wob wob wob 4 UITZONDERING OP EEN SLAGZIN Van buiten onze organisatie werd ons een advertentie ter hand gesteld met de be zorgde vraag, wat wij er nu van zeggen, dat een Rabobank haar naam voor zo'n advertentie leent. Het knipsel was kenne lijk uit een of ander sexblad en vertoonde een advertentie van een filmverhuurkan toor, geïllustreerd met een foto met toe lichting van incest gepleegd met een min derjarige. Onder de naam van de firma die tegen betaling dit fraais op een film durft te leveren stond als betaaladres: Rabobank met het bankgironummer. De naam van de Rabobank was gelukkig achterwege gelaten. Wij voeren de slagzin „bank voor ieder een". ledereen kan dan ook, zonder aan zien des persoons, een rekening bij ons openen, mits de zakelijke spelregels in acht worden genomen. In dit opzicht zal het filmverhuurkantoor uit bovengenoemde advertentie ongetwijfeld acceptabel zijn geweest. Toch komt in zo'n geval de vraag op, of er dan door een bank nog andere dan zakelijke, banktechnische voorwaar den gesteld moeten worden. In zijn alge meenheid geloven wij, dat dat niet nodig is en ook niet gemakkelijk zou zijn, maar in een enkel concreet geval, zoals in dat van de door ons gesignaleerde stuitende obsceniteit, ligt de zaak naar onze mening zó duidelijk, dat een bank alleen maar kan zeggen: daarvoor stellen wij onze bank technische diensten liever niet beschik baar. Een bankrelatie heeft nog altijd iets meer inhoud dan het aanhouden van een post girorekening. Immers de relatie tussen cliënt en bank kan alleen het aanhouden van een rekening betreffen, maar ook veel verder gaan en bijvoorbeeld een gedeelte lijke of algehele financiering van het be drijf van de cliënt omvatten. Zij kan, en dat gebeurt veelvuldig, uitgroeien tot een ver trouwensrelatie in de ware zin des woords. Een buitenstaander kan echter aan de sim pele vermelding van de naam van de bank relatie niet zien, of deze relatie zuiver for meel alleen het girale verkeer betreft, dan- wel ook financiering omvat. Misschien maakt die buitenstaander dit onderscheid zelfs helemaal niet en verbindt hij gewoon in één adem de naam van de cliënt en die van diens bank. In ieder geval toont het bovenstaande, dat er - gelukkig bij hoge uitzondering - ge vallen denkbaar zijn, waarin de regel van „bank voor iedereen" niet onverkort mag worden toegepast. Overigens bleek ons, zoals wij reeds ver wachtten, dat de bank, wier bankgironum mer werd vermeld, van de advertentie en de verdere activiteiten van de steller daar van geheel onkundig was. De bedoelde rekening staat zelfs op een andere naam dan de advertentie suggereerde! Onnodig te zeggen, dat deze „bankrelatie" wel niet tot bloei is gekomen en daar zal geen wel denkend mens rouwig om zijn. NIEUWE TELEFOONGIDS Binnen de kantoren van de Centrale Bank circuleerden tot nu toe verschillende tele foongidsen uit de tijd vóór de fusie. Door de vele veranderingen ten gevolge van de fusie zijn deze gidsen onvolledig en slecht hanteerbaar. Bovendien heeft iedere vesti ging van de Centrale Bank een eigen tele foongids en wordt voor de aangesloten banken meestal het adressenboek als gids gebruikt. Er is dus duidelijk behoefte aan één nieuwe telefoongids. Een dezer dagen zal deze nieuwe gids ge reed zijn. Gekozen is voor een losbladig systeem, waardoor wijzigingen in de ruim honderd bladen tellende inhoud snel kun nen worden aangebracht. De gids zal be halve door functionarissen van de Centrale Bank en haar districts- en bijkantoren, even eens gebruikt worden door de aangesloten banken. De gids bestaat uit vijf delen, die elk in verschillende kleuren papier zijn uitge voerd te weten: hoofdkantoor Beneluxlaan, hoofdkantoor Eindhoven, hoofdkantoor St. Jacobsstraat, Centrale Bank Diversen (Best, Zeist, Districts- en bijkantoren) en Aangesloten Banken. In het komende jaar zal het zesde deel vprschijnen, waarin in alfabetische volg orde activiteiten en werkonderdelen met bijbehorende telefoonnummers. Ten behoeve van gebruikers met een ge ring kleurenonderscheidingsvermogen wor den de titels van de delen op de gekleurde bladen steeds herhaald. Iedere gebruiker krijgt een complete gids, alhoewel het kan voorkomen dat de gebruiker grote delen niet nodig zal hebben en een kleinere gids voor hem voldoende zou zijn. Verschillen de soorten telefoongidsen geven echter grote problemen bij produktie, distributie en nalevering. Om de gids zo goed mogelijk bij te hou den, worden ook de gebruikers in de ge legenheid gesteld zelf de wijzigingen op te geven. Met de uitgave van deze gids streeft de Centrale Bank naar een efficiënter verloop van het telefoonverkeer, zowel intern als tussen de aangesloten banken en de hoofdkantoren. JONGE AGRARIËRS Het stichten van een bedrijf is voor een jonge ondernemer geen eenvoudige op gave. Hij moet aan vele eisen voldoen en dan nog rijst de vraag of het verantwoord is een eigen bedrijf te beginnen. Teneinde een juist antwoord op deze vraag te kunnen (blijven) geven aan de jonge agrariërs, heeft het Landbouwschap beslo ten een commissie in te stellen, welke deze problematiek gaat bestuderen. In deze com missie, waarin vooral vertegenwoordigers uit alle geledingen van het agrarische be drijfsleven, aangevuld met deskundigen van het Ministerie van Landbouw en Visse rij en het L.E.I., is ook onze organisatie vertegenwoordigd. Daarnaast prijzen wij ons gelukkig, dat mr. Ph. C. M. van Cam- pen bereid werd gevonden het voorzitter schap op zich te nemen. De commissie zal op 28 september a.s. haar werkzaam heden beginnen. De taak van de commissie is zeer ruim en veelomvattend gesteld. Naast de financie- ringsproblematiek, waarop de commissie zich in het bijzonder zal richten, zal o m. worden nagegaan op welke wijze dit pro bleem in de overige E.E.G.-landen wordt benaderd en welke concrete maatregelen in die landen zijn getroffen. Met belang stelling zullen wij het resultaat van deze studie tegemoetzien. De Rabo-organisatie heeft altijd getracht haar beleid aan te passen aan de gewijzig de omstandigheden. Ook als dit de jonge

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 6