van New York duurt een half uur. Vandaar tot in het centrum nog een uur waarbij men dan gelegenheid heeft een indruk te krijgen van de enorme uitgestrektheid van deze stad met zijn 8 miljoen inwoners. Dan de aan komst in het hotel The New-Yorker, een reus van 40 verdiepingen met 500 kamers. Met een hal die doet denken aan een stationshal van een middelgrote Nederlandse stad op een dag dat iedereen een dagje uit wil. De ernstige waarschuwing van de reisleider aan de jongelui en begeleiders 's avonds niet al leen de straat op te gaan en bepaalde straten ook niet in groepen in te gaan, besloot deze enerverende dag. De eerste morgen in Amerika. Nieuwe erva ring. Het Amerikaanse ontbijt: roereieren, toast, gebakken aardappelen en worstjes. Een feit is dat een mens het daarop enige tijd kan uithouden. De rondrit door de stad leverde verbijsterende ervaringen op. De smerigheid en de verwaarlozing van trottoirs en straten, de vervallen gebouwen naast de enorme wol kenkrabbers, de mensenmassa's, het ver keer. Het is inderdaad zoals een New Yorker ons vertelde: 'Wij hebben het hier niet meer in de hand. Er is van alles te veel behalve geld en mankracht om New York leefbaar te houden'. New York is niet meer leefbaar. Het is interessant de stad te doorkruisen. China- town te bezichtigen, Greenwich-Village, het gebouw van de Verenigde Naties, het Vrij heidsbeeld, Wallstreet met de effectenbeurs, het Empire State Building, het Rockefeller Center. Met een gepast gezicht het Waldorf- Astoriahotel in en uit te lopen. Maar om acht uur 's avonds met vier volwassenen over Timessquare wandelen is al geen genoegen meer. Men moet New York bezocht hebben. Natuurlijk. Maar men verlaat het geschokt en teleurgesteld. En men moet de schrijver Norman Mailer gelijk geven als hij zegt dat New York, de bijbelse stad, uit Gods genade is gevallen. De vierde dag stond een tocht per bus van New York via Philadelphia naar Washington op het programma. Men heeft ons nooit iets te veel gezegd over het wegennet in Ame rika. Het is voortreffelijk met zijn vier of zes rijstroken. De automobilist houdt zich overi gens zeer correct aan de maximum snelheid van 70 mijl. Aan de wijze waarop het inten sieve verkeer zich voortbeweegt is te zien, dat hier reeds vele generaties gewend zijn aan de auto. Het gaat allemaal soepeler, meer geven en niet alleen maar nemen, kortom, verdraag zamer dan in het oude Europa. Opmerkelijk is ook dat op vrijwel alle autowegen tol be taald moet worden. Philadelphia is een historische stad met zijn congreshall, waar ook nog steeds, als een soort relikwie de - gebarsten - klok bewaard wordt die bij bijzondere gebeurtenissen in het begin van de jonge Amerikaanse geschie denis geluid werd. Historische plaatsen worden overigens niet alleen door toeristen bezocht. Men geeft er de jonge Amerikaanse staatsburgers les in de geschiedenis van hun land, wat ons, gelet op de sfeer, een voortreffelijke methode voor komt. Washington is de typische regeringsstad maar dan met Amerikaanse dimensies. Brede bou levards en veel groen dat des te beter uit komt omdat de enorme wolkenkrabbers ont breken. Geen enkel gebouw mag namelijk 276

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1971 | | pagina 58