bliek, werden de interne en de externe ver houdingen door een omvangrijke kapitaalin- voer, voornamelijk bestaande uit Amerikaan se dollars, ernstig verstoord. Inmiddels - de voorzitter heeft daarop reeds gewezen - hebben wij het uitbreken van een nieuwe internationale monetaire crisis be leefd. Opnieuw is weer eens gebleken hoe onstabiel en kwetsbaar het geldende inter nationale monetaire systeem is en hoe spoe dig het gebrek aan vertrouwen in de dollar kan leiden tot massale bewegingen van spe culatief geld. Het is in het bijzonder te be treuren, dat de dollar opnieuw onder vuur is genomen op het moment dat de eerste teke nen van succes merkbaar werden van maat regelen tot herstel van de prijsstabiliteit in de Verenigde Staten. Hoewel de oorzaken voor het plotseling uit breken van deze monetaire crisis dieper lig gen, kan anderzijds niet worden ontkend dat een slecht overwogen verklaring van Duitse economische instituten over de wenselijkheid van zwevende valuta en een twijfelachtige reactie daarop van de Duitse regering het uitbreken van een monetaire crisis hebben geforceerd. Hierdoor werd ook de samenwer king ondermijnd van de centrale banken op het punt van de rentepolitiek die juist haar eerste resultaten begon op te leveren. Het blijft een feit, dat stabiliteit op de valutamark ten alleen kan worden hersteld indien de ba sis-oorzaak van de onstabiliteit - de zwak heid van de dollar als belangrijkste interna tionaal betaalmiddel - kan worden hersteld. Niettemin moet de vraag worden gesteld of het uitbreken van de monetaire crisis niet had kunnen worden voorkomen door een be tere controle op de zogenaamde Eurodollar- markt, waartoe van essentieel belang zouden zijn geweest gezamenlijke beslissingen en duidelijke verklaringen van de centrale banken om geen dollars terug te voeren naar deze markt zolang zich nog speculatieve geldbewe- gingen voordoen. Daarbij moet worden opgemerkt, dat de on dermijnende uitwerking van speculatieve geld- bewegingen eerder kan worden bedwon gen door een duidelijke standpuntbepaling in deze zaken door alle betrokken regeringen, dan door pogingen een waterdicht netwerk van controlemaatregelen in het leven te roe pen. Dit neemt echter niet weg, dat bepaalde door de betrokken regeringen gezamenlijk ge troffen beperkingen, die rekening houden met de normale marktbewegingen wel degelijk ef fectief hadden kunnen werken ter voorko ming van de monetaire crisis, die naar men thans moet vaststellen, bij effectief gezamen lijk optreden van de betrokken regeringen had kunnen worden voorkomen. Het is spijtig daarbij te moeten vaststellen dat, zoals reeds door de voorzitter is gedaan, vooral de land bouw daarvan de dupe dreigt te worden. De door Duitsland en Nederland thans genomen beslissingen inzake tijdelijk zwevende koer sen mogen echter geenszins worden be schouwd als een eerste stap naar een alge mene aanvaarding van het systeem van zwe vende wisselkoersen. Het is noodzakelijk dat de beide landen, zoals ook in Brussel is over eengekomen, wederom op zo kort mogelijke termijn terugkeren naar een systeem van vas te wisselkoersen. Alleen daardoor kan een einde worden ge maakt aan het thans algemeen bestaande ge- 247

Rabobank Bronnenarchief

T03 | 1971 | | pagina 29