Onder deze titel brengt Teleac begin vol gende jaar een cursus van tien lessen, waar in wordt getracht de ondernemers in het mid den- en kleinbedrijf bewust te maken van de noodzaak op deskundige en systematische wijze aandacht te besteden aan een aantal management-projecten. Deze doelstelling is gekozen, omdat de on dernemer nog te vaak vooral zijn aandacht geeft aan de vaktechnische kant van de be drijfsvoering, waardoor de andere aspecten wat in de verdrukking komen. De doelstelling ligt niet in de eerste plaats op het vlak van de kennisoverdracht, maar eerder op het vlak van gedragsverandering, waarbij vaak emotionele factoren en gewoon ten een grote rol spelen. Vandaag aan de dag zal de ambachtsman met een onderneming ondernemer moeten zijn ter wille van de continuïteit van het be drijf. Dat vraagt om verandering van de in stelling, die hij als ambachtelijk ondernemer heeft met betrekking tot het eigen bedrijf. Hij zal zich moeten beraden over die aspecten, welke niet het produkt of de dienst zélf be treffen, maar wel van enorme invloed zijn op de gezondheid van de onderneming. De ondernemer van vandaag zal dus niet al leen de vraagstukken moeten kennen binnen de vaktechnische gebieden, maar ook die met betrekking tot zijn personeel, zijn ad ministratie, zijn financiële continuïteit, zijn know how, zijn markt en zijn plaats tussen collega's. De serie is dan ook in opzet belangrijk an ders dan de gebruikelijke lessen. Wil men de ondernemer bereiken, dan zal hij zich moeten kunnen identificeren met dat gene, wat hij op het scherm te zien en te ho ren krijgt. Vandaar dat Teleac over dit onderwerp geen lessen produceert, maar de presentator vra gen laat stellen aan ondernemers en hen on derling - soms ook met adviseurs - laat dis cussiëren over die vragen, waarvan de be antwoording van beslissende betekenis is, voor het voortbestaan van de onderneming. De opnamen voor de cursus zijn in de am bachtelijke bedrijven zélf gemaakt. Soms laat men de vraagstelling ontstaan door middel van een rollenspel. Zo zien we hoe in de praktijk een sollicitatiegesprek verloopt, waar aan dan de vraag gekoppeld is, aan welke eisen de sollicitatieprocedure en de introduc tie moeten voldoen. De bedrijven krijgen steeds meer met de druk van de loonkosten te maken. Een goede werving, selectie en introductie zijn voor het bedrijf dan ook van groot belang. Deze cursus is ongetwijfeld ook voor de leidinggevende functionarissen uit onze organisatie van belang. Niet alleen kan de kennis voor de eigen praktijk ermee wor den aangevuld, maar ook geeft het een in zicht in de vraagstukken, waarmee een be langrijk deel van de klantenkring van de plaatselijke banken - kleine ondernemers - te kampen heeft. Televisiecursus 459

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1971 | | pagina 13