de partiële leerplicht 26 j. g. I. thijssen De laatste tijd kan men geregeld allerlei min of meer polariserende artikelen tegen komen over de partiële leerplicht en wat daar zo al mee te maken heeft. Voor- en tegenstanders bestrijden eikaars opvattin gen in felle polemieken. De inhoud van deze artikelen beperkt zich echter maar al te vaak tot zeer incidenteel plaatselijk voorkomende situaties of detaillistische „sub-regelingetjes", terwijl vaak de lengte - zeker voor de leek - bij voorbaat al ont moedigend werkt. Het aantal lezers van deze „vakliteratuur" dreigt daardoor te worden beperkt tot de schrijvers ervan. Er bestaat veeleer behoef te aan meer algemene voorlichting op dit terrein waardoor allerlei detailzaken in groter verband kunnen worden gezien. De partiële leerplicht, met andere woorden: de plicht om een gedeelte van de week naar school te gaan, is geen op zichzelf staan verschijnsel. Zij is in feite een fase in de verlenging van de volledige leerplicht. Deze plannen tot verlenging van de volle dige leerplicht zijn vastgelegd in de zo genaamde Nota Grosheide/Roolvink, ge noemd naar de staatssecretaris van Onder wijs en de Minister van Sociale Zaken in het Kabinet-De Jong. De verlenging van de leerplicht is namelijk niet een kwestie van het Ministerie van Onderwijs alléén, maar het heeft onder meer ook (en zelfs veel) met het Ministerie van Sociale Zaken te maken. In Nederland geldt op dit ogenblik een volledige leerplicht van 9 (gehele) school jaren; gemakshalve spreekt men wel over een volledige leerplicht voor kinderen van 6 t/m 14 jaar. In de Nota Grosheide/Rool vink wordt gesproken over een verlenging van de volledige leerplicht met 3 jaar; dat impliceert dus voor de toekomst een vol ledige leerplicht van 12 gehele schooljaren. Deze verlenging wil men bereiken langs de weg der geleidelijkheid: beginnend met één schooldag per week voor 15-jarigen en eindigend met vijf schooldagen per week voor zowel 15-, 16- als 17-jarigen. De invoering van deze leerplicht zag er in eerste instantie als op onderstaande tabel uit. Het lag, zoals uit bovenstaand overzicht is af te lezen, aanvankelijk in de bedoeling de verlenging in te voeren door middel van een soort tienjarenplan, waarvan de fasering gedurende de laatste vijf jaar niet vaststond: alleen het einddoel (vijf dagen leerplicht per week voor 15-, 16- en 17- jarigen was uiteraard bekend. Inmiddels is bovenstaand schema echter reeds achterhaald. Het komende school jaar zal de partiële leerplicht voor 15- jarigen namelijk niet tot twee dagen per week worden uitgebreid. In de huidige situatie kennen wij dus een volledige leer plicht van 9 schooljaren en een partiële leerplicht gedurende 2 schooljaren. Bij de 9-jarige volledige leerplicht tellen de jaren, dat men gedoubleerd heeft als schooljaren mee. Ofschoon er geregeld wordt gesproken over leerplicht tot een bepaalde leeftijd werkt de wetgever niet in eerste instantie met leerplicht op basis van leeftijd, maar op basis van het aantal genoten school jaren. Dat vindt zijn oorzaak in de betrek kelijke vrijheid die hier te lande bestaat in het bepalen van het moment waarop iemand met het basisonderwijs aanvangt. Het Nederlandse kind moet namelijk eerst naar school als het 6 jaar en 8 maanden oud is, maar het mag reeds als het 5 jaar en 10 maanden oud; als „teldatum" voor die leeftijd wordt 31 juli aangehouden. De meeste ouders nu maken van het recht gebruik hun kinderen zo jong mogelijk naar de lagere school te sturen, zodat men kan stellen dat een kind meestal 6 jaar oud is gedurende het grootste gedeelte van de eerste klas van het basisonderwijs. Zou een kind ieder jaar overgaan, dan is met betrek king tot de leerplicht nevenstaand overzicht van toepassing. Uitzonderingen daargelaten zullen partieel leerplichtigen thans dus één dag per week 20 van de normale arbeidstijd; meest al dus 8 uur) niet werken, namelijk gedu rende de schooltijden van de onderwijs instelling, waar zij als partieel leerplich tigen staan ingeschreven. Afhankelijk van het schooltype kunnen de 8 „vrije" uren over verscheidene dagen verdeeld zijn. Schooltijd in het kader van de vervulling van de partiële leerplicht geldt namelijk als arbeidstijd, met andere woor den in een gewone 40 uur durende werk week dienen schooltijd en arbeidstijd te- invoering schooljaar leerplicht 15-jarigen leerplicht 16-jarigen leerplicht 17-jarigen 1971/1972 1972/1973 1973/1974 1974/1975 1975/1976 1 dag per week 1 dag per week 2 dagen per week 2 dagen per week 2 dagen per week 0 dagen per week 1 dag per week 1 dag per week 2 dagen per week 2 dagen per week 0 dagen per week 0 dagen per week 0 dagen per week 0 dagen per week 1 dag per week 1976/1980 1980/1981 5 dagen per week 5 dagen per week 5 dagen per week

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 28