CTlf" - T' EJN D^1 - toekomst 27 Bl APUicr-TEXTIELSCHOENEN DAMES - EN HEI - - i j ODflPKOMlMG -<Tv Omzetgroei in Woning en Textiel Schoeisel Huish. art. huisraad 1970 1971 1970 1971 1970 1971 1970 1971 Warenhuizen 12 7 8 2 12 11 9 4 Grootfiliaal bedrijven 12 7 12 5 8 - 2 24 4 Midden- en kleinbedrijven 15 10 13 7 14 10 18 5 Het midden- en kleinbedrijf in de categorie voedings- en genotmiddelen ondervindt echter een enorme concurren tie van de warenhuizen en de grootfiliaalbedrijven en dit zal in de toekomst nog ernstiger vormen gaan aannemen door de opkomst van de zelfbedieningswarenhuizen. Deze bedrijven zijn goed toegankelijk voor de consument met een auto, doordat zij zich aan de rand van de steden vestigen waar voldoende gelegenheid tot parkeren kan worden geschapen. De bereikbaarheid per auto alleen is al ernstig concurre rend, de lage prijzen en het grote assortiment echter zul len het voor het midden- en kleinbedrijf bijzonder moeilijk maken het hoofd boven water te houden. Dat er voor de individuele ondernemer toch nog mogelijk heden zijn, blijkt uit het succes van de SRV, een succes dat gebaseerd is op service. De zelfbedieningswarenhuizen zullen nooit in staat zijn om die service te verlenen, die de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf kan geven. Een voorbeeld hiervan is de opkomst in Amerika, waar men al lang met deze giganten bekend is, van 'convenience stores'. Dit zijn kleinere buurt- winkels met een beperkt assortiment. De verwachtingen zijn, dat er ook hier in Nederland een plaats is respectie velijk zal blijven voor deze bedrijven. Willen deze winkels echter rendabel zijn, dan moet de winkelsluitingswet ver anderd worden, omdat deze winkels het moeten hebben van dat deel van de bevolking, dat moeilijk op de normale openingstijden zijn inkopen kan verrichten. De schaarste aan energie zal waarschijnlijk ook een tegen werkende kracht leveren voor de vrijstaande vestigingen. Het argument van de goede bereikbaarheid per auto komt dan te vervallen. De meeste van deze vrijstaande of peri fere vestigingen zijn juist aangewezen op de auto, en bij de bouw van deze giganten is meestal geen aansluiting gezocht bij het openbare vervoer. Afhankelijk van de hoeveelheid energie, die een ieder krijgt toegemeten, zul len de bezoeken aan deze koopcentra dalen, zeker wan neer de benzinedistributie van langdurige aard gaat wor den. Uit onderstaande cijfers, ontleend aan het C.I.M.K. wordt dat wel duidelijk. Het gebruikte vervoermiddel bij het bezoek aan: Makro Familia Nettomarkt Vervoermiddel Breda Tilburg Utrecht te voet 11,5 6,5 per fiets 0,5 19,0 20,0 per bromfiets 0,5 10,0 10,0 per motor/scooter 0,5 per auto 99,0 56,0 60,0 per openbaar vervoer 3,0 3,5 Totaal 100,0 100,0 100,0 Onder deze omstandigheden zullen de wijkcentra en de 'winkel op de hoek' een hernieuwde bloei doormaken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1974 | | pagina 29