len verschillen van de huidige, maar zijn daarmee niet uit de wereld geholpen. Duits land kan nog steeds bogen op een betalings overschot, waardoor de hoeveelheid DM in handen van het buitenland zeker niet toe reikend zal zijn om de internationale handel te financieren. Op 1 januari 1970 heeft IMF een eerste en zeer belangrijke stap gezet op de weg naar een nieuwe reserve-eenheid. De creatie van de speciale trekkingsrechten heeft niet tot doel financieringsmiddelen te verstrekken voor de internationale handel, maar betekent een ver sterking van de goud- en deviezenreserves van de landen die hieraan deelnemen. Wel valt als het ware een gedeelte van de de viezenreserve vrij om in het handelsverkeer aan te wenden. De brutoreserves van de wereld hebben geen gelijke tred gehouden met de uitbreiding van de wereldhandel. De reserves zijn van 1955 tot 1966 met 39 procent toegenomen, terwijl de omvang van de wereldhandel met 185 procent werd vergroot. Het verband tussen de brutoreserves en de wereldhandel is geen ideale maatstaf voor het meten van de be hoefte aan nieuwe reserve-eenheden. Er zijn economen die de mate van betalingsbalans onevenwichtigheden in het verleden een be tere aanwijzing achten voor het juiste niveau van de reserves. Dit neemt niet weg dat ondanks het verschil in opvatting men het er medio 1960 wel over eens was dat de groei van de reserves waarschijnlijk niet voldoende kon worden genoemd. Door de introductie van de speciale trek kingsrechten hoopt men dit probleem te kun nen ondervangen. Op 1 januari 1970 ontvin gen de deelnemers aan dit plan voor een bedrag van 3,5 miljard nieuwe reserve-een heden. Een jaar later kwam daar 3 miljard bij, terwijl op 1 januari 1972 wederom voor 3 miljard trekkingsrechten zullen worden toegekend. De hoeveelheid SDR's (afkorting van Special Drawing Rights) die een land ontvangt is afhankelijk van de grootte van zijn quota bij het IMF, Vandaar dat Amerika de meeste SDR's krijgt toegewezen, éénmaal 867 mil joen en tweemaal 717 miljoen. De Neder landse goud- en deviezenreserves nemen toe met éénmaal 87,4 miljoen aan trek kingsrechten en tweemaal 74,9 miljoen. De waarde van de SDR's is gedefinieerd als een bepaalde hoeveelheid fijn goud. Wijziging van deze waarde kan alleen plaatsvinden door een amendement op de 'articles of agreement' van het IMF. De SDR's zijn niet overdraagbaar aan particulieren en zijn daar door ongeschikt om direct de koers van een valuta te steunen. Een land dat SDR's bezit kan deze wél aan een ander land aanbieden en daarvoor in ruil convertibele valuta's vra gen, waarmee wél marktondersteunende ope raties mogelijk zijn. De acceptatie van SDR's kan op twee ma nieren tot stand komen. Het IMF wijst een of meer landen aan om SDR's te aanvaarden in ruil voor convertibele valuta's of er vindt een wederzijdse overeenkomst plaats. Hierbij krij gen de landen die SDR's aanbieden, op en kele uitzonderingen na, hun eigen valuta te rug. Deze laatste mogelijkheid is vooral voor de Verenigde Staten aantrekkelijk. Een aan tal landen die anders misschien hun dollars wensten om te zetten in goud, kunnen nu in plaats daarvan SDR's ontvangen. 479

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1971 | | pagina 33