CTlf" - T'
EJN D^1 -
toekomst
27
Bl APUicr-TEXTIELSCHOENEN DAMES - EN HEI
-
-
i
j ODflPKOMlMG
-<Tv
Omzetgroei in Woning en
Textiel Schoeisel Huish. art. huisraad
1970 1971 1970 1971 1970 1971 1970 1971
Warenhuizen
12
7
8
2
12
11
9
4
Grootfiliaal
bedrijven
12
7
12
5
8
- 2
24
4
Midden- en
kleinbedrijven
15
10
13
7
14
10
18
5
Het midden- en kleinbedrijf in de categorie voedings- en
genotmiddelen ondervindt echter een enorme concurren
tie van de warenhuizen en de grootfiliaalbedrijven en dit
zal in de toekomst nog ernstiger vormen gaan aannemen
door de opkomst van de zelfbedieningswarenhuizen. Deze
bedrijven zijn goed toegankelijk voor de consument met
een auto, doordat zij zich aan de rand van de steden
vestigen waar voldoende gelegenheid tot parkeren kan
worden geschapen.
De bereikbaarheid per auto alleen is al ernstig concurre
rend, de lage prijzen en het grote assortiment echter zul
len het voor het midden- en kleinbedrijf bijzonder moeilijk
maken het hoofd boven water te houden.
Dat er voor de individuele ondernemer toch nog mogelijk
heden zijn, blijkt uit het succes van de SRV, een succes
dat gebaseerd is op service.
De zelfbedieningswarenhuizen zullen nooit in staat zijn om
die service te verlenen, die de ondernemer in het midden-
en kleinbedrijf kan geven. Een voorbeeld hiervan is de
opkomst in Amerika, waar men al lang met deze giganten
bekend is, van 'convenience stores'. Dit zijn kleinere buurt-
winkels met een beperkt assortiment. De verwachtingen
zijn, dat er ook hier in Nederland een plaats is respectie
velijk zal blijven voor deze bedrijven. Willen deze winkels
echter rendabel zijn, dan moet de winkelsluitingswet ver
anderd worden, omdat deze winkels het moeten hebben
van dat deel van de bevolking, dat moeilijk op de normale
openingstijden zijn inkopen kan verrichten.
De schaarste aan energie zal waarschijnlijk ook een tegen
werkende kracht leveren voor de vrijstaande vestigingen.
Het argument van de goede bereikbaarheid per auto komt
dan te vervallen. De meeste van deze vrijstaande of peri
fere vestigingen zijn juist aangewezen op de auto, en bij
de bouw van deze giganten is meestal geen aansluiting
gezocht bij het openbare vervoer. Afhankelijk van de
hoeveelheid energie, die een ieder krijgt toegemeten, zul
len de bezoeken aan deze koopcentra dalen, zeker wan
neer de benzinedistributie van langdurige aard gaat wor
den. Uit onderstaande cijfers, ontleend aan het C.I.M.K.
wordt dat wel duidelijk.
Het gebruikte vervoermiddel bij het bezoek aan:
Makro Familia Nettomarkt
Vervoermiddel
Breda
Tilburg
Utrecht
te voet
11,5
6,5
per fiets
0,5
19,0
20,0
per bromfiets
0,5
10,0
10,0
per motor/scooter
0,5
per auto
99,0
56,0
60,0
per openbaar vervoer
3,0
3,5
Totaal
100,0
100,0
100,0
Onder deze omstandigheden zullen de wijkcentra en de
'winkel op de hoek' een hernieuwde bloei doormaken.