nixnnminin' 29 dienstverlening Nederlandse assurantiemarkt ons princi piële verantwoordelijkheden oplegt met betrekking tot de uitvoering van onze taak. De cliënten, die hun assurantiebelangen aan ons toevertrouwen hebben recht op een deskundig advies, hetwelk reeds door zeer veel Rabobanken zelfstandig gegeven kan worden. Momenteel zijn in dienst van de aangeslo ten banken ca. 700 assurantie-adviseurs en dit aantal breidt zich jaarlijks uit. De meeste assurantie-adviseurs bezitten het krachtens de Wet Assurantiebemiddeling ingestelde B-diploma, terwijl het aantal, dat over het A-diploma - hoewel niet di rect noodzakelijk - beschikt jaarlijks toe neemt. Noch het A-, noch het B-diploma bieden echter voldoende garantie met betrekking tot de juistheid van uitgebrachte adviezen. Het Hooghuis in Eindhoven, waar o.a. de Aanverwante Diensten van de Centrale Bank gevestigd zijn Hiervoor is veel meer nodig, o.a. praktijk ervaring, kennis van de produkten van de diverse maatschappijen, het volgen van de ontwikkelingen in de markt, enz. Er dient gestreefd te worden naar eigen deskundig heid, waardoor een meer onafhankelijke opstelling ten opzichte van verzekerings maatschappijen mogelijk wordt en tevens sprake kan zijn van een meer adviserende benadering van cliënten. De Centrale Bank helpt hierbij. De assurantie-adviseur, die bij een Rabo bank in dienst treedt, wordt op de eerste plaats in de gelegenheid gesteld deel te nemen aan de Introductiecursus welke re gelmatig door „Opleidingen" wordt ge organiseerd. Tijdens de Introductiecursus maakt de nieuwe assurantie-adviseur ken nis met de doelstellingen en de sfeer van de organisatie waarvan hij medewerker is geworden. Duidelijk wordt, dat de assurantiebemidde ling deel uitmaakt - en dus ook niet los gezien kan worden - van het totale dienstverleningspakket. De assurantie-ad viseur steekt het nodige op over de struc tuur van de totale organisatie, het beheer van toevertrouwde middelen, de diverse financieringsvormen, de reisbemiddeling, enzovoorts. Uiteraard wordt de meeste aandacht besteed aan het onderwerp „Ver zekeringen", en met name aan de onder steunende faciliteiten die de Centrale Bank de aangesloten banken biedt met de ac tiviteiten Acceptatie, Produktbegeleiding en Schadebehandeling, Administratie en Buitendienst. Een apart onderdeel van de Introductie cursus vormt de verkooptechnische trai ning. Met gebruikmaking van de video recorder en een circuit van TV-monitors worden de contactuele vaardigheden in teamverband onder de loep genomen en - deskundig geleid - in open discussie bijgeschaafd. Voor de assurantie-adviseur die uit de eigen organisatie afkomstig is en als zodanig geen „introductie" behoeft, staat deelneming open aan de cursus ge sprekstechniek. Door „Opleidingen" wordt gestreefd naar periodieke deelneming (ca. elke IV2 jaar) van elke assurantie-adviseur aan deze cursus. De opleidingsactiviteit voorziet verder in

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 31