het goederenvervoer
het wegvervoer
32
het nederlandse wegvervoer
getwijfeld belangrijke ontwikkelingen doormaken. Op de
ze plaats willen wij daaraan echter voorbijgaan en ons
richten op het goederenvervoer en in het bijzonder het
wegvervoer.
Het goederenvervoer kunnen we enerzijds onderscheiden
naar bestemming: binnenlands c.q. grensoverschrijdend,
anderzijds naar vervoerstechniek, te weten wegvervoer,
spoorwegen en binnenvaart.
Afgezien van de vraag of er sprake is van beroepsver
voer c.q. eigen vervoer, kunnen wij uit bijgaande tabel de
betekenis van de verschillende vervoerstechnieken afle
zen.
Aandeel van de verschillende verkeerstechnieken in het
goederenvervoer in 1970
Totaal vervoerd Grensover-
gewicht Binnenlands schrijdend
x 1 min. x 1 min. x 1 min.
Verkeerstechniek ton in ton in ton in
binnenvaart 189,1 35,1 92,8 22,7 96,3 74,3
spoorwegen 22,4 4,2 11,5 2,8 10,9 8,4
vrachtauto's 326,9 60,7 304,4 74,5 22,5 17,3
Totaal 538,4 100,0 408,7 100,0 129,7 100,0
Het spoorwegvervoer blijkt uit deze tabel van geringe
betekenis te zijn. Daaraan toevoegend de door de
Nederlandse Spoorwegen uitgesproken prioriteit voor het
reizigersvervoer, wordt hier een voorbijgaan aan deze
vervoerstechniek gerechtvaardigd.
Verder kunnen we stellen, dat het binnenschip voor het
grensoverschrijdend vervoer dezelfde betekenis heeft als
de vrachtauto voor het binnenlands vervoer. Echter van
het totale vervoer neemt de vrachtauto meer dan 60%
voor zijn rekening, de binnenvaart 35
Hier richten we onze aandacht op het wegvervoer; in een
volgend artikel zal de binnenvaart nader besproken
worden.
In het binnenlands vervoer neemt de vrachtauto met bijna
driekwart van het vervoerd gewicht veruit de belangrijk
ste plaats in. Het binnenlands vervoer van landbouwpro-
dukten en metalen geschiedt voor meer dan 80% met
een vrachtauto, van voedingsmiddelen en chemische