Wij lazen
dat in het dorpje Saint-Vérand, gelegen tus
sen Beaujolais en Macon, de koeien 's avonds
tegen melktijd op stal gehaald werden vanuit
de naburige weiden, zoals in vele streken de
gewoonte is. De dieren kenden de weg en
begaven zich rustig en kalm lopend ieder
naar hun eigen stal. Op een keer kwam de
kudde zwaaiend, waggelend en loeiend naar
huis, er werd gestoten en gevochten, kortom
de hele zaak was in de war. Nu waren deze
verschijnselen in deze wijnstreek niet onbe
kend en men ging daarom langs de weg die
de dieren gekomen waren op onderzoek uit.
Men stuitte op een plas wijn van zeker 5.000
liter, die uit een defect wijnvat was gestroomd
en waaraan de dieren geen weerstand had
den kunnen bieden. Hoe de avondmelk
smaakte vermeldt het verhaal helaas niet.
(De Boerderij)
dat in de Tweede Kamer is voorgesteld in de
nieuwe rijksdaalder een gaatje in het midden
te maken, of om de munt vierkant te maken.
Bij de begrotingsbehandeling van financiën
28
werd erover geklaagd dat de nieuwe nikke
len rijksdaalder nauwelijks te onderscheiden
is van de gulden.
Minister Witteveen ging niet op het voorstel
in. Hij heeft echter oog voor de bezwaren.
Hij meent dat de verwarring vooral komt
doordat naast de nikkelen rijksdaalder ook
de grote zilveren rijksdaalder in omloop is.
De minister overweegt deze zilveren rijks
daalder binnen afzienbare tijd uit de circu
latie te nemen. Overigens bracht de minister
in herinnering dat de nikkelen rijksdaalder
onder meer is uitgebracht omdat veel huis
vrouwen klaagden over gewicht en grootte
van de zilveren rijksdaalder. (De Tijd)
dat u nog zo'n vleesliefhebber kunt zijn,
maar dat u het nooit zo ver zal brengen als
Johann Ketzler uit München. Die slaagde er
in om in 12 dagen tijd een complete geroos
terde os te verorberen. De prestatie vond
plaats in 1880. En toen waren de osselapjes
nog iets goedkoper. (Algemeen Dagblad)
op pagina 467 van het novembernummer van
'De Boerenleenbank', dat de banken on
danks het feit dat ze flink sparen, toch ver-
menigvuldings-fouten kunnen maken. Enke
le oplettende lezers constateerden dat mèt
ons.
dat de winter van het vorige jaar werd be
streden met ongeveer 500.000 ton wegen-
zout. Dat zijn liefst veertigduizend volle
vrachtauto's met aanhanger. Nog geen tien
jaar geleden werd nooit meer gebruikt dan
twintigduizend ton. We hadden de laatste
winter dus 2.400 procent méér nodig.
(Algemeen Dagblad)