28 loterijen onderlinge kredietvereniging de centrale vraag moeilijkheden Op een suikerrietplantage: stukjes stengel dienen als pootgoed ontwikkeling in afrika den kunnen vaak niet voor investeringen worden aangewend, omdat veel eigenaars later dezelfde biljetten (dezelfde nummers) terug verlangen. Soms gaat de spaarzaam heid van de Afrikaanse landbouwer zo ver, dat hij - zichzelf wantrouwend - met de bewaarder van zijn geld overeenkomt dat deze het spaargeld ook aan hemzelf, de eigenaar, alleen mag teruggeven voor een bepaald, exact omschreven doel. Maar zelfs in die gevallen moet de beheerder de biljetten op elk gewenst moment aan de eigenaar kunnen laten zien, zodat ook in deze gevallen investering onmogelijk is. Spaarzin op het Afrikaanse platteland blijkt verder uit de frequent voorkomende onder linge loterijen. Zij zijn in heel West-Afrika zeer verbreid. Iedere deelnemer legt daar bij een overeengekomen aantal keren een vast bedrag in en beurtelings, volgens lo ting of afspraak, ontvangt iedere deelne mer de totale inzet. Deze loterijen komen vooral voor onder mensen met kleine, maar regelmatig stromende inkomens, met name onder handwerkslieden en handelaren, maar in sommige landen - o.a. in Kame roen - ook onder landbouwers. Door deel neming aan loterijen, die eikaar overkoe pelen" - bijvoorbeeld een kleine loterij elke dag, waarvan het totaal elke week wordt ingezet in een grotere loterij - komt men vaak tot aanzienlijke bedragen. De op deze manier bijeengebrachte gelden worden gebruikt voor de aankoop van kleding of voor een uitzet, voor bevoorrading, voor de bouw van een huis, de aanschaf van een auto of vrachtwagen, etc. De aanwezigheid van spaarzin op het Afri kaanse platteland blijkt ook uit de zgn. „Associations Mutuelles", een soort onder linge spaarkredietverenigingen, die overi gens niet zo verbreid zijn en ook minder bekendheid genieten. Zij komen in allerlei vormen voor, ook onder de boeren. Soms omvatten ze niet meer dan samenwerking in incidentele gevallen, zoals bijvoorbeeld onder mensen uit Dahomey die in het bui tenland werken. Daarbij zijn de deelnemers tegenover elkaar verplicht om in geval van nood iemands terugreis naar huis te beta len. Terugbetaling wordt doorgaans niet verlangd, maar wel moet de begunstigde later bijdragen voor de eventuele thuisreis van de andere leden. Bij de lbo's vindt men iets dergelijks onder groepen, die vanuit een dorp in de stad zijn gaan wonen: zij brengen middelen bijeen en financieren daarvan incidentele collec tieve voorzieningen, zoals busverbindingen, rijdende bioscopen en dergelijke. Zulke vormen van incidentele samenwerking kun nen gemakkelijk het begin worden van blij vende onderlinge spaar- en kredietcoöpe raties. Zo sparen de boeren in veel Afri kaanse dorpen op basis van dezelfde vrij willigheid en ingevolge hetzelfde morele verantwoordelijkheidsbesef samen voor bij voorbeeld bruggen, wegen, dorpen, scho len, kerken, enz. Het bestaan van al die spaarvormen in Afri ka en ook hun doeltreffendheid, bewijzen dat zuinigheid en sparen bekende en nor male elementen zijn in het leven van de gemiddelde Afrikaan. De meest fundamen tele vraag betreffende de besparingen op het Afrikaanse platteland is daarom niet deze of dergelijke besparingen wel bestaan en zo ja, hoe groot ze zijn, maar langs welke weg men erin kan slagen om de be sparingen van het Afrikaanse platteland zo danig los te maken dat ze kunnen worden gebruikt voor investeringen. In feite vraagt men daarmee naar een praktisch bank systeem. Bij het opzetten van een dergelijk bank systeem moet men bedenken, dat het spa ren in Afrika door allerlei factoren wordt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 30