23 r voorstellen tot verbetering verplichte verkeersverzekering conclusie afschaffing van aansprakelijkheid Het zojuist geschetste probleem heeft in binnen- en buitenland de aandacht ge trokken - want uit de aard der zaak houden de moeilijkheden waartoe het mo derne verkeer aanleiding geeft, niet bij onze grenzen op. Zo heeft men diverse oplossingen voorge steld om het huidige stelsel te verbeteren; doch het is de vraag of die oplossingen niet met nieuwe problemen zijn behept, die erger zijn dan de moeilijkheden die wij thans moeten ondervinden. Twee voorstellen zullen in het bijzonder onze aandacht verdienen: het voorstel tot invoering van een verplichte verkeersver- zekering en dat tot afschaffing van de aansprakelijkheid bij verkeersongevallen. Een oplossing, die in het buitenland - de Canadese staat Sasketchewan - toepas sing heeft gevonden, bestaat uit een ver plichte verkeersverzekering, die elke ge motoriseerde verkeersdeelnemer moet sluiten, en wel bij een staatsverzekerings maatschappij. Heeft een verkeersongeval plaatsgevonden, dan vergoedt die maat schappij de schade van iedereen, die bij het ongeval betrokken was, ongeacht wie schuld draagt aan het ongeval en onge acht of de schade wordt geleden door de bestuurder van een auto, een inzittende of een voetganger. Dat levert een op het eerste gezicht sim pele oplossing van het probleem op, die echter, bij nadere beschouwing, toch aan een aantal mankementen lijdt. 1. Het systeem is alleen realiseerbaar, als er maar één maatschappij op het gebied van de verkeersverzekering werkzaam is, omdat anders, als meer dan een auto bij een verkeersongeval is betrokken, niet een mogelijkheid bestaat om de maatschappij aan te wijzen, die in een bepaald geval de schade die derden (bijvoorbeeld voetgan gers) hebben geleden, zal hebben te ver goeden. 2. Het systeem biedt niet een afdoende oplossing omdat de schade alleen tot een bepaald maximum voor vergoeding in aanmerking kan komen. Bij gelijkheid van premiebetaling kan voor iedereen al leen een gelijke uitkering worden verze kerd. Dat heeft ertoe geleid dat iemand die een extra-grote schade heeft geleden, deze toch weer door een schadevergoe dingsactie kan verhalen op de persoon, door wiens schuld de schade werd veroor zaakt. door voorzieningen van de sociale verze kering opgevangen; met een geringe ver betering van die voorzieningen is het voorstel om bij verkeersongevallen de aansprakelijkheid tot schadevergoeding helemaal af te schaffen verantwoord te achten, zo wordt betoogd. Dit stelsel zou inderdaad ingevoerd kun nen worden, wanneer in ons land iedereen evenveel zou verdienen en iedereen de zelfde financiële lasten zou hebben te dragen. Dat is echter niet het geval. Als een tuinder, die met kostbare investerin gen een groot bedrijf heeft opgebouwd en die hoge opbrengsten heeft doch ook zwa re verplichtingen op zich heeft genomen, door een dodelijk verkeersongeval wordt getroffen, blijven zijn vrouw en kinderen wel aan de hoge onkosten vastzitten, doch moeten volgens het voorgestelde systeem, in plaats van de arbeidskracht van de overledene, met een sociale uitkering, die uit de aard der zaak aan een maximum is gebonden, genoegen nemen. Dit is een onaanvaardbaar resultaat, als dit ongeval veroorzaakt werd door iemand die bij voorbeeld dronken achter het stuur heeft gezeten, roekeloos door rood licht op een zebrapad met voetgangers is ingereden en goed is voor volledige schadevergoeding. Niemand zal kunnen ontkennen dat in een dergelijk geval de volledige vergoeding van de schade gerechtvaardigd is te ach ten. Zo ontkomt men ook hier niet aan de schadevergoedingsactie en de problemen van het huidige systeem worden slechts ten dele opgelost. Het is dan beter ter vermijding van de geschetste complicaties met het huidige stelsel genoegen te nemen; ondanks de daaraan verbonden ongemakken. Mis schien kan al hetgeen over dit vraagstuk is aangevoerd er toe dienen om ons daar mee beter te verzoenen. Nog radicaler dan de verplichte verkeers verzekering is het voorstel om de aanspra kelijkheid bij verkeersongevallen hele maal af te schaffen. In onze maatschappij wordt de persoonlijke schade die het ge volg is van verkeersongevallen meestal

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1973 | | pagina 25