het goederenvervoer het wegvervoer 32 het nederlandse wegvervoer getwijfeld belangrijke ontwikkelingen doormaken. Op de ze plaats willen wij daaraan echter voorbijgaan en ons richten op het goederenvervoer en in het bijzonder het wegvervoer. Het goederenvervoer kunnen we enerzijds onderscheiden naar bestemming: binnenlands c.q. grensoverschrijdend, anderzijds naar vervoerstechniek, te weten wegvervoer, spoorwegen en binnenvaart. Afgezien van de vraag of er sprake is van beroepsver voer c.q. eigen vervoer, kunnen wij uit bijgaande tabel de betekenis van de verschillende vervoerstechnieken afle zen. Aandeel van de verschillende verkeerstechnieken in het goederenvervoer in 1970 Totaal vervoerd Grensover- gewicht Binnenlands schrijdend x 1 min. x 1 min. x 1 min. Verkeerstechniek ton in ton in ton in binnenvaart 189,1 35,1 92,8 22,7 96,3 74,3 spoorwegen 22,4 4,2 11,5 2,8 10,9 8,4 vrachtauto's 326,9 60,7 304,4 74,5 22,5 17,3 Totaal 538,4 100,0 408,7 100,0 129,7 100,0 Het spoorwegvervoer blijkt uit deze tabel van geringe betekenis te zijn. Daaraan toevoegend de door de Nederlandse Spoorwegen uitgesproken prioriteit voor het reizigersvervoer, wordt hier een voorbijgaan aan deze vervoerstechniek gerechtvaardigd. Verder kunnen we stellen, dat het binnenschip voor het grensoverschrijdend vervoer dezelfde betekenis heeft als de vrachtauto voor het binnenlands vervoer. Echter van het totale vervoer neemt de vrachtauto meer dan 60% voor zijn rekening, de binnenvaart 35 Hier richten we onze aandacht op het wegvervoer; in een volgend artikel zal de binnenvaart nader besproken worden. In het binnenlands vervoer neemt de vrachtauto met bijna driekwart van het vervoerd gewicht veruit de belangrijk ste plaats in. Het binnenlands vervoer van landbouwpro- dukten en metalen geschiedt voor meer dan 80% met een vrachtauto, van voedingsmiddelen en chemische

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 34