wezen dan wel tot het coöperatieve bank wezen. In een drietal publikaties over dit on derwerp, die in ons land onlangs versche nen, werd het management vanuit een drietal gezichtspunten belicht. Eerst werd ingegaan op het structurele sys teem van de onderneming als de organisatie van gezags-, informatie-, uitvoerings- en con trolepatronen. Als uitgangspunt gold daarbij, dat voor bepaalde activiteiten doelstellingen worden vastgesteld, die binnen een zekere periode zouden moeten worden verwezen lijkt. Deze taakstelling geschiedt in overleg met degene, die voor het realiseren van de doelstellingen verantwoordelijk is, waardoor zijn actieve inzet wordt gewaarborgd. Het op stellen van een budget voor de bepaalde akti- viteit en voor de bepaalde periode speelt hier bij een belangrijke rol. Na afloop daarvan wordt nagegaan in hoeverre de realisaties af wijken van de projecties. Als tweede aspect werd de marketing in het bankwezen belicht; daarbij werd het belang onderstreept van het markt-gericht denken en werd aangegeven welke consequenties hier uit voor de organisatie van een bank voort vloeien. Als derde aspect werd het sociale manage ment genoemd. Dit heeft een interne en een externe kant. Het externe aspect wordt be paald door de maatschappelijke taak en de verantwoordelijkheid van het bedrijf ten op zichte van de samenleving. Het interne so ciale management is gericht op het zo goed mogelijk aanwenden van allerlei beschikbare vermogens van de binnen een organisatie werkende mensen. Bij lezing van mijn rapport zal het duidelijk zijn, dat ik vooral aan het sociale manage ment aandacht heb geschonken en wel uit het oogpunt van verhoudingen, die voor mij het meest bekend zijn dat wil zeggen de maatschappelijke en sociale verhoudingen en de invloed daarvan op het in Nederland werk zame coöperatieve landbouwkrediet. Dit ont wikkelt zich in een toenemende samenwerking tussen de beide coöperatieve bankorganisa- ties in ons land tot de grootste bankorganisa- tie van Nederland met een gezamenlijk ba lanstotaal van meer dan 20 miljard. Het spreekt vanzelf, dat de voorbereiding van de fusie, waaraan thans hard wordt gewerkt, ertoe leidt, dat de structurele organisatie van de leiding en het beheer van de op coöpera tieve grondslag werkende banken in Neder land opnieuw in overweging is genomen en wordt onderzocht. Van de persoonlijke lering, die ik daaruit heb kunnen trekken, heb ik bij de opstelling van mijn rapport en bij de voor bereiding van deze toelichting dankbaar ge bruik kunnen maken. Mijn dagelijkse ge sprekspartners in de Coöperatieve Raiffeisen- Boerenleenbank - het voorlopige samenwer kingsorgaan van de nu nog afzonderlijke coö peratieve landbouwkredietorganisaties in ons land - zijn derhalve buiten hun verantwoor delijkheid mede de inspirerende bron geweest voor mijn gedachtenontwikkeling over mana gement in het coöperatieve spaar- en krediet wezen in ons land. Indien men de management-problematiek van het coöperatieve bankwezen vergelijkt met ,de overeenkomstige problematiek van het handelsbankwezen, signaleert men al direct een verschillend uitgangspunt. De organisa- 307

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1971 | | pagina 9