27
toekomst
fiscale afschrijvingen voor de casco vaak
slechts 2 per jaar. Daarmee wordt in
feite de technische levensduur belangrij
ker dan de economische. De sterke techni
sche vooruitgang leidt tot een versnelde
economische veroudering. Aan de eisen,
die deze ontwikkelingen aan de binnen
vaart stellen, kan onder het huidige fisca
le regime nauwelijks worden voldaan. In
vesteringen in nieuwe moderne schepen
met een laadvermogen van meer dan 1.000
ton vinden slechts traag plaats.
De binnenvaartvloot veroudert, hetgeen
aan het begin van dit artikel reeds werd
gesignaleerd. De concurrentie met het bui
tenland wordt moeilijker, te meer daar de
overheid in verschillende landen de bin
nenvaart verdergaande fiscale faciliteiten
biedt.
Het geschetste, weinig rooskleurige beeld
van de binnenvaart en de huidige, in
internationaal verband ongelijke concur
rentieverhoudingen zijn geen reden om de
binnenvaart als bedrijfstak af te schrij
ven. Het gelijktrekken van de concurren
tieverhoudingen en een versnelde sanering
zouden een flinke stimulans geven aan de
hoognoodzakelijke modernisering van de
Nederlandse binnenvaartvloot. Dit is des
te meer noodzakelijk, indien binnen
vaart voldoende vervoerscapaciteit moet
bieden op basis van de prognoses die in de
Integrale Verkeers- en Vervoersstudie van
het Nederlands Economisch Instituut wor
den gemaakt ten aanzien van het goede
renvervoer in het jaar 2000. In deze studie
wordt het aandeel van de binnenvaart in
het binnenlands goederenvervoer in 2000
geraamd op 28%, terwijl haar aandeel in
het internationale vervoer zal toenemen
tot 80
Aldus zou de binnenvaart haar marktaan
deel kunnen vergroten.
Of daarbij van een florerende bedrijfstak
kan worden gesproken, is afhankelijk van
de exploitatie-mogelijkheden voor de indi
viduele schippers, die met de schaalver
groting kunnen meegaan. Anderzijds zal
een aantal schippers, waarbij we vooral
denken aan de kleine laadvermogens
klasse, genoodzaakt zijn een beroep te
doen op de mogelijkheden tot bedrijfs
beëindigingshulp, die het Ontwikkelings-
en Saneringsfonds voor het Midden- en
Kleinbedrijf kan bieden.