27 toekomst fiscale afschrijvingen voor de casco vaak slechts 2 per jaar. Daarmee wordt in feite de technische levensduur belangrij ker dan de economische. De sterke techni sche vooruitgang leidt tot een versnelde economische veroudering. Aan de eisen, die deze ontwikkelingen aan de binnen vaart stellen, kan onder het huidige fisca le regime nauwelijks worden voldaan. In vesteringen in nieuwe moderne schepen met een laadvermogen van meer dan 1.000 ton vinden slechts traag plaats. De binnenvaartvloot veroudert, hetgeen aan het begin van dit artikel reeds werd gesignaleerd. De concurrentie met het bui tenland wordt moeilijker, te meer daar de overheid in verschillende landen de bin nenvaart verdergaande fiscale faciliteiten biedt. Het geschetste, weinig rooskleurige beeld van de binnenvaart en de huidige, in internationaal verband ongelijke concur rentieverhoudingen zijn geen reden om de binnenvaart als bedrijfstak af te schrij ven. Het gelijktrekken van de concurren tieverhoudingen en een versnelde sanering zouden een flinke stimulans geven aan de hoognoodzakelijke modernisering van de Nederlandse binnenvaartvloot. Dit is des te meer noodzakelijk, indien binnen vaart voldoende vervoerscapaciteit moet bieden op basis van de prognoses die in de Integrale Verkeers- en Vervoersstudie van het Nederlands Economisch Instituut wor den gemaakt ten aanzien van het goede renvervoer in het jaar 2000. In deze studie wordt het aandeel van de binnenvaart in het binnenlands goederenvervoer in 2000 geraamd op 28%, terwijl haar aandeel in het internationale vervoer zal toenemen tot 80 Aldus zou de binnenvaart haar marktaan deel kunnen vergroten. Of daarbij van een florerende bedrijfstak kan worden gesproken, is afhankelijk van de exploitatie-mogelijkheden voor de indi viduele schippers, die met de schaalver groting kunnen meegaan. Anderzijds zal een aantal schippers, waarbij we vooral denken aan de kleine laadvermogens klasse, genoodzaakt zijn een beroep te doen op de mogelijkheden tot bedrijfs beëindigingshulp, die het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor het Midden- en Kleinbedrijf kan bieden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 29