11
algemene vergadering
nieuwe situaties, nieuwe
aanpak
reeds in geslaagd zijn om van de twee
organisaties werkelijk één organisatie te
maken. Dat is namelijk niet iets dat van
de éne dag op de andere bereikt kan wor
den. Het is ook niet iets, dat door middel
van statuten en reglementen alléén gerea
liseerd kan worden. Deze vormen wel de
grondslag van de nieuwe organisatie,
maar de werkelijke eenheid is vooral een
zaak van mentaliteit. Uit de geest van deze
vergadering zal moeten blijken waar wij
in dit opzicht staan.
Afgaande op de goede sfeer waarin de
vergaderingen van de Kringen en van de
Centrale Kring zijn gehouden, heb ik daar
het volste vertrouwen in.
De verantwoordelijkheden, taken en be
voegdheden van de Algemene Vergadering
zijn omschreven in artikel 19 van de sta
tuten van de Centrale Bank. Daaruit blijkt,
dat de Algemene Vergadering niet alleen
belast is met taken welke haar ingevolge
de wet worden toegekend.
Als hoogste orgaan is de Algemene Ver
gadering tevens bekleed met bevoegdhe
den inzake het vaststellen van algemene
regels van organisatorische aard, zoals die
binnen de organisatie zullen gelden. Even
zo draagt de Algemene Vergadering de
verantwoordelijkheid voor benoemingen
op een aantal posten. In de agenda voor
deze vergadering weerspiegelen zich deze
taken. (De heer Mertens wees hier ver
volgens op een viertal punten.)
Ten aanzien van al deze en de overige
agendapunten heeft tevoren overleg plaats
gevonden met de Centrale Kringvergade
ring. Ik vermeld dit niet alleen om daar
mede te kennen te geven, dat aan de statu
taire bepaling inzake het inwinnen van het
advies van de Centrale Kringvergadering is
voldaan. Wanneer ik hier refereer aan het
vooroverleg met de Centrale Kringvergade
ring, dan doe ik dat om nog eens nadruk
kelijk de relatie tussen deze Algemene Ver
gadering en de Centrale Kringvergadering
aan te geven. Bij het ontwerpen van de
statuten van de nieuwe Centrale Bank is
een functioneel onderscheid aangebracht
tussen de verschillende organen. De Cen
trale Kringvergadering is daarbij aangewe
zen als het voornaamste advies- en overleg
orgaan. Zij vormt het klankbord voor de
bestuursorganen van de Centrale Bank en
is de spreekbuis van de organisatie in het
interne overleg.
De Centrale Kringvergadering kan als zo
danig fungeren, omdat zij is samengesteld
uit vertegenwoordigers van de kringen,
waardoor zij een representatieve vertegen
woordiging vormt van de aangesloten ban
ken.
Dat de Centrale Kringvergadering ook in de
praktijk functioneert en beantwoordt aan de
verwachtingen, is bijzonder duidelijk ge
bleken tijdens de vergaderingen die op
21 maart en 2 mei hebben plaatsgevonden.
Er was sprake van reëel en constructief
overleg in een goede onderlinge verstand
houding. Hetzelfde geldt ten aanzien van de
44 regionale kringvergaderingen, die tussen
21 maart en 2 mei zijn gehouden. Het is erg
prettig u te kunnen mededelen, dat de be
raadslagingen ertoe hebben geleid, dat de
Centrale Kringvergadering de Algemene
Vergadering adviseert de voorstellen welke
hier aan de orde zullen komen, te aanvaar
den. Deze voorstellen kunnen derhalve wor
den beschouwd als het resultaat van het
intensieve overleg dat aan deze vergadering
vooraf is gegaan. Reeds nu is gebleken, dat
de Centrale Kringvergadering en de ver
gaderingen van de kringen belangrijke
mogelijkheden scheppen voor de goede
communicatie. De unieke overlegstructuur
waarover wij beschikken, is typerend voor
de democratische opbouw van onze organi
satie.
Wij zullen daarbij gezamenlijk ervoor moe
ten zorgen, dat enerzijds in zo breed moge
lijke kring wordt nagedacht en meegepraat
over de zaken die ons bezighouden, en dat
anderzijds een slagvaardige beleidsvoering
- waaraan onze grote organisatie te midden
van de steeds toenemende concurrentie
grote behoefte heeft - gehandhaafd kan
blijven. De structuur van onze organisatie
is daarop ingesteld, leder orgaan heeft
daarin haar eigen specifieke taak. De com
municatie en het overleg zullen er dan ook
vooral op gericht moeten zijn, de afzonder
lijke organen in staat te stellen, hun taak zo
goed en slagvaardig mogelijk te vervullen.
De algemene gang van zaken binnen onze
organisatie heeft uiteraard de invloed on
dergaan van de fusie. Een fusie tussen
twee grote organisaties is nu eenmaal een
dermate ingrijpende gebeurtenis, dat de
consequenties daarvan nog geruime tijd
merkbaar zijn.
Dank zij de goede voorbereiding konden
ernstige stagnaties en storingen tot een
minimum worden beperkt. Wel hebben wij
ons, dat zult u zelf wel ervaren hebben, in
het afgelopen jaar voortdurend moeten in
stellen op nieuwe situaties.
Als voorbeelden daarvan noem ik de invoe
ring van de geharmoniseerde renteregeling
voor de aangesloten banken en de nieuwe
liquiditeitsregeling, die beide op 1 januari
1973 van kracht zijn geworden.
Bij de invoering van een nieuwe regeling
is het onvermijdelijk, dat er aan de ene kant
banken zijn, die daar voordeel van hebben,
terwijl er aan de andere kant banken zijn,
die er enig nadeel van ondervinden. Met
betrekking tot de liquiditeitsregeling is de
verwachting gerechtvaardigd, dat de daar
in opgenomen overgangsregelingen, met
name de „bijzondere overgangsregeling
bedrijfsgebouwen", de nodige soulaas bie
den aan die banken, die anders te veel na
deel zouden hebben ondervonden.
Een ander aspect van de vorming van één
organisatie is geweest de invoering van de
uniforme roepnaam Rabobank voor alle
aangesloten banken.
Verheugend is het, dat dank zij de gevoer
de introductiecampagne deze roepnaam zo
snel ingang heeft gevonden bij het publiek.
De ontwikkeling met betrekking tot de nieu
we naam is van dien aard, dat in bepaalde
gevallen is overwogen - ik denk hierbij met