17
STRUCTUUR DER C.C.R.B.
de topstructuur van de
centrale bank
FUNCTIES GERICHT
OP DE MENS IN
DE ORGANISATIE
ONDERSTEUNING VAN
EN TOEZICHT OP
AANGESLOTEN BANKEN
COÖRDINATIE,
BELEIDSONTWIKKELING
CONTROLE
BIJSTURING
INFORMATIE
VERWERKING
- ONTWIKKELING
VERSCHAFFING
BEHEER VAN DE AAN
DE C.B. TOEVERTROUW
DE MIDDELEN
CENTRALE UITVOE
RING VAN BANCAIRE
WERKZAAMHEDEN
verdeling van de werkgebieden in directo
raten en stafgroepen is weergegeven.
De directoraten zijn uitvoerende of lijn-
eenheden, terwijl de stafgroepen meer
ondersteunende en in de beleidssfeer lig
gende taken hebben.
Een wezenlijk aspect van deze structuur
is, dat ieder van de vijf hoofddirecteuren
die met de leiding van een werkgebied
belast is, direct verantwoordelijk is voorde
coördinatie tussen de activiteiten van zijn
stafgroepen en zijn directoraten. De moti
vering hiervoor wordt gevonden in het
feit, dat de stafgroepen de belangrijkste
bronnen van vernieuwing en ontwikkeling
binnen de Centrale Bank vormen. De
WERKGEBIED
AANGESLOTEN
BANKEN
WERKGEBIED
ALGEMENE EN
JUR. ZAKEN
WERKGEBIED
CENTR ADMIN
STAFGROEP
SYSTEMEN EN
ADMINISTR
ORGANISATIE
WERKGEBIED
CENTRALE
BANKZAKEN
JURIDISCHE
ADVISEURS
DIRECTORAAT
BEDRIJVEN
STAFGROEP
BEDRIJFS
ORGANISATIE EN
EFFICIENCY
STAFGROEP
COMMERCIËLE
ONTWIKKELING
DIRECTORAAT
PERSONEEL
DIRECTORAAT
CONTROLE
STAFGROEP
BELEIDS
ONTWIKKELING
PERSONEEL
SOCIALE
ZAKEN
STAFGROEP
INFORMATIE
STAFGROEP
INFORMATIE
CENTRUM A.B.
STAFGROEP
CENTRUM
DIRECTORAAT
CENTRALE
MIDDELEN
DIRECTORAAT
BEGELEIDING
AANGESL.
BANKEN
CONTACTEN
AANGESLOTEN
BANKEN
CREDIETEN
DIRECTORAAT
STAFGROEP
JURIDISCHE
ZAKEN
HOOFDDIRECTIE
Deze vijfde functie omvat ook de beleids
voorbereiding binnen de Centrale Bank,
alsmede de controle op de uitvoering van
dit beleid en de eventuele bijsturing van
dit beleid.
De verantwoordelijkheid dient voor ieder
van deze vijf organisatorische eenheden
op het hoogste niveau van de Centrale
Bank te liggen.
Bij de verdere structurering van de hier
voor genoemde organisatorische eenheden
is uitgegaan van een aantal organisatie
principes zoals éénhoofdige verantwoor
delijkheid, een duidelijk onderscheid tus
sen lijn- en stafeenheden, tussen hiërar
chische en functionele bevoegdheden, en
tussen beleidsontwikkelings- en uitvoeren
de activiteiten.
Aangezien dit artikel echter beoogt de
hoofdlijnen van de structuur van de Cen
trale Bank toe te lichten, zal moeten
worden afgezien van een toelichting op
verdere details van de organisatiestruc
tuur, en van een beschouwing van de
structuur vóór en na de fusie.
Uit het voorgaande blijkt, dat de functies
van de Centrale Bank in vijf onderling
samenhangende groeperingen en derhalve
in vijf organisatorische eenheden onder te
brengen zijn.
Het bovenste schema geeft een en ander
weer.
Voor ieder van de bovenstaande vijf orga
nisatorische eenheden, werkgebieden te
noemen, dient één Hoofddirectielid ver
antwoordelijk te zijn.
Het lid van de Hoofddirectie dat verant
woordelijk is voor de ondersteuning van
de aangesloten banken wordt bijgestaan
door twee Hoofddirecteuren, aan wie hij
speciale taken binnen zijn werkgebied
heeft opgedragen.
De voorzitter van de Hoofddirectie is ver
antwoordelijk voor de coördinatie van de
hoofddirectietaken en voor de uiteindelij
ke beleidsontwikkeling, -controle en -bij
sturing.
Daaronder is een verdere uitwerking van
de structuur afgebeeld, waarin de onder-
genoemde hoofddirecteuren dienen erop
toe te zien, dat de binnen de stafgroepen
ontwikkelde ideeën afgestemd zijn op de
behoeften en de mogelijkheden van deze
directoraten en dat deze ook werkelijk
worden toegepast binnen deze directo
raten.
Ten slotte is ernaar gestreefd om door een
marktgerichte structuur binnen het werk
gebied „aangesloten banken" te stimule
ren, dat de behoeften van de verschillende
markten van de Rabobanken bepalend
zullen worden voor de specifieke dien
stenpakketten, die deze banken op deze
markten zullen gaan aanbieden.
Indien deze organisatiestructuur ertoe zal
bijdragen, dat de Rabobanken een duide
lijk antwoord zullen kunnen geven op de
in de aanvang van dit artikel genoemde
uitdagingen, dan zal zij in belangrijke
mate aan haar doel beantwoord hebben.
Hiernaast stelt deze organisatiestructuur
de organisatie ertoe in staat om een aantal
voordelen die met de fusie der Raiffeisen-
en Boerenleenbanken zijn beoogd, te rea
liseren.