del van regiokantoren. In deze zin zijn er dan ook weinig manco's in de communicatie. Wel kunnen zich op bestuurlijk gebied communi catieproblemen voordoen. Er wordt nu ernstig aandacht gegeven aan de vraag hoe de com municatie in de komende grote landelijke or ganisatie moet worden opgebouwd. Wij ho pen dat bepaalde oplossingen in de najaars- ringvergaderingen kunnen worden gesugge reerd en besproken. De Utrechtse en Eindho- vense organisaties moeten dan meespreken. Eerst daarna is een definitieve vormgeving, dus een uiteindelijk voorstel voor een komen de, goed gestructureerde organisatie moge lijk. In deze gedachtengang zou dit voorstel in het voorjaar van 1972 kunnen worden be handeld. Opleiding vraagt veel aandacht Naast een versterking van de interne organi satie denkt de heer Verhage aan een verdere uitbouw van het opleidingsapparaat. Bijzondere aandacht zal ook besteed moeten worden aan de carrière-planning. Men zal jon ge mensen echter ook weer niet te veel aan de organisatie moeten binden, aldus de heer Verhage. Als ze willen gaan, moet je ze niet tegenhouden. Laat jonge mensen tot een ze kere leeftijd ook in andere bedrijven rondkij ken. Mocht men na elders ervaring opgedaan te hebben in de organisatie willen terugke ren, dan moet dat mogelijk zijn. Als mensen, gezien hun capaciteiten, een bepaalde car rière kunnen maken, dan moet daartoe de mo gelijkheid openstaan. Carrière-planning vereist een regelmatige beoordeling van de mensen en een doorspreken van de beoordeling. Wil men op grote schaal aan carrière-planning 96 doen, dan is een duidelijke organisatiestruc tuur een eerste vereiste. De coöperatieve banken worden steeds ver der geautomatiseerd. Dit betekent dat er aan zienlijke veranderingen optreden in de sa menstelling van het bankpersoneel. Het aan deel van de staffunctionarissen zal groeien. Hiermee zal men met de nieuwbouwplannen rekening moeten houden. Meer stafpersoneel betekent niet alleen ho gere huisvestingskosten maar ook veel meer aandacht voor selectie, opleiding en manage- ment-training. De persoonlijke relatie met de cliënt is altijd typerend geweest voor de werkwijze van de coöperatieve landbouwkredietbanken. Wil men deze werkwijze ook bij een snel groeiend aantal cliënten voortzetten, dan kan dit alleen wanneer uiterst bekwame mensen dit werk doen. Hoge eisen moeten worden gesteld aan de mensen. Contactuele eigenschappen zijn hierbij mins tens zo belangrijk als opleiding. Enerzijds moet men goed met het publiek kunnen om gaan, anderzijds dient men er zich van bewust te zijn dat men niet alles zelf kan weten en dat men kan terugvallen op specialisten. Aan een juiste methode van adviesgeving zal nog de nodige research besteed moeten worden. Het eigen karakter bewaren Rentebewustzijn groter Voor wat betreft de verschuiving naar ter mijnspaargelden merkt de heer Verhage op dat het rentebewustzijn gedurende de laatste jaren sterk is toegenomen. De reclame en het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1971 | | pagina 10