het „eigen gezicht" van de rabobank 17 h. I. vroege In het voorjaar van 1972 werd onder de aangesloten banken een enquête gehou den over de naam van de toekomstige nieuwe organisatie van coöperatieve ban ken. Deze enquête, waaraan overigens slechts door 455 banken werd deelgenomen, be vestigde een stilaan gegroeide mening: er bleek nauwelijks behoefte aan een nieuwe naam. In 90 °/o van de terugontvangen enquête-formulieren was te lezen, dat men het oude en vertrouwde, dat zich in driekwarteeuw gevestigd en gehandhaafd had, niet zonder meer terzijde wilde leg gen. Raiffeisenbanken en Boerenleenban ken werden verenigd in een nieuwe orga nisatie: de Coöperatieve Centrale Raiffei- sen-Boerenleenbank G.A. Het willen handhaven van oude en ver trouwde namen behoeft geen uiting te zijn van conservatisme. Men moet zich echter wel realiseren, dat in deze tijd met zijn vele communicatiemogelijkheden, een naam kort moet zijn, goed in het gehoor moet liggen en gemakkelijk moet zijn uit te spreken. Dat deze drie criteria van toepassing wa ren op de statutaire naam van de nieuwe organisatie kan niet worden gezegd. Het was vanzelfsprekend, dat gedacht moest worden aan een afkorting, die de genoemde eigenschappen in zich verenig de. Nu kan zo'n afkorting of zo men wil roepnaam op verschillende manieren tot stand worden gebracht. Men kan een prijsvraag uitschrijven; men kan binnen de organisatie aan het denken gaan en men kan een volkomen onafhankelijke, onbevooroordeelde, maar wel zeer des kundige groep de opdracht geven tot een verantwoorde afkorting te komen. Dit laatste is gebeurd bij het tot stand komen van de nieuwe roepnaam van onze organisatie. Buiten, maar ook in de orga nisatie is de mening verkondigd, dat de naam Rabobank bepaald niet beschouwd kon worden als een zeer originele vondst. Degenen, die deze mening naar voren Bijkantoor: Rabobank Rotterdam-Capelle brachten, zijn voorbijgegaan aan het feit, dat de groep deskundigen niet de opdracht had zo origineel mogelijk te zijn, maar een roepnaam moest vaststellen, die aan be paalde (zie bovengenoemde) eisen vol deed. Het aanvaarden van de naam Rabobank hield tevens in, dat een uniforme schrijf wijze gezocht moest worden, opdat, waar men de naam ook zou zien, dat steeds in dezelfde uitvoering zou zijn. De Rabobank moest een „eigen gezicht" krijgen; er moest een „house-style" gecreëerd worden. Het vaststellen van deze house-style werd opgedragen aan Total Design B.V., een bureau, dat op dit gebied op veel ervaring kan bogen en voor verschillende grote Nederlandse bedrijven opdrachten uit voerde. Total Design heeft zich in een betrekke lijk korte tijd van zijn taak gekweten. Men mene niet dat het ontwerpen van een house-style een kwestie is van een verza meling nijvere werkers, die haar ideeën in onderlinge wedijver aan het papier toe vertrouwt en dan maar afwacht aan welk voorstel de opdrachtgever de voorkeur zal geven. Het te ontwerpen woordbeeld moest zich onderscheiden van dat van andere bank instellingen, het moest gemakkelijk her kenbaar zijn en het mocht niet „gedegen" zijn, m.a.w. de bank voor iedereen moest zijn vriendelijkheid behouden. Zonder twijfel voldoet het nieuwe woordbeeld aan deze eisen. Een daarop gericht onder zoek in december vorig jaar gehouden heeft dit bevestigd. Men kan (en zal) er over discussiëren of de uitvoering „mooi" is. Dit is en blijft een kwestie van smaak. Ongetwijfeld zou het voor Total Design mogelijk geweest zijn voor elk van de bijna 1200 aangesloten banken een aan ieders smaak aangepast woordbeeld te ontwerpen. Dat was echter niet de opdracht. De nieuwe bankorgani- satie moest één eigen gezicht krijgen. Dit eigen gezicht zal de omvang van die organisatie alleen maar beklemtonen. Van Maastricht tot Groningen; van Den Helder tot Sas van Gent. Het zal geen afbreuk doen aan de belangrijkheid van de plaat selijke bank. Het tegendeel zal blijken. Zonder te behoeven spreken van een bank- reus zal het een ieder - en vooral de relaties - overtuigen van de kracht van deze coöperatie, die uitgroeide tot de grootste bankinstelling in Nederland. Daarom zullen afwijkingen in het woor- beeld altijd te betreuren zijn. Het was niet om een „show" te geven dat tijdens de Kringvergaderingen in januari jl. zo'n uit gebreide presentatie werd gegeven. Het was om alle aangesloten banken volledig te informeren waarom en hoe het woord beeld tot stand kwam. Nu, na een betrekkelijk korte aanlooppe riode, blijkt wel dat het overgrote deel van de aangesloten banken de nieuwe roepnaam gebruikt en zich ook bij de presentatie naar buiten van deze naam wenst te bedienen. Ook blijkt, dat men serieus wil meewerken om het „eigen gezicht" te handhaven. Dat sterkt ons in de overtuiging, dat de aangesloten banken het belang hebben ingezien van dat eigen gezicht en een unieke gelegenheid aangrijpen om zich landelijk gelijk te presenteren; met be houd van het voor de eigen plaats verwor ven eigen karakter.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 19