31
drs. a. j. m. peeters Het Nederlandse goederenvervoer, en in het bijzonder
het wegvervoer, wordt gekenmerkt door een toenemend
gebruik van containers.
Het containervervoer, waarvan de groei voorlopig onge
twijfeld nog zal voortduren, heeft een snelle opkomst
beleefd. Daarmee staat het op een lijn met de ontwikke
ling van de communicatiemedia, die het berichtenverkeer
sterk heeft bevorderd. Als onderdeel van de bedrijfstak
kunnen wij vervolgens nog het personenvervoer noe
men.
Ten aanzien hiervan moet worden opgemerkt, dat het
openbaar vervoer niet voldoende attractief is gebleken
om de sterke intensivering van het reizigersverkeer tot
zich te trekken, hetgeen moge blijken uit het nog steeds
toenemende gebruik van de eigen auto.
In zijn totaliteit levert het vervoer een bijdrage van ruim
7% aan het nationale inkomen. In deze is haar betekenis
groter dan die van de landbouw. Terwijl de landbouw
relatief geleidelijk in betekenis afneemt (in 1960 nog
10,8 in 1970 nog slechts 6,3%), blijft het aandeel van
de vervoerssector in het nationaal inkomen op een vrij
constant niveau van ruim 7
Het personenvervoer en het berichtenverkeer zullen on-