van New York duurt een half uur. Vandaar
tot in het centrum nog een uur waarbij men
dan gelegenheid heeft een indruk te krijgen
van de enorme uitgestrektheid van deze stad
met zijn 8 miljoen inwoners. Dan de aan
komst in het hotel The New-Yorker, een reus
van 40 verdiepingen met 500 kamers. Met
een hal die doet denken aan een stationshal
van een middelgrote Nederlandse stad op
een dag dat iedereen een dagje uit wil. De
ernstige waarschuwing van de reisleider aan
de jongelui en begeleiders 's avonds niet al
leen de straat op te gaan en bepaalde straten
ook niet in groepen in te gaan, besloot deze
enerverende dag.
De eerste morgen in Amerika. Nieuwe erva
ring. Het Amerikaanse ontbijt: roereieren,
toast, gebakken aardappelen en worstjes. Een
feit is dat een mens het daarop enige tijd kan
uithouden. De rondrit door de stad leverde
verbijsterende ervaringen op. De smerigheid
en de verwaarlozing van trottoirs en straten,
de vervallen gebouwen naast de enorme wol
kenkrabbers, de mensenmassa's, het ver
keer. Het is inderdaad zoals een New Yorker
ons vertelde: 'Wij hebben het hier niet meer
in de hand. Er is van alles te veel behalve
geld en mankracht om New York leefbaar te
houden'. New York is niet meer leefbaar. Het
is interessant de stad te doorkruisen. China-
town te bezichtigen, Greenwich-Village, het
gebouw van de Verenigde Naties, het Vrij
heidsbeeld, Wallstreet met de effectenbeurs,
het Empire State Building, het Rockefeller
Center. Met een gepast gezicht het Waldorf-
Astoriahotel in en uit te lopen. Maar om acht
uur 's avonds met vier volwassenen over
Timessquare wandelen is al geen genoegen
meer. Men moet New York bezocht hebben.
Natuurlijk. Maar men verlaat het geschokt en
teleurgesteld. En men moet de schrijver
Norman Mailer gelijk geven als hij zegt dat
New York, de bijbelse stad, uit Gods genade
is gevallen.
De vierde dag stond een tocht per bus van
New York via Philadelphia naar Washington
op het programma. Men heeft ons nooit iets
te veel gezegd over het wegennet in Ame
rika. Het is voortreffelijk met zijn vier of zes
rijstroken. De automobilist houdt zich overi
gens zeer correct aan de maximum snelheid
van 70 mijl. Aan de wijze waarop het inten
sieve verkeer zich voortbeweegt is te zien, dat
hier reeds vele generaties gewend zijn aan de
auto. Het gaat allemaal soepeler, meer geven
en niet alleen maar nemen, kortom, verdraag
zamer dan in het oude Europa. Opmerkelijk
is ook dat op vrijwel alle autowegen tol be
taald moet worden.
Philadelphia is een historische stad met zijn
congreshall, waar ook nog steeds, als een
soort relikwie de - gebarsten - klok bewaard
wordt die bij bijzondere gebeurtenissen in
het begin van de jonge Amerikaanse geschie
denis geluid werd.
Historische plaatsen worden overigens niet
alleen door toeristen bezocht. Men geeft er
de jonge Amerikaanse staatsburgers les in
de geschiedenis van hun land, wat ons, gelet
op de sfeer, een voortreffelijke methode voor
komt.
Washington is de typische regeringsstad maar
dan met Amerikaanse dimensies. Brede bou
levards en veel groen dat des te beter uit
komt omdat de enorme wolkenkrabbers ont
breken. Geen enkel gebouw mag namelijk
276