ze, waarop de garantiekredieten het best kun nen worden verstrekt. Een van de problemen bij de garantiekrediet verlening in deze, namelijk, dat garantiekre dieten nagenoeg uitsluitend door één bepaal de bank mogen worden verleend, zal hierbij opnieuw aan de orde worden gesteld. Een van de sub-commissies van de Commis sie Financieringsaangelegenheden Midden- en Kleinbedrijf bestudeert thans dit on derwerp. In de betreffende sub-commissie zijn ook de beide landbouwkredietbanken ver tegenwoordigd. Wij vertrouwen, dat het re sultaat van de studie over de toepassing van de garantiekredietverlening zal resulteren in een opzet, zoals wij die kennen bij het Borg stellingsfonds voor de Landbouw in de agra rische sector, welk fonds aan alle banken ge lijke mogelijkheden biedt. Het lijkt mij, dat de goede samenwerking, zoals die tussen het Borgstellingsfonds voor de Landbouw en de landbouwkredietinstellingen is gegroeid, mo del zou kunnen staan voor garantiekredietver lening in andere sectoren van het bedrijfsle ven. Zolang echter geen andere opzet van de ga rantiekredietverlening voor het midden- en kleinbedrijf tot stand is gekomen, hebben wij er behoefte aan de verlening van ga rantiekredieten aan cliënten van de boeren leenbanken zo soepel mogelijk te doen ver lopen. In de praktijk blijkt immers, dat de inschakeling van een andere bank bij het aan trekken van een garantiekrediet zowel bij de betreffende cliënt als bij de boerenleenbank op bezwaren stuit, omdat de cliënt er in het algemeen de voorkeur aan geeft slechts met één bank zaken te doen, terwijl de boeren leenbank er behoefte aan heeft de gehele kredietverlening aan haar cliënt terwille van de overzichtelijkheid in één hand te houden. Wij hebben met het oog daarop in overleg met de Nederlandsche Middenstandsbank ge zocht naar een procedure, waarbij op basis van de richtlijnen van de Kredietbeschikking voor het Midden- en Kleinbedrijf 1965 een regeling is getroffen, die zoveel mogelijk te gemoet komt aan de bezwaren van de boe renleenbanken en hun cliënten. De met de Nederlandsche Middenstandsbank getroffen regeling komt hierop neer, dat nauwkeurige afspraken zijn gemaakt omtrent de feitelijke gang van zaken bij de indiening van garantie kredietaanvragen door cliënten van boeren leenbanken. Ook zijn afspraken gemaakt over de wijze waarop eventuele problemen, die bij de toepassing van de garantiekredietver lening zouden kunnen ontstaan, zoveel mo gelijk zijn te voorkomen, dan wel zo soepel mogelijk zijn op te lossen. Wij gaven u van de getroffen regeling bericht in de circulaire, die wij u begin april toezon den. Wij meenden deze regeling te moeten treffen, opdat de cliënten van de boerenleenbanken ook in de bestaande situatie zo goed moge lijk zouden kunnen profiteren van de moge lijkheden, die kredietverlening met overheids- garantie biedt. Verzekeringen Nog een korte opmerking over verzekeringen. In het afgelopen jaar kwam de assurantie bemiddeling op de banken sterk tot ontwik keling. Er is blijkbaar in Nederland nog een 239

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1971 | | pagina 21