marketing: nieuwe ontwikkelings mogelijkheden in het coöperatieve bankwezen 8 drs. r. r. freeman van massaproduktie naar massaconsumptie van „nodig" hebben naar „willen" hebben naar macht voor de consument tweezijdig proces rapport van dr. verhage In zijn studie over de 'Massaconsumptie maatschappij' schetst de Amerikaanse hoogleraar George Katona de ontwikkeling van onze samenleving van een maatschap pij met massaproduktie naar een maat schappij met massaconsumptie. Prijzen werden vroeger praktisch eenzijdig vast gesteld door de producent, want hij had de macht in de door hem eenzijdig ge stempelde 'sellers' market', een markt die door de verkopers bepaald wordt. Hij pro duceerde, hij produceerde zelfs in massa's en hij deed dat praktisch zonder zorgen, want hij wist: de consument, die boven dien als koper alleen stond, had zijn goe deren nodig. De belangstelling van een producent kon zich daardoor in hoofdzaak richten op de interne organisatie van zijn bedrijf en op een maximale produktie. Dat is tegenwoorig anders. De inkomens van talloze consumenten zijn dermate ge stegen, dat verreweg de meesten van hen de werkelijk 'benodigde' produkten al be zitten. Zij verkeren in een positie waarin ze de meeste huidige marktprodukten niet 'nodig' hebben maar alleen 'wensen' te hebben. Men denke slechts aan tuners en platenspelers en andere 'Hi-fi'-installaties, en aan het platen- en boekenbezit van onze huidige jeugd, afgezien nog van hun brommers, hun sportfietsen met soms tien versnellingen en dergelijke. Mede door hun grotere inkomens, en door dat hun tegenwoordige behoeften minder dringend zijn, terwijl de concurrentie in het aanbod is vergroot, mede door dat alles zijn de consumenten prijsbewuster geworden en kritischer dan ze in vroeger jaren waren. En ook staan ze als koper tegenwoordig niet meer alleen, want ze hebben hun krachten gebundeld in mach tige consumentenbonden - niet alleen in Nederland! Die krachtenbundeling, samen met het algemeen gegroeide inkomen, het grotere prijs- en kwaliteitsbewustzijn en de zich systematisch verbeterde voorlichting van de kopers, hebben aan de collectivi teit van de verbruikers een machtspositie verschaft, zoals ze in de geschiedenis nooit hebben gehad en waarmee elke producent rekening moet houden. De eenzijdige levering tegen gedicteerde prijzen van de producent is daardoor ver vangen door een duidelijk tweezijdig pro ces: de consument laat blijken wat hij wel en wat hij niet wenst, en de producent neemt daarvan kennis om zich daarmee met zijn hele bedrijf te voegen naar de Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een rapport over Marketing, dat door dr. A. J. Verhage is uitgebracht op het in september gehouden Wereld congres van het Landbouwkre diet, georganiseerd door de Conféderation Internationale du Crédit Agricole (C.I.C.A.). De inhoud van het artikel is aan dit rapport ontleend. wil van 'koning-klant'. Nu geniet meer de interne organisatie van het produktiebe- drijf de grootste aandacht: van een effi ciënte en rendabele verkoop aan cliënten, die bovendien tevreden moeten zijn omdat ze anders niet terugkomen. Deze maatschappelijke ontwikkeling vorm de de achtergrond van een rapport over marketing, dat de president van de Hoofd directie van de Centrale Rabobank, dr. A.J. Verhage, in september van dit jaar in Milaan heeft voorgelegd aan het daar gehouden Wereldcongres voor het Land bouwkrediet. De geschetste ontwikkeling in onze maatschappij is namelijk de ach tergrond van de zo klemmende wijze waar op in de laatste jaren aan het hele be drijfsleven de betekenis van de marketing is duidelijk geworden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 10