F vanaf de tribune 37 De brief van de heer Heuveling in ons ja- nuari-nummer heeft onder de medewerkers in onze organisatie zeker de aandacht ge trokken. Wij nemen daarom graag onder staande reacties op. Geachte redactie, In de rubriek Vanaf de Tribune wordt een onderwerp aangeroerd, dat toch wel ty perend is. Wat blijkt er uit: 1, dat de lezer, vanuit de op hem overge komen inhoud van ons blad, het typeert als te zijn bestemd voor bestuur en staf van de Centrale Bank. Terecht antwoordt u: dit is niet juist, maar de indruk, hoewel van één lezer, is er toch maar. Algemeen gesteld heeft de lezer echter wel gelijk, dat het blad naar zijn inhoud bestemd is voor de bestuurders en de stafmedewerkers in onze organisatie. 2. dat de personeelsleden wellicht toch minder op de hoogte zijn, dan wij denken en behoefte hebben aan informatie, be trekking hebbende op hun werk en de or ganisatie, zoals zij deze zien. Zij staan op een geheel andere plaats in de organisatie, zijn jonger en hebben nog niet het brede gezichtsveld waarop het maandblad Rabo bank haar licht laat schijnen. 3. dat de overlegprocedure toch wel een urgente zaak is, waarop we nog geen ant woord hebben, zoals ook uit het artikel op bladzijde 7 blijkt. De punten 1 en 2 wijzen in een richting, waaraan wel iets is te doen, punt 3 is niet zo eenvoudig. Wat zou reeds een belangrijke verbetering zijn? Een personeelsorgaan! Nieuwe medewer kers gaan vrij kort na de indiensttreding naar een introductiecursus. Een belang rijke doelstelling daarbij is om ruim zicht te geven op de organisatie, waarbij zij zo juist in dienst zijn getreden. Als dit achter de rug is, dan komen zij mo gelijk via een balie-cursus of andere vak opleiding nog wel eens in aanraking met collega's van andere banken, maar verder is het zicht op de totaliteit afhankelijk van toevalligheden. Het maandblad is voor hen geen lectuur waar zij reikhalzend naar uit zien. Reeds in het verleden heb ik gepleit voor een personeelsorgaan, ook in de bij Raiffeisenorganisatie reeds langer bestaan de Commissie Opleiding. Een follow-up van de cursussen kan via een personeelsor gaan ook worden bereikt. Een personeels orgaan vereist echter een geheel andere opzet en lay-out als ons maandblad, maar vele vragen, welke over de informatie van de medewerkers worden gesteld, kunnen dan via systematische voorlichting en een populaire aanpak worden doorgespeeld. Ook praktische aanwijzingen over houding en gedrag kunnen in verschillende vormen worden gepopulariseerd. Artikelen over gebruik van telefoon, opmaak van brieven, een verzorgde correspondentie en adres sering, praktische aanwijzingen en erva ringen. Overzicht van secundaire arbeids voorwaarden en alles wat daarmede te ma ken heeft. Ook in onze nieuwe uitgave van de secundaire arbeidsvoorwaarden staat niets over de Stichting Hulp Personeel Ra- bobanken. Daarover zijn alleen circulaires en afhankelijk van de situatie bij een aan gesloten bank, is dit al of niet doorge speeld. We steken ons licht vaak nog teveel onder de korenmaat. Bij de probleemstelling van de heer Heu veling kwam deze oplossing bij mij weer op de voorgrond. Het personeelsbeleid voor de gehele organisatie vraagt om een dergelijke oplossing. Over het antwoord op inspraak en overlegprocedures moeten we verder brainstormen, wellicht in de struc tuurcommissie. Hoogachtend, C. Klaij, directeur Rabobank Hoorn. Geachte redactie, De mening van de heer Heuveling aan gaande het niet op de hoogte zijn door de personeelsleden van de plaatselijke ban ken van de primaire en secundaire arbeids voorwaarden is volgens mij in diverse ge vallen terecht. Hoewel men op moet passen, niet te generaliseren, meen ik dat op di verse kleinere banken de verhouding di recteur-personeel dikwijls van dusdanige persoonlijke aard is, dat het bijzonder moeilijk wordt, om als personeelslid in spraak in het beleid te krijgen. Hoewel deze problemen volgens mij vooral op de kleinere bank van toepassing zijn, komt het ook op grotere banken voor, dat men niet op de hoogte is van diverse (perso- neels-jzaken. Een vereniging van personeel van Rabo- banken zou daarom onder andere vooral een voorlichtende taak omtrent arbeids voorwaarden e.d. moeten krijgen. Voorlo pig zou misschien een speciale hoek in uw blad een tijdelijke oplossing voor dit „voorlichtingsprobleem" kunnen zijn, waar door uw blad iets meer een personeels blad gaat worden. Het zou in ieder geval aantrekkelijker voor de personeelsleden gaan worden. Terugkomend op de personeelsvereniging, moet het volgens mij toch mogelijk zijn, om in vergelijking met de Vereniging voor Directeuren, per bank een vertegenwoordi ger voor de personeelsvereniging aan te wijzen. Regionaal zou men tot districts verenigingen kunnen komen, die weer in een landelijke vereniging vertegenwoordigd worden. Een samenwerking met, of een op name in de Vereniging voor directeuren zou wenselijk kunnen zijn, hoewel de be langen soms van verschillende aard kun nen zijn. De democratisering en de betere communicatie zou niet alleen de perso neelsvereniging met haar leden, maar de gehele organisatie ten goede kunnen ko men. Misschien dat de afdeling Personeelszaken aangesloten banken het initiatief voor de oprichting kan nemen, waarbij men zeker op de medewerking van de heer Heuveling en mij kan rekenen. Hoogachtend, A. J. Moeskops, personeelslid Rabobank Gemert NASCHRIFT Beide inzenders spreken zich uit voor een apart „personeelsblad". Naar onze mening moeten we daar naar toe. Het is ons be kend, dat deze gedachte ook leeft bij de Afdeling Personeelsaangelegenheden Aan gesloten Banken van de Centrale Bank. Er zal eens duchtig over gedacht moeten wor den, ook al omdat het ons goed lijkt het personeel zelf bij de redactie van zo'n blad betrokken te laten zijn. De opzet van ons maandblad leent zich minder goed voor het opnemen van een speciale hoek. Belangwekkende opmerkingen zijn ge maakt naar aanleiding van overleg en per soneelsvereniging. Al is het laatste woord er nog niet over gezegd, ook hier zullen we wel verder komen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 39