harmonisatie van twee systemen Links en rechts: Het nieuwe computer centrum van de Centrale Bank te Zeist cijfers". Als vroeger, om een voorbeeld te geven, in onze organisatie een rente-advies werd gegeven inzake spaargelden, verho ging of verlaging van de rente, vereiste dat enorm veel tijd en rekenwerk. En dit ge reken kon nooit nauwkeurig zijn, omdat we niet precies op de hoogte waren van alle bedragen bij de aangesloten ban ken, waarvoor de berekeningen gevolgen hadden. Met behulp van de computer is het nu eenvoudig om het effect van rente wijzigingen of de rentabiliteit nauwkeurig te berekenen. Zulke voorbeelden zouden ook gegeven kunnen worden voor gebieden, die de sol vabiliteit, de liquiditeit, de expansie en vele andere aspecten van onze bankorga- nisatie raken. En dat geldt dan niet alleen voor de organisatie als geheel, maar ook voor iedere bank individueel. Door de computer kan zowel het beleid van de Centrale Bank als dat van iedere plaatse lijke bank doorzichtiger en slagvaardiger gemaakt worden. Om in dit opzicht goed te kunnen functio neren moet de computer natuurlijk méér registreren dan alleen financiële transac ties en financiële verhoudingen. Het houdt dan ook in, dat de banken te zijner tijd meer gegevens moeten verstrekken dan alleen debiteringen en crediteringen op rekeningen. Door de computers is het hele aanzicht van het bankbedrijf aan het veranderen. Men kan met recht beweren, dat de auto matisering een gunstig sociaal effect heeft. Alle massawerkzaamheden, waar vroeger talloze mensen met tel- en andere machi nes de hele dag mee in de weer waren, kunnen nu naar de computer verschoven worden. Ook het probleem van de con trole wordt door de computer in een an dere dimensie gebracht. Arbeidsbesparing is daardoor mogelijk geworden en dit heeft weer tot gevolg, dat de personeelsopbouw bij de banken geleidelijk anders wordt. De administratieve kant van het bedrijf is immers minder arbeidsintensief geworden. Natuurlijk automatisering vergt veel geld en de diensten van het computercentrum moeten betaald worden. Maar doordat 'dom massawerk' niet meer zelf verricht hoeft te worden, komen die kosten er voor een bank zeker weer uit. Het personeel kan zich op andere zaken concentreren en daarin ook voor zich zelf nieuwe perspectieven vinden. Ook de steeds stijgende arbeidskosten spelen een sterke rol. Het zal uit efficiëntie-oogpunt noodzakelijk zijn, maximaal over te scha kelen van menselijke arbeid naar machi nale verwerking. Daarnaast moet genoemd worden het ef fect van de zogenaamde „in- en externe integratie". Daarmee wordt gedoeld op de mogelijkheid, dat de gegevens die uit de ene computer komen, direct kunnen wor den gebruikt voor invoer in een andere computer. Dit is eveneens zeer belangrijk uit een oogpunt van arbeidsbesparing. In de fusieperiode bleek al, dat 'Eindhoven' en 'Utrecht' bij hun automatisering ver schillende methoden volgden. Het is nodig, dat nu na de fusie die twee verschillende systemen vervangen worden door éénzelf de systeem, dat voor alle banken gaat gel den. Om een fusieterm te gebruiken: de systemen moeten geharmoniseerd worden. Uiteraard diende tot nu toe volledig aan dacht geschonken te worden aan het in werking stellen van het nieuwe centrum in Zeist waardoor het onmogelijk was di rect aandacht te geven aan de opzet van een geharmoniseerd systeem. Met de studie inzake de harmonisatie is nu echter een aanvang gemaakt. Een be langrijke rol zal daarbij ook spelen het overleg met de uit de banken gevormde technische commissie, die mede haar in breng zal moeten hebben om het gehar moniseerde systeem zodanig te maken, dat voldaan wordt aan de eisen van de banken, de cliënten en de doelmatigheid. Gezien het belang van een spoedig in wer king treden van een geharmoniseerd sys teem zal thans de aandacht gericht moe ten worden op de verwerking van de cij fermatige gegevens. Nadien zal dan de uitbreiding tot stand gebracht moeten wor den om het systeem mede te laten uit groeien tot een middel voor bedrijfsinfor matie en bedrijfsbeleid. Een speciaal aspect bij dit laatste is wel, dat rekening moet worden gehouden met de ontwikkelingen op het gebied van „da tabase", managementinformatie en „tele- processing". Dat betekent in gewone woor den, dat de computer antwoord zal moeten kunnen geven op de vraag welke relaties een cliënt met de bank heeft en hoe de stand van die relatie op een bepaald mo ment is. En bovendien, dat - na algehele invoering van teleprocessing - een bank niet slechts per dag, maar zelfs la minute zich van de relatie en de stand op de hoogte kan stellen. Anders dan de computercentra van grote handelsbanken verzorgt Zeist de automa tisering van onze vele zelfstandige ban ken. Hierin liggen echter geen bijzondere moeilijkheden. Wel is de ervaring, dat de systematiek wat flexibeler moet zijn dan die bij de commerciële banken, omdat er nu eenmaal groepen van aangesloten ban- kan zijn, die ten aanzien van bepaalde onderdelen specifieke verlangens hebben. Op onze vraag hoever het automatiserings proces bij de Rabobanken nu gevorderd is, wordt gewezen op het onderscheid in de gevolgde methodiek bij de Boerenleen banken en de Raiffeisenbanken. De resul taten van die twee methoden kunnen ei genlijk niet voor de hele organisatie onder één noemer bij elkaar opgeteld worden. Als een Raiffeisenbank tot automatisering overging, gebeurde dat integraal. Geauto matiseerd zijn, betekent hier, dat alles wat daarvoor in aanmerking komt, geautomati seerd is. In die zin zullen er aan eind van het jaar van de ruim 600 Raiffeisenbanken circa 465 geheel geautomatiseerd zijn. Bij de Boerenleenbanken is men echter an ders te werk gegaan, niet via de integrale „alles of niets"-methode, maar zoveel mo gelijk voor alle banken tegelijk volgens de „onderdeel voor onderdeel"-methode. Zo zijn momenteel alle Boerenleenbanken geautomatiseerd wat betreft de rekeningen courant en de privé-rekeningen, alle op een 150-tal na voor de spaarrekeningen, terwijl voorts van 50 banken de leningen geautomatiseerd zijn. Voor geen van de Boerenleenbanken zijn echter nog de ei-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 17