wob wob 3 „International" wij houden echter voor ogen, dat ook wij op bepaalde terreinen soms nieuwe wegen in moeten slaan, als we enig doel langs de oude vertrouwde paden niet snel genoeg kunnen bereiken. Wij zijn ervan overtuigd, dat wij met de Rabomerica International Bank N.V. een goede richting inslaan. GELDMARKT EN TERMIJNDEPOSITO'S Omstreeks medio 1973 is er een sterke ommekeer gekomen in de liquiditeits positie van het bankwezen. Was er voor dien sprake van enige ruimte in de liqui diteitspositie, hetwelk onder meer naar voren kwam in de vrije tegoeden van de banken in Nederland bij De Nederlandsche Bank, nadien is de liquiditeit bij het bank wezen, ook bij onze organisatie, onder zware druk komen te staan. De liquidi- teitsverkrapping nam zo'n grote omvang aan dat de geldmarkttarieven op een ho ger niveau kwamen dan de kapitaalmarkt tarieven. Deze situatie van een sterk ge wijzigde rentestructuur is vrij uniek te noemen. De oorzaken voor het sterk aantrekken der geldmarktrentes waren zowel van binnen landse als van buitenlandse aard. Een belangrijke factor was een expansie in de kredietverlening onder invloed van de toe genomen conjuncturele bedrijvigheid en van vergrote voorraden. Ook de overgang tot het systeem van indirecte kredietbe- heersing heeft, hoewel slechts de lichte fase van kracht was, hierbij een grote rol gespeeld. De invoering van een liquidi teitsreserve, die voor een aanzienlijk deel is opgebouwd uit bedrijfseconomische liquiditeiten, betekent immers een bevrie zing van een deel der liquiditeiten voor dit doel. De factoren van buitenlandse aard waren voornamelijk de hogere rente stand in het buitenland en het monetaire restrictiebeleid aldaar. In het najaar speelde ook de oliecrisis het bankwezen parten: de gulden behoorde niet langer tot een veelgevraagde valuta met als gevolg een afvloeiing van devie zen hetwelk een verdere liquiditeitsver- krapping betekende, terwijl ook van de geringe en soms negatieve spaaraanwas een verkrappende invloed uitging. De veranderde rentestructuur had ten ge volge dat de voorkeur voor termijndepo sito's opvallend werd. Voor een deel vond zodoende omzetting plaats van credit- gelden in rekening-courant in termijn deposito's, voor een deel werden ook spaargelden in termijndeposito's omgezet. Dit leidde tot een vergroting van de om vang der termijndeposito's en doorgege ven termijndeposito's. Tot voor kort bestond er binnen onze or ganisatie een norm welke de omvang van de termijndeposito's in verhouding tot de totale toevertrouwde gelden limiteerde. Bij overschrijding van de limiet dienden de termijndeposito's aan de Centrale Bank te worden doorgegeven. Thans wordt deze norm zeer genuanceerd benaderd. De niet doorgegeven termijn deposito's worden in de interne liquidi teitsregeling opgenomen. Hoewel het zich laat aanzien dat de ergste krapte op de geldmarkt achter de rug is, wordt thans overwogen in hoeverre de termijndeposi to's binnen de bestaande regelingen een speciale plaats kunnen krijgen. Intussen worden de aangesloten banken geadviseerd met wijsheid en in bestendig contact met de Centrale Bank te handelen waarbij en de financieringstaak en een redelijke rentabiliteit als leidraad dienen. NIEUWE AANPAK PUBLICITEIT Het pas begonnen jaar heeft ons op het gebied van de publiciteit al twee noviteiten gebracht. Begin januari verscheen voor het eerst een advertentie in de landelijke dagbladen, waarin met een groot cijfer het renteper centage werd aangeduid, dat door onze banken op een bepaalde spaarvorm wordt vergoed. Centrale publiciteit is onder ons al jaren bekend, maar tot dusver werden de tarieven van de rabobanken daarin nooit genoemd. De reden daarvan was, dat de Centrale Bank weliswaar advies geeft met betrekking tot de rente, maar iedere afzonderlijke bank zelf zijn tarieven vaststelt. In deze kolommen (zie november nummer 1973) is er al eerder op gewezen, dat naar mate onze organisatie meer als eenheid naar buiten treedt, hetgeen vooral voor de werving van de spaargelden van groot belang is, ook de tarieven niet bui ten de centrale publiciteit kunnen blijven. De Centrale Kringvergadering heeft er dan ook vorig najaar mee ingestemd, dat zo nodig in de landelijke pers geadverteerd wordt met de rentetarieven voor spaargel den, zoals deze als maximum in het advies van de Centrale Bank vermeld staan. Deze beslissing blijkt op een juist moment gekomen te zijn. Want toen eind vorig jaar de rentetarieven voor spaargelden door de handelsbanken en de RPS verhoogd werden en tal van banken door adverten ties de nieuwe tarieven onder de aandacht van het publiek brachten, konden wij ons ditmaal door eigen publiciteit daar bij aan sluiten. Voor onze banken is het noemen van een rentepercentage in landelijke bladen iets nieuws geweest, maar zij zullen van deze eerste keer vermoedelijk toch niet vreemd opgekeken hebben, daar in de gegeven omstandigheden onze organisatie eenvou dig niet mocht achterblijven. Het pubilek zal de afwijking van onze vroegere ge dragslijn wel nauwelijks opgevallen zijn, want het verwacht vanzelfsprekend, dat de rabobanken net als andere banken aan dacht voor haar tarieven vragen. Dit eerste geval van het betrekken van het rente tarief in de centrale publciteit is een goed voorbeeld van wat de Centrale Bank voor ogen gestaan heeft toen zij aan de Cen trale Kringvergadering de kwestie van het landelijk adverteren met tarieven voor legde. De andere noviteit betreft de in 1974 te voeren publiciteit. Alle banken hebben de vorige maand een verzameling aantrekke lijk uitgevoerd materiaal ontvangen, waar door zij op de hoogte gesteld worden van de publiciteit die in het komende jaar zal kunnen worden gevoerd. Ook dit is in onze organisatie op deze wijze nog niet eerder gebeurd. In de toegezonden campagnebrochure wordt er overigens terecht opgewezen, dat al is het goed te voren een campagne op jaarbasis uit te werken, zowel centraal als lokaal, latere wijzigingen mogelijk moeten blijven. De uitvoering van de geplande campagne moet zich soepel en buigzaam kunnen aanpassen als de omstandigheden en de markt veranderingen zullen onder gaan. Dat geldt zeker voor onze centrale publiciteit. In een tijd van zeer krappe liquiditeit is het bijvoorbeeld weinig zinvol om met consumptieve leningen aan de weg te timmeren. In ieder geval hebben de banken thans een inzicht gekregen in de plannen, die er nu voor 1974 bestaan. Zij zullen daarmee rekening kunnen houden bij het opstellen van hun eigen campagne. Een keur van modellen van allerhande vormen van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 5