de franchise-gever) alle faciliteiten van een grootbedrijf beschikbaar stelt aan de zelf standig blijvende detailhandelaar; zelfstandi ge ondernemers sluiten zich aan bij een orga nisatie die hen een handelsmerk, financiële middelen en de meest recente vakkennis op het gebied van de bedrijfseconomie, de markt- en produktietechniek en marktonder zoek ter beschikking stelt. Tevens verschaft de franchise-gever adviezen over de plaats en de inrichting van het vestigingspunt, ver zorgt hij advertentiecampagnes, geeft hij trai ningscursussen aan de ondernemers en be geleidt hen verder bij de exploitatie van hun zaak. Het bedrijf maakt door het deelnemen in zo'n franchise-overeenkomst als het ware deel uit van een hele reeks ondernemingen, gedreven door zelfstandige ondernemers, die kunnen profiteren van de ervaring van één grote organisatie. De overkoepelende organisatie werkt niet kosteloos; voor de te verrichten diensten moet worden betaald. Verder betaalt de fran- chise-nemer een vast percentage van zijn netto-omzet. Dit percentage is afhankelijk van de aard van het produkt of de dienst. In dit verband is het goed erop te wijzen dat de as pirant franchise-nemer de hem voorgelegde contracten moet lezen en herlezen. In Ameri ka zijn frappante voorbeelden van regelrech te dwang-contracten bekend geworden. Wederzijdse voordelen Uitgaande van een goed contract dat is afge stemd op de praktijk, zijn er voor beide par tijen (franchise-gever en -nemer) goede voor uitzichten. In de praktijk is gebleken dat de middenstander, door middel van een franchi- 63

Rabobank Bronnenarchief

blad 'de boerenleenbank' (CCB) | 1971 | | pagina 25