31 drs. a. j. m. peeters Het Nederlandse goederenvervoer, en in het bijzonder het wegvervoer, wordt gekenmerkt door een toenemend gebruik van containers. Het containervervoer, waarvan de groei voorlopig onge twijfeld nog zal voortduren, heeft een snelle opkomst beleefd. Daarmee staat het op een lijn met de ontwikke ling van de communicatiemedia, die het berichtenverkeer sterk heeft bevorderd. Als onderdeel van de bedrijfstak kunnen wij vervolgens nog het personenvervoer noe men. Ten aanzien hiervan moet worden opgemerkt, dat het openbaar vervoer niet voldoende attractief is gebleken om de sterke intensivering van het reizigersverkeer tot zich te trekken, hetgeen moge blijken uit het nog steeds toenemende gebruik van de eigen auto. In zijn totaliteit levert het vervoer een bijdrage van ruim 7% aan het nationale inkomen. In deze is haar betekenis groter dan die van de landbouw. Terwijl de landbouw relatief geleidelijk in betekenis afneemt (in 1960 nog 10,8 in 1970 nog slechts 6,3%), blijft het aandeel van de vervoerssector in het nationaal inkomen op een vrij constant niveau van ruim 7 Het personenvervoer en het berichtenverkeer zullen on-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 33