11 algemene vergadering nieuwe situaties, nieuwe aanpak reeds in geslaagd zijn om van de twee organisaties werkelijk één organisatie te maken. Dat is namelijk niet iets dat van de éne dag op de andere bereikt kan wor den. Het is ook niet iets, dat door middel van statuten en reglementen alléén gerea liseerd kan worden. Deze vormen wel de grondslag van de nieuwe organisatie, maar de werkelijke eenheid is vooral een zaak van mentaliteit. Uit de geest van deze vergadering zal moeten blijken waar wij in dit opzicht staan. Afgaande op de goede sfeer waarin de vergaderingen van de Kringen en van de Centrale Kring zijn gehouden, heb ik daar het volste vertrouwen in. De verantwoordelijkheden, taken en be voegdheden van de Algemene Vergadering zijn omschreven in artikel 19 van de sta tuten van de Centrale Bank. Daaruit blijkt, dat de Algemene Vergadering niet alleen belast is met taken welke haar ingevolge de wet worden toegekend. Als hoogste orgaan is de Algemene Ver gadering tevens bekleed met bevoegdhe den inzake het vaststellen van algemene regels van organisatorische aard, zoals die binnen de organisatie zullen gelden. Even zo draagt de Algemene Vergadering de verantwoordelijkheid voor benoemingen op een aantal posten. In de agenda voor deze vergadering weerspiegelen zich deze taken. (De heer Mertens wees hier ver volgens op een viertal punten.) Ten aanzien van al deze en de overige agendapunten heeft tevoren overleg plaats gevonden met de Centrale Kringvergade ring. Ik vermeld dit niet alleen om daar mede te kennen te geven, dat aan de statu taire bepaling inzake het inwinnen van het advies van de Centrale Kringvergadering is voldaan. Wanneer ik hier refereer aan het vooroverleg met de Centrale Kringvergade ring, dan doe ik dat om nog eens nadruk kelijk de relatie tussen deze Algemene Ver gadering en de Centrale Kringvergadering aan te geven. Bij het ontwerpen van de statuten van de nieuwe Centrale Bank is een functioneel onderscheid aangebracht tussen de verschillende organen. De Cen trale Kringvergadering is daarbij aangewe zen als het voornaamste advies- en overleg orgaan. Zij vormt het klankbord voor de bestuursorganen van de Centrale Bank en is de spreekbuis van de organisatie in het interne overleg. De Centrale Kringvergadering kan als zo danig fungeren, omdat zij is samengesteld uit vertegenwoordigers van de kringen, waardoor zij een representatieve vertegen woordiging vormt van de aangesloten ban ken. Dat de Centrale Kringvergadering ook in de praktijk functioneert en beantwoordt aan de verwachtingen, is bijzonder duidelijk ge bleken tijdens de vergaderingen die op 21 maart en 2 mei hebben plaatsgevonden. Er was sprake van reëel en constructief overleg in een goede onderlinge verstand houding. Hetzelfde geldt ten aanzien van de 44 regionale kringvergaderingen, die tussen 21 maart en 2 mei zijn gehouden. Het is erg prettig u te kunnen mededelen, dat de be raadslagingen ertoe hebben geleid, dat de Centrale Kringvergadering de Algemene Vergadering adviseert de voorstellen welke hier aan de orde zullen komen, te aanvaar den. Deze voorstellen kunnen derhalve wor den beschouwd als het resultaat van het intensieve overleg dat aan deze vergadering vooraf is gegaan. Reeds nu is gebleken, dat de Centrale Kringvergadering en de ver gaderingen van de kringen belangrijke mogelijkheden scheppen voor de goede communicatie. De unieke overlegstructuur waarover wij beschikken, is typerend voor de democratische opbouw van onze organi satie. Wij zullen daarbij gezamenlijk ervoor moe ten zorgen, dat enerzijds in zo breed moge lijke kring wordt nagedacht en meegepraat over de zaken die ons bezighouden, en dat anderzijds een slagvaardige beleidsvoering - waaraan onze grote organisatie te midden van de steeds toenemende concurrentie grote behoefte heeft - gehandhaafd kan blijven. De structuur van onze organisatie is daarop ingesteld, leder orgaan heeft daarin haar eigen specifieke taak. De com municatie en het overleg zullen er dan ook vooral op gericht moeten zijn, de afzonder lijke organen in staat te stellen, hun taak zo goed en slagvaardig mogelijk te vervullen. De algemene gang van zaken binnen onze organisatie heeft uiteraard de invloed on dergaan van de fusie. Een fusie tussen twee grote organisaties is nu eenmaal een dermate ingrijpende gebeurtenis, dat de consequenties daarvan nog geruime tijd merkbaar zijn. Dank zij de goede voorbereiding konden ernstige stagnaties en storingen tot een minimum worden beperkt. Wel hebben wij ons, dat zult u zelf wel ervaren hebben, in het afgelopen jaar voortdurend moeten in stellen op nieuwe situaties. Als voorbeelden daarvan noem ik de invoe ring van de geharmoniseerde renteregeling voor de aangesloten banken en de nieuwe liquiditeitsregeling, die beide op 1 januari 1973 van kracht zijn geworden. Bij de invoering van een nieuwe regeling is het onvermijdelijk, dat er aan de ene kant banken zijn, die daar voordeel van hebben, terwijl er aan de andere kant banken zijn, die er enig nadeel van ondervinden. Met betrekking tot de liquiditeitsregeling is de verwachting gerechtvaardigd, dat de daar in opgenomen overgangsregelingen, met name de „bijzondere overgangsregeling bedrijfsgebouwen", de nodige soulaas bie den aan die banken, die anders te veel na deel zouden hebben ondervonden. Een ander aspect van de vorming van één organisatie is geweest de invoering van de uniforme roepnaam Rabobank voor alle aangesloten banken. Verheugend is het, dat dank zij de gevoer de introductiecampagne deze roepnaam zo snel ingang heeft gevonden bij het publiek. De ontwikkeling met betrekking tot de nieu we naam is van dien aard, dat in bepaalde gevallen is overwogen - ik denk hierbij met

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 13