I i B a -c k s k x x s; -v g 4 n 'intelligente apparatuur' invloed niet meer weg te denken A J >X rt V« v« t- X» 'je. - fl E> 'R T Y U V V X' Z C V N iif "ft ij( to gen rekeningen in het automatiserings proces betrokken. Men ziet hieruit al, dat de beide systemen onderling moeilijk vergelijkbaar zijn en dat de harmonisering niet eenvoudig is. Ge steld kan worden, dat voor de gehele Rabo-organisatie thans circa 85 °/o van de boekingsactiviteiten is geautomatiseerd. Wat de Centrale Bank zelf betreft, loopt de administratie voor rekening-courant ver houdingen en spaarbank geheel over de computer, evenals de effectenadministratie. Juist de vorige maand werd begonnen met het doorgeven van effectenorders via ter minals aan onze beursfirma's, waarna de hele verdere verwerking van die transac ties door de computer wordt overgenomen. Voor de toevoer van gegevens, afkomstig van de banken, aan de computer, is een bepaalde apparatuur nodig. Dit kan zijn een ponsmachine, een telmachine die op tisch leesbare boekingsstroken maakt, een schrijfmachine of een terminal. Men maakt daarbij onderscheid tussen intelligente en niet-intelligente terminals. De intelligente, waartoe behoren de al in onze organisatie in gebruik zijnde Nixdorf-terminals, nemen een aantal taken van de computer over. Zij zorgen er onder meer voor, dat de toe te voegen informatie gecontroleerd wordt op haar 'bestaanbaarheid'. Ook zorgt zo'n terminal er voor dat zij, via de telefoon verbindingen, van de computer gegevens verkrijgt. Momenteel beschikken drie van onze ban ken over dit soort terminals, nl. op Vlie land, Ameland en Terschelling. Zij zijn de eersten, omdat de verbindingen met die eilanden voor het gewone vervoer be zwaren opleveren en omdat men op deze wijze ervaringen met moderne tele- processing kon opdoen. Over de resul taten zijn wij niet ontevreden. Als moge lijke toekomstige ontwikkeling moet niet uitgeschakeld worden, dat allengs alle banken met intelligente terminals uitge rust moeten worden. Het kostenaspect verhindert nu nog de toepassing op rui mere schaal. Zeist is aangewezen als het toekomstige landelijk computercentrum voor de hele organisatie. Omdat vroeger ook wel is gedacht over het stichten van regionale computercentra, vroegen wij naar de mo tivering voor het stichten van een centrum. Zo'n spreiding van automatiseringsactivi teiten houdt in, dat alle werkzaamheden moeten worden verdeeld, wat met zich mee zou brengen, dat we de grotere ap paratuur, die relatief goedkoper is, niet zouden kunnen gebruiken. Ook door alle veiligheidseisen, die in acht genomen moeten worden zouden regionale centra een aanzienlijke kostenverzwaring bete kenen. Omdat dan de gegevens over de verschillende centra zouden zijn verdeeld of moeten worden, zou ook de externe integratie, populair gezegd: 'de ene com puter in, de andere uit' moeilijkheden opleveren. Het zou vertragend werken en het maken van fouten bevorderen. Bovendien zou voor al die regionale cen tra geschikt personeel gevonden moeten worden, wat thans voor één centrum al niet eenvoudig is. Ook de materiaalvoor ziening, meest formulieren, dagafschriften, e.d. zou extra werk en kosten vragen. Alle grote banken, evenals de Postgiro- dienst, werken met computers, ieder vol gens zijn eigen systeem. Samenwerking tussen die verschillende computercentra Wellicht zal het in de toekomst mogelijk worden alle banken met intelligente ter minals uit te rusten is er echter niet. Zij zijn niet op elkaar 'aangesloten'. Wel is er tussen de banken op het terrein van het binnenlands beta lingsverkeer (giraal geldverkeer en betaal cheques) samenwerking in de Bankgiro centrale. Deze heeft in dat verkeer een collecte rende en distribuerende functie. In dat op- zich zorgt de Bankgirocentrale voor de input (spreek uit: inpoet) van onze com puter, dat wil zeggen verschaft de gege vens voor het boeken van de posten. Of ons computercentrum in de toekomst ook mogelijk diensten zou kunnen gaan verrichten voor derden, is een vraag, waar over thans nog niet beslist kan worden. In beginsel moet dat mogelijk geacht wor den, maar het is voorlopig zeker nog niet de tijd om hiermee een aanvang te maken. Het werk, waar we nü voor staan binnen het kader van onze organisatie, is van een dermate grote omvang, dat we ons er volledig voor in moeten zetten om dat eerst klaar te krijgen. Al is dus het automatiseringsprogramma nog niet voltooid - zo er al ooit van vol tooiing sprake kan zijn op dit terrein, dat bekend staat om zijn telkens opduikende nieuwigheden - vaststaat dat de computer sinds zijn verschijnen binnen ons bedrijf grote invloed heeft gehad. Zes jaar gele den kende onze organisatie nog geen pri- vé-rekeningen. Nu zijn er anderhalf mil joen, waarop zo'n 100 miljoen mutaties per jaar moeten worden verwerkt! Zo'n ontwikkeling binnen enkele jaren zou zon der de computer ondenkbaar zijn geweest. De computer is een hulpmiddel, dat we juist op tijd ter beschikking hebben gekre gen, toen het massawerk zo'n vlucht nam, dat de traditionele administratie-methoden onvoldoende dreigden te worden. Voor heden en toekomst is de computer onmis baar. Aan Zeist de taak ons dat onmisbare te blijven verschaffen!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 18