29 positie assuradeuren schaderegelingsakkoorden werkwijze maatschappijen - de wijze waarop verzekeringsmaat schappijen betrokken zijn bij afwikkeling van schaden; - de mogelijkheden die verzekerden en assuradeuren daarbij ten dienste staan. Autoverzekeraars in Nederland regelen per jaar zo'n 800.000 verkeersschaden. In de gegevens die door het C.B.S. gepubli ceerd worden, vinden we dit aantal niet terug. Dit komt omdat de registratie door het C.B.S. geschiedt op basis van door de politie ingezonden statistiekformulieren. Er vinden echter tal van schadegevallen plaats waarover de politie niet wordt ingelicht. Bovendien zijn bij aanrijdingen vaak meer motorvoertuigen betrokken terwijl er toch maar sprake is van één verkeersongeval. Artikel 284 W.v.K. kent aan de verzeke raar die een schade vergoedt een subroga- tierecht toe. Dat wil zeggen dat de assu radeur, die krachtens een verzekeringso vereenkomst, een betaling doet in de rech ten van zijn verzekerde treedt. Als zoda nig kan hij betaling vorderen van degene door wiens schuld de schade is ontstaan. Bij de beoordeling van de schadeformulie ren zullen assuradeuren derhalve steeds nagaan of er een schuldige derde is. Is deze er, dan zal men verhaal uitoefenen. Zowel in Nederland als in de ons omrin gende landen wordt van dit recht druk gebruik gemaakt. Meestal vindt het verhaal van uitbetaalde schaden plaats zonder dat verzekerden daar veel bemoeienis mee hebben. Basis voor de beoordeling van de schuld vraag vormen de door partijen bij hun maatschappij(en) ingediende schadeformu lieren, de inhoud van het procesverbaal van de politie en eventueel aanvullende gegevens als verklaringen van getuigen en van de politie verkregen inlichtingen. Vaak moet echter de uitslag van de straf zaak worden afgewacht en soms levert het strafproces geen duidelijke indicatie op voor de mate van schuld van de verkeers- overtreder, of is de samenhang tussen de overtreding en het ontstane gevolg (de schade) niet aantoonbaar. Is er geen overeenstemming te bereiken dan zal men eventueel langs de weg van een civiele procedure trachten de vorde ring te incasseren. Men zal begrijpen dat deze methode om slachtig en kostbaar is. Voor de autoverzekeraars was dat aanlei ding om binnen hun vereniging, de N.V.V.A., overleg te plegen. Eerst werd een regeling ontworpen waar bij men wederzijds afzag van het uitoefe nen van het verhaalsrecht terzake van betaalde cascoschaden; de zgn. „knock for knock"-overeenkomst. Door afwijking in de opbouw van de verzekeringsportefeuilles leidde deze rege ling echter tot andere uitkomsten dan, op grond van de wet der grote aantallen, was verondersteld. Daarop trokken een aantal maatschappij en zich terug. Na een tussenvorm kwam tot stand de Overeenkomst Vereenvoudigde Schadere geling (O.V.S.). Deze overeenkomst betreft enkele soorten schaden die zich veelvuldig voordoen en waarover, t.a.v. de schuldver deling, veelal slechts moeizaam overeen stemming werd bereikt. In de regeling zijn vastgelegd de percenta ges waarin de w.a.-verzekeraars dienen te participeren in de uitbetaalde casco-scha den, voor zover deze betrekking hebben op: 1. Botsingen op kruisingen en splitsingen van wegen. 2. Botsingen tussen een linksafslaand en In het januarinummer werd door prof. Stein een juridische beschouwing gewijd aan de grondslagen voor de schade vergoeding bij verkeersongevallen, het functioneren van het bestaande systeem en de alternatieve mogelijkheden als: de verplichte verkeersverzekering en de af schaffing van de aansprakelijkheid. De schrijver vroeg zich af of - gelet op het moderne verkeer - de uitgangspun ten schuld en verwijtbaarheid wel te hanteren zijn. Geconstateerd werd voorts dat het in stellen van regres-acties tijdrovend en kostbaar is. Assuradeuren hebben dit gedeeltelijk ondervangen door met elkaar daarvoor afspraken te maken en regels op te steljen. De schrijver concludeerde ten slotte dat de besproken voorstellen tot ver betering niet afrekenden met de be staande problematiek. In het huidige maatschappelijk bestel is bovendien het verhaalsrecht zodanig geïntegreerd, dat afschaffing ervan ver strekkende gevolgen zou hebben; gevol gen die door het bestaande pakket col lectieve voorzieningen niet opgevangen kunnen worden. In deze bijdrage, zal vanuit de praktijk van de verzekeringsdeskundige, aan dacht worden geschonken aan enkele elementen die in het voorgaande artikel terloops werden aangeduid en worden enkele wenken gegeven met de bedoe ling het inzicht in de materie en het resultaat van een te voeren verhaals- actie te bevorderen. een rechtdoorgaand, linksinhalend, motor rijtuig. 3. Kop-staart botsingen. Ook met buitenlandse assuradeuren is er een regeling getroffen, het zgn. Internatio naal Schaderegelings Akkoord (I.S.A.). Een aantal maatschappijen hebben voorts be sloten om niet in de O.VS. geregelde gevallen, in het overleg tussen de juristen van de maatschappijen, in der minne op te lossen. Naast de besproken casco-schaden kunnen verzekeraars, op grond van de afgesloten w.a.-verzekering, verplicht zijn schade te vergoeden aan andere groepen dan auto verzekeraars als bijv.: - eigenaren van beschadigde zaken; - personen die letsel opliepen en/of na bestaanden van verkeersslachtoffers; - ziektekostenverzekeraars; - ziekenfondsen en andere uitvoeringsor ganen der sociale wetten; - de overheid als bezitter van eigendom en als werkgever.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 31