6?
19
niet koesteren, wel coachen
en belonen
De H.E.A.O.-scholen kennen voor hun
studenten in het tweede studiejaar een
stageperiode van 2V2 3 maanden.
Wij zijn er ons van bewust dat we slechts
erg globaal de schooltypen hebben weer
gegeven. Ons excuus: we zouden ook
schrijven over stages en in het bijzonder
over die van het M.E.A.O., waarvoor
men het meest wordt benaderd.
Een stageperiode heeft voor de studenten
tot doel om kennis en vaardigheden op
school opgedaan in de praktijk te leren
toepassen en wat te proeven van de sfeer
waarin later een beroep wordt uitgeoefend.
Het werk moet aansluiten bij de keuze
richting. Dat toepassen van kennis en
vaardigheden zal natuurlijk nog erg stroef
gaan. Voor iedere pas afgestudeerde is
de stap in het maatschappelijke leven een
moeilijke stap. Voor de lieden die „nog
onderwezen" moeten worden is die over
gang nog moeilijker.
Hiermede doelen we eigenlijk op de nood
zaak dat naast de stagiair of stagiaire
(M.E.A.O.-scholen hebben ook een groot
aantal vrouwelijke leerlingen) een goede
coach of mentor staat. Een man of vrouw
die de gave bezit om een leerling te
laten werken en leren tegelijk.
Het is niet zo dat de jonge man of vrouw de
hele dag op zijn vingers gekeken of
gekoesterd moet worden. Zij mogen rustig
wat harde praktijk ondervinden.
„Beschouw een stagiair(e) echter niet als
vakantiewerker(ster)". Hij of zij moet
natuurlijk produktief werk verrichten, doch
wisseling van werkzaamheden binnen de
stageperiode is noodzakelijk om zoveel
mogelijk te leren.
Arbeidsrovend routinewerk is niet het doel
van een stage. Het is daarom van groot
belang te onderzoeken of de bank geschikt
is om een stagiaire(e) te ontvangen. Kan
men een goede begeleiding geven of
zwerft de betrokkene zo maar wat rond?
Er is ten behoeve van de banken door
afdeling Opleiding vorig jaar een hand
leiding gemaakt waarin met betrekking tot
M.E.A.O.-stages een volledig programma
is opgenomen.
Belangrijk is eveneens om tussendoor eens
een evaluatiegesprek met een stagiair(e)
te hebben. Hoe is het werk overgekomen,
heeft hij of zij werkelijk iets geleerd, zijn
er onduidelijkheden, vragen die beant
woord moeten worden. In dit verband
denken wij vooral aan het stageverslag dat
de leerlingen moeten maken, aan het
einde van hun - meestal zes weken durende
-t stage.
Bij zo'n evaluatiegesprek zou men de
stagebegeleider van de school kunnen uit
nodigen.
Hij zal de vorderingen van zijn leerling(e)
graag mede willen beoordelen.
Een punt dat eveneens aandacht dient te
hebben is de beloning. Waar gewerkt
wordt mag beloond worden, ook al gaat
dat werken met leren gepaard.
Vaak zal de school een stagebeloning
vragen die - zoals de praktijk ons heeft
geleerd - een reële is. Het kan rond
300,- netto bedragen, over de gehele
periode van zes weken. Veelal doet de
school het verzoek om dit bedrag te storten
in een schoolfonds dat na de periode
van stage over de stagerende studenten
wordt verdeeld.
Aan deze beloning kunnen nogal eens wat
fiscale haken en ogen zitten, waar we in
dit artikel niet op in willen gaan.
Aan de stages zit ook heel wat meer vast
dan men oppervlakkig zou denken. Van
daar dat we de betrokkenen daarbij in de
komende „stagemaanden" voor zover
nodig veel sterkte toewensen.