17
een actief buitenland-beleid
veiligheid
slagen de gemiddelde ordergrootte op te
voeren en vooral de aard van de kleine
orders wat te stroomlijnen (meer in de
richting van de beleggingsfondsen als
BF7, Robeco, e.d.) dan betekent dat een
verbetering voor de verhouding tussen pro
visie en kosten, maar nog altijd zal het dan
zo blijven dat de provisie uit een een
malige kooporder niet opweegt tegen de
gemiddelde rentemarge die (niet eenmalig,
maar een reeks van jaren) aan de bank
toevalt over bij de bank blijvende credit-
gelden. Het wordt natuurlijk anders wan
neer een cliënt meer regelmatig koop- en
verkooporders geeft.
Maar: de cliënt wil goed en compleet door
zijn bank worden bediend. Als we zijn
rustige spaarrekening wel graag accep
teren, doch hem afhouden van privé-
rekening en betaalcheques, gaat hij naar
een ander. Hetzelfde gebeurt wanneer we
een cliënt, die de middelen èn de menta
liteit heeft voor belegging in effecten,
geen of een onvoldoende effectenbegelei
ding geven. Op zekere dag zal hij ver
dwijnen, mét zijn creditgeld. Ik ben geen
effectenmaniak en zou nooit provisiejagerij
kunnen stimuleren. Maar ik wil wél realist
zijn: onze banken zullen aan vele cliënten
een goede effectenbegeleiding moeten
geven; soms remmend, soms stimulerend,
en nogal eens vaak zelfs op eigen initia
tief, als onderdeel van haar goede en eer
lijke service.
Ook de Afdeling Buitenland blijft natuurlijk
niet onberoerd door de herstructurering?
Nee, ook Buitenland en Reisdeviezen zui
len worden geconcentreerd in Utrecht.
Deze centralisatie zou nog dit jaar haar
beslag moeten krijgen en dat gaat lukken
als we geen tegenslagen krijgen met de
programmering van de verwerkingsmetho
diek die helemaal opnieuw moest worden
opgezet om te komen tot een wat hand
zamer beheersing van de posities van de
bank in vreemde valuta's.
Delen van Buitenland werken overigens
nog in Amsterdam en Rotterdam. In Rot
terdam hadden Utrecht en Eindhoven elk
een eigen bijkantoor. Die twee vestigingen
zijn inmiddels samengevoegd tot één klein
kantoor dat zich vrijwel uitsluitend bezig
houdt met de behandeling van incasso's
en documenten terzake van importen en
exporten via de haven van Rotterdam.
In Amsterdam (in de Koopmansbeurs of,
als u wilt: in de beurs van Berlage) is dan
nog met een bezetting van 10 mensen de
Wisselarbitrage gehuisvest voor de con
tante en termijnhandel in vreemde valuta's
en voor de affaires op de internationale
geldmarkt. In het verleden deden Utrecht
en Eindhoven dat in wat bescheidener
mate vanuit eigen huis, doch nu zijn deze
zaken in handen van een gespecialiseerde
groep in Amsterdam, het centrum van deze
vaak zo turbulente handel.
Doen zich in de sector Buitenland verder
nog ontwikkelingen voor, waaraan we in
de situatie van vóór de tusie wellicht niet
zouden zijn toegekomen?
Ik dacht van wel. De hele ontwikkeling in
West-Europa, ook in Nederland en ook bij
de middelgrote en grote cliënten van onze
organisatie, is er een van internationalise
ring. In de huidige situatie, waarmee ik
doel op de veel bredere basis die de fusie
ons heeft gegeven, kunnen we met die
ontwikkelingen mee en kunnen we werke
lijk bouwen aan een actief Buitenland
beleid. Ik geloof niet dat Utrecht en Eind
hoven afzonderlijk daartoe zouden zijn
kunnen komen.
Tenslotte nog een vraag over de guldens-
kassen die binnen uw directoraat vallen.
Leveren die nog bijzondere problemen op?
Wat zijn bijzondere problemen? Ik til erg
zwaar aan de zorg voor de veiligheid van
onze kasmensen. En ook aan de beveili
ging van de gelden die heen en weer stro
men tusen de aangesloten banken en de
Centrale Bank. We hebben een gaaf ver
zekeringscontract voor de geldswaarden
van onze organisatie. Maar we moeten het
wel zo zien te houden. We moeten ervoor
zorgen, dat we voor een acceptabele pre
mie verzekerbaar blijven. En dat houdt
méér in dan dat we met het voorgeschre
ven aantal mensen een geldzending bege
leiden en dat we weten waar de alarm
knoppen zitten.
We worden vanuit veiligheidsaspecten én
door de ons - terecht - opgelegde ver
zekeringscondities ertoe gedwongen onze
interne organisatie en onze „praktijken en
gewoonten" regelmatig en soms schoks
gewijs te herzien. En we moeten, soms
nogal ver vooruit de toekomst in denken:
het is waarachtig niet uitgesloten, dat we
over enkele jaren moeten werken met een
heel andere systematiek van geldvervoer.
Wijzigingen op dit gebied komen - en dat
is naar - bijna altijd onaangenaam over,
zowel bij onze kasmensen als bij de aange
sloten banken; het is naar omdat praktisch
iedere wijziging, zonder dat men zich dat
realiseert, voortkomt uit een noodzaak tot
betere beveiliging van de mensen en be
tere beveiliging van de gelden.
Ook de fusie heeft geleid en gaat leiden
tot wijzigingen. Ik dacht dat de gelds-
waardenverzekering, waarover juist in ver
band met de fusie nogal wat te doen is
geweest, beter is geworden dan zij tevoren
voor Utrecht en Eindhoven afzonderlijk
was. Maar er zitten wel consequenties aan
vast. Een van die consequenties is dat de
hoofdkas wordt geconcentreerd in Eind
hoven, waarschijnlijk nog in de loop van
dit jaar. Aanleiding daartoe? De verkeers
technische ligging en de gebouwinrichting
van de verladingspunten waarmee de
hoofdkas te maken heeft (het eigen kan
toor, het Agentschap van De Nederland-
sche Bank en het postkantoor) bleken van
beveiligingsstandpunt bezien in Eindhoven
zoveel gunstiger te zijn dan in Utrecht, dat
de onderhandelingen met de verzekeraars
dwongen tot vestiging van „de" kas in
Eindhoven. Voor de aangesloten banken
zal deze centralisatie te Eindhoven op zich
wel niet zoveel uitmaken. Wel zal, wel
licht nog vóór het moment van deze cen
tralisatie, een wijziging moeten worden
doorgevoerd voor met name de van ori
gine Eindhovense aangesloten banken.
Eindhoven kent (nog) een limitetijd van
half drie voor het aanvragen van geld
zendingen. Reeds enige tijd leidt dit tot
een van veiligheidsstandpunt uit gezien
gevaarlijke piek van geldafvoer in de late
namiddag. Een verbetering van de veilig
heid voor onze mensen en voor de ver
voerde gelden dwingt ertoe deze afvoer
te gaan spreiden over ten minste de ge
hele namiddag. En dat betekent dat het
sluitingsuur voor de geldaanvragen moet
worden vervroegd.
Ik dacht dat ik hiermee wel problemen
aanroer. Of dat nu bijzóndere problemen
zijn, wil ik graag overlaten aan u en aan
uw lezers.