslijnen. Vele organisatorische en technische draden binden ze te zamen. Het realiseren en be stendigen van dit samenspel is een be langrijke taak geweest in het jongste ver leden. De leidingen van de afdelingen kun nen thans met voldoening wijzen op de goede onderlinge verhoudingen, die ade quaat reageren op bepaalde situaties mo- gelijk maken. Best - een korte en krachtige roepnaam voor de vier dienstverlenende afdelingen - is een veelzijdig bedrijf. Hier is een enorme voorraad artikelen geconcentreerd voor het dagelijks gebruik van ruim 1100 ban ken. De inkoopafdeling en de verkoopaf deling zorgen ervoor, dat de bevoorrading niet stagneert; een goed geëquipeerde drukkerij kan snel op elke vraag reageren. Best levert rechtstreeks of via de leveran ciers zowel een complete bankinrichting, als een bescheiden doos enveloppen. Dat van de mogelijkheden, die deze afde lingen bieden, druk gebruik wordt gemaakt, bewijzen de cijfers. Ruw geschat bedroeg de totale omzet vorig jaar 50 miljoen. Daarvan was de eigen magazijnomzet met de circa 8.000 voorraadartikelen 20 mil joen. De drukkerij leverde in 1973 ruim 7.500 drukwerkorders af aan de aangesloten banken, Centrale Bank en Magazijn. Veer tig miljoen vellen druks, dat was ruim 250 ton papier. De voorraadadministratie van de Verkoop afdeling kent een grote verscheidenheid aan artikelen. Uiteraard neemt de papier winkel daarvan met vele soorten formulie ren het leeuwedeel in beslag. Maar er is ook een rijk assortiment aan andere kan toorbehoeften en geschenken voor vele ge legenheden, grote en kleine spaaracties van aangesloten banken. Best levert dus bijna alles. Mocht een arti kel niet uit voorraad geleverd kunnen wor den en er ook - door de te geringe vraag - geen aanleiding zijn daarvan een voorraad aan te houden, dan stuurt men de aanvra gers niet het bos in. Met kennis van zaken staat men klaar om te adviseren bij de keuze van een leveran cier. Of het nu gaat om meubelen en machi nes, om kantoorbehoeften, drukwerk of zo genaamde „premiums", voor elke groep ar tikelen is er de nodige „know how" aan wezig, waardoor de aangesloten banken veel informatie kan worden verstrekt; adres sen van leveranciers worden gezocht en zo men wil, kan worden onderhandeld om tot de beste leveringscondities te komen. Daarbij kan het letterlijk gaan om een fluitje van een cent voor een bank, die een goedkoop geschenk nodig heeft voor alle kinderen van haar werkgebied. Maar ook geldt dat voor elk onderdeel van de inven taris van het bankkantoor, het materiaal en in dezelfde mate voor duurdere „pre miums" of relatiegeschenken. Best vormt met betrekking tot de geschenk artikelensector niet alleen een belangrijke schakel in verband met het materiële voor deel van een centrale inkooppolitiek. Even zeer van belang is de mogelijkheid om landelijk een bepaalde lijn te scheppen bij geschenkacties en representatie. Nauwe samenwerking met de afdeling Publiciteit is daarbij steeds van betekenis. Men blijft in Best op zoek naar nieuwe mo gelijkheden om de aangesloten banken van dienst te zijn. Het Magazijn wordt voortdurend aangepast aan de eisen, die het steeds groeiende as sortiment artikelen stelt. De toenemende „output" van het bedrijf werd opgevangen door de uitbreiding van het eigen bezorgingssysteem, waardoor honderden banken dagelijks hun bestel lingen op materialen krijgen thuisbezorgd. Waar dat niet mogelijk is, wordt gezocht naar snelle bezorging via P.T.T. of bode diensten. De Centrale Drukkerij kent een grote mate van routine-arbeid in de vorm van het met banknaam bedrukken van op magazijn staande formulieren en andere administra tieve benodigdheden. Maar ook kleinere orders krijgen de aan dacht. De levering van die kleine bestel lingen, bijvoorbeeld bedrukte enveloppen en dergelijke, hoopt men te kunnen op voeren door aanschaf van boekdrukappa- ratuur. Maar ook in de zogenaamde klein- offset is Best van belang. Men beschouwt het als serviceverlening van de eerste orde de banken op dit gebied van dienst te zijn. Daardoor kunnen aangesloten banken af zien van de vaak niet rendabele aanschaf van dure drukapparaten. Een grote varië teit van goed en goedkoop drukwerk wordt geleverd. Zelfs enkele personeelsbladen van banken worden te Best gedrukt. De voorraadbewaking en een snelle admi nistratieve verwerking van binnenkomende orders vragen voortdurend aandacht van de verkoopafdeling. De „markt" wordt steeds gevolgd en een plotselinge stijging van de interesse voor een bepaald artikel of groep van artikelen zal onmiddellijk be antwoord worden met een nader onder zoek. Via „push"acties zal men er achter proberen te komen of er in de eigen orga nisatie belangstelling is voor een goede aanbieding van deze of gene artikelen. Te gelijkertijd zal men bij Inkoop de leveran ciersmarkt onderzoeken om tot de beste en goedkoopste aanbieding te geraken. Mini-enquêtes spelen daarbij vaak een belangrijke rol. Ook factoren van buitenaf hebben invloed, want de wensen van het publiek verande ren en de smaak van de medewerkers is niet meer dezelfde. Werkplek en werksfeer stellen hogere ei sen: de technische vooruitgang kent revo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 33